2023-03-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5BWxoX/norge-har-erstattet-russland-som-storleverandoer-av-gass-til-tyskland

Norge har erstattet Russland som storleverandør av gass til Tyskland
Tyskland har kuttet nesten all gassimport fra Russland og dekker nå nesten hele behovet fra land som Norge, Nederland og Belgia.

Goda pengar för Norge
Ja då kan väl ryssen spränga ytterligare någon gasledning som inte ger inkomster från väst längre.
Omställningen bort från rysk energi verkar ju gå fortare och smidigare än vad man trott. Tack Putin för hjälpen.
Citera
2023-03-04, 08:52
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ukraina har försvarat Bakhmut i 7 månader. Ryssland har plöjt in stora resurser på att ta byn när Ukraina försvarat sig med minimala förluster.
Blir långdraget för Ryssland om de skall använda 7 månader för varje samhälle de skall in i.
Ja bara Wagner har ju fått 40000 man slaktade där. Vissligen var det väl tanken med att dessa kriminella fångar aldrig skulle överleva utan bara göra av med ammunition för Ukraina.

Cyniskt och ett bevis för att människoliv inte är värt något för Ryssland.
Citera
2023-03-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad hade du för fakta på hand nu igen? Kan du spalta upp det här så att alla kan se?

Fakta: Bakhmut var inte nära att falla i oktober 2022 vilket du påstod.
Fakta: Du kan inte på förhand säga hur kriget utvecklar sig.
Citera
2023-03-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tror du drabbats av en släng av storhetsvansinne. Kan vara vanskligt att ta del av för mycket rysk propaganda. Tror du alltså på allvar att det vi ”tangentbordsriddare” skriver om på chatforum påverkar det ukrainska folkets inställning till hur/ om de ska försvara sitt land?

Lyssna; ukrainarna hatar, och kommer fortsätta hata, ryssar i några generationer framöver. De vill inte ha den ryska cancern i sitt land utan 95 % av folket står helt bakom att Ukraina ska kämpa emot orcherna till sista blodsdroppen. Att avsky någon som mördar och våldtar i ens land faller sig rätt naturligt. Behövs inte att man frågar ”väst” i denna sak.

Ingen i väst vill se dödade ukrainare utan vi hoppas att dåren i Kreml ska avsluta sitt olagliga krig snarast. Slava Ukraini!

Nej jag tror inte det ukrainska folket och soldaterna påverkas det minsta av vad ni tangentordsriddare skriver, det är just därför de har svårare att strunta i nederlaget i Bakhmut för de vet hur mycket man offrat för att försvara staden.

Ukrainarna har kommit att först älska och sedan hata sina styrande ett ganska stort antal gånger sedan de blev fria. De vill leva i välstånd som i EU men vad de fick var kaos och krig. Jag vet faktiskt inte vilka de kommer hata efter detta krig och jag är inte så säker att det är just ryssar de kommer hata. När Nato är inblandat så brukar det ju oftast sluta med att de hatar varandra. Eller hur om man nu tänker på tex Irak och Libyen där Nato gått "vinnande" ur striden? Vietnam och Afghanistan där Nato förlorat pekar på motsatsen.

Det troliga efter detta krig är ju faktiskt att Ukraina blir uppdelat på något vis. Det blir allt färre som tror på fullständig "seger" på både ryska och ukrainska sidan. Bara världsfrånvända extremister på båda sidorna som vill ha kärnvapenkrig.
Citera
2023-03-04, 09:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Han förutspådde att Krim blir en omöjlig flaskhals, men att nästan allt annat erövrat territorium kommer att tas tillbaka innan årets slut. Han trodde också att ryssarna kommer att ge upp Donbass helt.
Jag förstår inte varför Krim skulle bli en omöjlig flaskhals? Krim sitter ihop med resten av Ukraina, medan Ryssland måste försörja Krim via sin bro eller båtar. När Ukraina tagit tillbaka de landområden i Donbass som Ryssland stulit så kommer de kunna skjuta Himars mot Krimbron och hamnarna på Krim och den ryska landsidan. Utan försörjning så kommer det vara svårt för Ryssland att hålla Krim mot ett Ukraina med moderna vapen och underrättelser från västs satellitspaning.
Senast redigerad av Saruman 2023-03-04 kl. 09:04.
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Nån som har koll på vad som händer vid Bakhmut?

Har Ukraina retirerat än eller håller de fortfarande på att slakta ryssar där?
Vad jag har förstått är läget kritiskt men att man samtidigt ger Wagner ett helvete främst norr om Backhmut där omringningsförsöket har havererat.
Wagner kan dessutom inte plöja på allt för hårt i dessa trakter då det finns risk att Ukraina går på mottoffensiv och skär av dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej jag tror inte det ukrainska folket och soldaterna påverkas det minsta av vad ni tangentordsriddare skriver, det är just därför de har svårare att strunta i nederlaget i Bakhmut för de vet hur mycket man offrat för att försvara staden.

