Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Nej jag tror inte det ukrainska folket och soldaterna påverkas det minsta av vad ni tangentordsriddare skriver, det är just därför de har svårare att strunta i nederlaget i Bakhmut för de vet hur mycket man offrat för att försvara staden.
Ukrainarna har kommit att först älska och sedan hata sina styrande ett ganska stort antal gånger sedan de blev fria. De vill leva i välstånd som i EU men vad de fick var kaos och krig. Jag vet faktiskt inte vilka de kommer hata efter detta krig och jag är inte så säker att det är just ryssar de kommer hata. När Nato är inblandat så brukar det ju oftast sluta med att de hatar varandra. Eller hur om man nu tänker på tex Irak och Libyen där Nato gått "vinnande" ur striden? Vietnam och Afghanistan där Nato förlorat pekar på motsatsen.
Det troliga efter detta krig är ju faktiskt att Ukraina blir uppdelat på något vis. Det blir allt färre som tror på fullständig "seger" på både ryska och ukrainska sidan. Bara världsfrånvända extremister på båda sidorna som vill ha kärnvapenkrig.
Nu har jag samlat mig efter skrattanfallet du framkallade med ditt svar. Du är inte säker på vilka som det ukrainska folket kommer hata efter kriget? Vi kan väl snabbt bena ut det hela lite då:
-Ryssland har mördat civila och soldater, våldtagit kvinnor, barn och män (samt getter och ev. andra husdjur) = många hatpoäng
-Ryssland har bombat ukrainska städer till grus = många hatpoäng
-Ryssland vill upphäva existensen av Ukraina och med tvång annektera Ukraina = många hatpoäng.
-EU & USA har skickat representanter till Kyiv på löpande band för att visa sitt 100 %-iga stöd, skickat vapenleveranser, hjälpt med omfattande ekonomiskt och humanitärt stöd = en hel del pluspoäng
Alla normalt funtade fattar vilka ukrainarna kommer hata för överskådlig tid. Man måste vara rätt svagbegåvad, eller rysstroll, för att inte fatta att Ryssland bränt sin relation till Ukraina för låååångt tid framöver. Decennier.