Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det spelar väl ingen roll vad jag tror är sant eller inte? Det som står helt klart att ryssarna kommer kunna utnyttja att det är rent numerärt svaga och ofta nyrekryterade trupper som fått hundjobbet att bli nästan helt inringade i Bakhmut och sedan ta sig den långa vägen ut. Det tror jag är sant och det har även varit klokt av ukrainarna att göra så men ser man det ur mänskligt perspektiv så får man det enkelt att framstå som cyniskt. Förstår du nu mitt resonemang.
Ni som sitter bakom tangentbord och anser ukrainarna skall offra sina liv för er välfärd och "den vite mannens" överhöghet är de verkliga cynikerna.
Som det verkar så sker reträtten ännu så länge ganska välordnat tycker jag. Men hur många som kommer få löpa gatlopp är nog för tidigt att sia om. Enligt Weebunion finns det en del stridsvana förband som tagit på sig den heroiska uppgiften att täcka upp och är kvar längst inne.
Undrar faktiskt hur länge det tar tills det torkar upp nu så ryssarna kan sätta in en hård stöt vid Donbasss fronten om de nu planerat det, vilket jag personligen tror eller de kanske kommer sätta in den direkt?
För att möta en hård rysk stöt mitt på Donbassfronten måste Ukraina ha stora artilleri och pansarreserver att förstärka fronten med och jag undrar om de har detta nu längre. De lyckades ju inte täppa till norr om Bakhmut och det är ju därför stan faller nu.
Man har inte sett mycket av Kadyrov efter Mariopol och det lär man nog inte göra av Wagner efter Bakhmut.
Tror faktiskt det är enklare att flytta fokus från Bakhmut-nederlaget mot diverse jippon i västerländska medier och tangentbordsriddare än hos den ukrainska allmänheten och de ukrainska soldaterna, de vet hur mycket som offrats för att försvara staden och hur mångas ukrainska soldater som dött, i alla fall i högre grad.
Men men... det är ju minsann cirka 60 Leopard 2 har ju någon Nato-vän i tråden upplyst mig om. :-)
Vad sitter du bakom då om inte ett tangentbord? Är det finare att sitta och skriva framför en läsplatta?
Varför befinner du dig här och gapar efter att Ryssland ska slåss till den sista ryssen? Borde inte du vara nere i Donbass och kriga istället för att krigshetsa här?
Och var får du "den vita mannens överhöghet" ifrån? Nästan alla som stödjer Rysslands erövringskrig verkar vara nazister och använder argument som bottnar sig i fiendeskap mot judar och en naiv tro på att Putin bekämpar invandringen i Sverige.
Ja, ni undrar konstant över om Ukraina har något att sätte emot den hemske ryssen som verkligen har briljerat i det här kriget. Ukraina laddar för en fet våroffensiv och samlar ihop moderna vapen och vapensystem medan ryssen stångar sig blodig. Det ska bli intressant och se om den lyckas.
Väst å sin sida jobbar på för att ekonomiskt knäcka och isolera Ryssland och vi kan hålla på länge och vrida om tumskruvarna på banditen.