Ukrainarna har kommit att först älska och sedan hata sina styrande ett ganska stort antal gånger sedan de blev fria. De vill leva i välstånd som i EU men vad de fick var kaos och krig. Jag vet faktiskt inte vilka de kommer hata efter detta krig och jag är inte så säker att det är just ryssar de kommer hata. När Nato är inblandat så brukar det ju oftast sluta med att de hatar varandra. Eller hur om man nu tänker på tex Irak och Libyen där Nato gått "vinnande" ur striden? Vietnam och Afghanistan där Nato förlorat pekar på motsatsen.

Det troliga efter detta krig är ju faktiskt att Ukraina blir uppdelat på något vis. Det blir allt färre som tror på fullständig "seger" på både ryska och ukrainska sidan. Bara världsfrånvända extremister på båda sidorna som vill ha kärnvapenkrig.

Menar du att du tvivlar på att Ukrainas befolkning inte kommer hata dom som urskiljningslöst skickat missiler och granater över kvinnor och barn?
Tror att det är rätt uppenbart vilka hatet kommer riktasig mot.
Citera
2023-03-04, 09:08
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad jag har förstått är läget kritiskt men att man samtidigt ger Wagner ett helvete främst norr om Backhmut där omringningsförsöket har havererat.
Wagner kan dessutom inte plöja på allt för hårt i dessa trakter då det finns risk att Ukraina går på mottoffensiv och skär av dom.
Ok?

Då är det bara trams från ryssrunkarna som påstår att Bakhmut fallit för hundrafemtonde gången?

Blir det nån reträtt överhuvudtaget?
Citera
2023-03-04, 09:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ok?

Då är det bara trams från ryssrunkarna som påstår att Bakhmut fallit för hundrafemtonde gången?

Blir det nån reträtt överhuvudtaget?
Reträtt kan det mycket väl bli framöver, det har man säkerligen full koll på när och hur.
Citera
2023-03-04, 09:18
Medlem
Sarumans avatar
En ryss håller en utläggning på rysk tv där han gör klart att det finns stor risk att Ryssland förlorar sitt krig. Argumenten är att Zelenskyj inte alls är en marionettdocka för väst utan är en stark ledare, samt att väst inte alls håller på att falla samman utan står enade tillsammans:

SEVÄRT:
https://twitter.com/intermarium24/status/1631612547928301571

När Ryssland börjar godkänna sådant här i sin statstelevision så känns det som att slutet är nära.
Citera
2023-03-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Nu har jag samlat mig efter skrattanfallet du framkallade med ditt svar. Du är inte säker på vilka som det ukrainska folket kommer hata efter kriget? Vi kan väl snabbt bena ut det hela lite då:

-Ryssland har mördat civila och soldater, våldtagit kvinnor, barn och män (samt getter och ev. andra husdjur) = många hatpoäng
-Ryssland har bombat ukrainska städer till grus = många hatpoäng
-Ryssland vill upphäva existensen av Ukraina och med tvång annektera Ukraina = många hatpoäng.
-EU & USA har skickat representanter till Kyiv på löpande band för att visa sitt 100 %-iga stöd, skickat vapenleveranser, hjälpt med omfattande ekonomiskt och humanitärt stöd = en hel del pluspoäng

Alla normalt funtade fattar vilka ukrainarna kommer hata för överskådlig tid. Man måste vara rätt svagbegåvad, eller rysstroll, för att inte fatta att Ryssland bränt sin relation till Ukraina för låååångt tid framöver. Decennier.
Citera
2023-03-04, 09:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Såg den här transkriptionen

"Graham:
Your fight is our fight
2017 will be the year of offense
All of us will go back to Washington
and we will push the case against Russia
Enough of russian aggression
It is time for them to pay a heavier price

McCain:
I believe you will win
I´m convinced you will win
and we will do everything we can
to provide you with what you need to win"

(detta sades i ett tal till soldater, antar i Donbass)

Den visar på ett bra exempel på vad jag tycker är fel med USA. Krigshets är kanske fel ord? Vad är kärnan i felet? Övertro på våld som lösning. Vad är bra ord för det?
Stridspitt?
Krigsivrare?

Jag tror jag ska använda ordet krigsivrare framöver. Stridspitt är i och för sig också ett bra ord.

Det är klart att fredsprocesser inte fungerar när McCain står och säger sådant. Tänk er när Zelensky, nyvald, ska försöka kyla ner situationen i Donbass. Han ska diskutera med militärer som blivit lånade guld och gröna skogar. Klart de kommer göra motstånd mot sin dumme ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in