Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
På 1970-talet i Danderyd hade inte ens hälften i mitt villaområde i Danderyd bil, kanske 1/3. Jag åkte buss hela mitt liv tills jag fyllde 18. Bilar blev vanliga i Sverige först när de billigare japanska kom efter 1980.

En typisk Danderyds-villa som nu kostar 10-12Mkr hade en 10 år gammal Volvo amazon parkerad framför huset. Det fanns aldrig 2 bilar. Det fanns aldrig nya bilar där jag bodde. En granne 10 hus bort köpte nya Ford Sierra när den kom ca 1980, det minns jag fortfarande, oerhörd lyx.

Att den tekniska utvecklingen gått framåt de senaste 50-60åren och tillgången till exempelvis bilar ökat för befolkningen ser jag personligen ändå som något positivt. Dock så förstår jag inte riktigt kopplingen till trådens ämne....?
Citera
2023-03-04, 14:31
Medlem
Citat:
Jag kan ta min egen familj, medelklass tjänsteman, ensamstående mamma två barn villa i Danderyd köpt 1964 för 110.000 kr och värde 1980 ca 500.000 kr, värde 1989 1mkr vid värsta bostadskraschen. Vi hade sommarställe på Värmdö som då var värt kanske 100k då och kostade 28k 1964, nu säkert 2-3 mkr. Min mamma hade kanske 25-50k på sitt sparkonto? Inga aktier, man levde för dagen, man renoverade inte köket på 15-25 år, en flygresa till USA hade varit otänkbar ekonomiskt, en bil var inte heller överkomlig för en ensamstående men behövdes inte för Danderyd hade massor med bussar.

Jag var nog otydlig. Jag skulle alltså vilja se faktiskt data på det hela och inte anekdoter (även om dessa kan vara nog så intressanta)
Citera
2023-03-04, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Att den tekniska utvecklingen gått framåt de senaste 50-60åren och tillgången till exempelvis bilar ökat för befolkningen ser jag personligen ändå som något positivt. Dock så förstår jag inte riktigt kopplingen till trådens ämne....?
Finns en stark koppling mellan rikedom allmänt i Sverige, antalet bilar på gatan, och priset på bostäder. Så ändå intressant att diskutera hur "rika" vi är, eller om det bara är luft.
Citera
2023-03-04, 14:35
Medlem
Citat:
Finns en stark koppling mellan rikedom allmänt i Sverige, antalet bilar på gatan, och priset på bostäder. Så ändå intressant att diskutera hur "rika" vi är, eller om det bara är luft.

Så många bilar på Sveriges gator= rika medborgare?

Går det att applicera även på andra länder? Hur justerar man för leasing/kreditköp årsmodell osv?
Citera
2023-03-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här är i bästa fall en halmgubbe. Men kanske snarare någon allvarligare defekt.

Thedeen är väldigt tydlig. Han säger explicit att bara för att man nämnt växelkursen så får en del för sig att RB har något nytt mål för kronan. Och det förklarar han att så är det INTE.

Det betyder att RB ignorerar kronan. Kan man inte ta in det har man någon förståndsmässig defekt.

Det finns mängder av parametrar som påverkar svenska inflation. Är det din föreställning att RB styr efter en sörja med div parametrar?
Och inte styr efter valda varugrupper som ingår i KPI och KPIF?

I så fall har du väldigt fel.

Det enda du klarar av är ad hominem och tomma påståenden.
Du uppvisar ingen som helst förmåga till logiska rationella resonemang.
Du klarade inte heller av att ta in vad Thedeen säger.
Borde du inte dra någon slutsats av att du inte klarar av att leverera data och inte klarar av att föra logiska resonemang.

