Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Även i rysk media pratar alltfler om en kommande rysk förlust. T.ex detta helt nyligen:
Varför sådana som Igor Girkin och Karen Sjachnazarov pratar om en rysk förlust är att de inte tror att Rysslands nuvarande mobilisering och satsning räcker. Ryssland - både samhället och militären - måste satsa ännu mer - annars förlorar de kriget.
Det var ju bra att i Ryssland pratar man om att de själva måste satsa ännu mer medan man i Ukraina pratar om att andra (Nato-länderna) måste satsa ännu mer.
Sedan skall du nog ta i beaktande vad dessa män anser vara seger kanske är något annat än vad ryska statsledningen anser vara seger. Jag tror att ryska statsledningen anser vara seger är att inta den lilla rest av Donbassrepublikerna som nu återstår att ta medan dessa herrar anser hela Ukraina vara seger.
Den mobilisering och det militära material kanske räcker för resten av Donbassrepublikerna och sedan total defensiv/vapenvila? Jag hoppas det och för mig vore det en seger. Att inta hela Ukraina av Ryssland vore både orättfärdigt och dumt. Dessutom vore det rent ekonomiskt ofördelaktigt att inta resten av landet - ungefär lika smart ekonomiskt som att inta palestinska flyktingläger eller en zigensk by. :-)
Det här att till varje pris ge valuta för pengarna kan faktiskt bli ukrainas öde och ger sig på att försöka inta Krim i storoffensiv nu i vår. Det svåraste alternativet man kan tänka sig rent militärt - med en ganska stor befölkning som relativt till Cherson/Donbass mfl är mycket mer negativ till Ukraina. En misslyckad storoffensiv mot Krim kan ödelägga all form av krigslust hos de flesta ukrainare. En lite halvdan offensiv där man visserligen tar en del mark i Donbass är nog att föredra.