Vilka parametrar som påverkar inflationen är ovidkommande i sammanhanget.
Du förstår som vanligt bara A->B samband, sen blir det för svårt med kausalitet och korrelation, uppenbarligen. Men bokstavstolka du Thedeen.
Citera
2023-03-04, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag var nog otydlig. Jag skulle alltså vilja se faktiskt data på det hela och inte anekdoter (även om dessa kan vara nog så intressanta)
Här en sparsiffra i procent av inkomsten.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-konsumtion-och-sparande/
1950-1980 sparade svensken uppåt 10% av sin inkomst. 1980-2004 ca 0%, 2005-2021 ständigt ökande sparkvot upp till 2021 som är rekordåret och vi sparade 18% av vår inkomst.

Om man slår ihop detta med den enormt ökande reallönen så får du svaret varför vi är så rika nu:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/
Reallönen har ökat 186% sedan 1960, ca 100% sedan bottenåret 1984.
Citera
2023-03-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Det blir spännande att se hur väl det här åldras
Ja med tanke på vad bostadsobligationen säger, så lär inte lånelöften öka på ett tag, snarare minska.Hur den som nu tror att där ett samband på krediter och bostadspriser. Track-rekordet där nästan 1:1
Citera
2023-03-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det betyder att vi inte ens är hälften så flitiga och produktiva som vi tror. Vi är bara bra på att utnyttja barnarbete och kasst miljöskydd i Bangladesh.

Vårt välstånd är delvis byggt på en lögn.
Den tekniska utvecklingen är att tacka. Den som gör att en mobil idag är kraftfullare än en dator stor som en ishall 1980. Det har Bangladesh inte bidragit ett smack till.
Citera
2023-03-04, 15:00
Medlem
Citat:
Här en sparsiffra i procent av inkomsten.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-konsumtion-och-sparande/
1950-1980 sparade svensken uppåt 10% av sin inkomst. 1980-2004 ca 0%, 2005-2021 ständigt ökande sparkvot upp till 2021 som är rekordåret och vi sparade 18% av vår inkomst.

Om man slår ihop detta med den enormt ökande reallönen så får du svaret varför vi är så rika nu:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/
Reallönen har ökat 186% sedan 1960, ca 100% sedan bottenåret 1984.

Tack. Intressanta siffror även om jag tycker det här med reallön är diffust ( justerar man för olika index ex.kpi eller faktisk kredit/penningmängd ökning) tar vi exempelvis guld och använder dess värde för att köpa basala varor som livsmedel eller kläder så får man ungefär lika mycket 2023 som 1963, sen får man fråga sig om det är ett bra och relevant sätt att jämföra. Vad tror du?

Att just 2021 blev ett rekord år för sparande har som du känner till en förklaring. Blir intressant att se hur det utvecklar sig under decenniumet,särskilt om prisökningar (ink räntekostnader) håller i sig. Kommer folk dra in på konsumtion eller sparandet, eller båda.....?
Citera
2023-03-04, 15:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Stigande reallöner gör att vi har råd med större och lyxigare hus. Och kan betala mer för attraktiva adresser.

Detta gör att många bubbelprataren förnekar att reallönerna har stigit. Iom att det försvårar deras case med bubbla.
Citera
2023-03-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Stigande reallöner gör att vi har råd med större och lyxigare hus. Och kan betala mer för attraktiva adresser.

Detta gör att många bubbelprataren förnekar att reallönerna har stigit. Iom att det försvårar deras case med bubbla.

DEN kopplingen förstår jag. Det är exemplen med bilar ,mikrovågsugnar platt tv etc och annan teknisk utrustning som jag tycker är otydlig. (Men jag vet att du inte rycker det)

Det här med reallöner och dess inverkan på bostadspriser är intressant. Hur mycket har realönerna sjunkit/ökat det senaste 12 månaderna? Hur har bostadspriserna rört sig under samma period?
Är kopplingen tydlig även under kortare tidsperioder?
Citera
2023-03-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den tekniska utvecklingen är att tacka. Den som gör att en mobil idag är kraftfullare än en dator stor som en ishall 1980. Det har Bangladesh inte bidragit ett smack till.

Jo det är klart de har, och du är dum i huvudet om du inte fattar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in