2023-03-04, 08:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, Lavrov är en välkänd rysk politiker i väst och var tidigare respekterad. Hans bästa möjlighet (och hans familjs) till överlevnad i den situationen som nu uppstått är att agera så att Putin aldrig bedömer honom som ett hot. Det är då ypperligt att ”göra bort sig” med svulstiga uttalanden som förstör hans rykte och omöjliggör honom som kandidat att ta över ledarskapet efter Putin. Då är han ofarlig för Putin och slipper bli självmordad.
Ja att göra parodi på sig själv kan vara ett sätt att överleva Putin!

Han kan ju efter Putins fall hävda att alla borde förstått att han bara lydde order.
Citera
2023-03-04, 08:29
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det spelar väl ingen roll vad jag tror är sant eller inte? Det som står helt klart att ryssarna kommer kunna utnyttja att det är rent numerärt svaga och ofta nyrekryterade trupper som fått hundjobbet att bli nästan helt inringade i Bakhmut och sedan ta sig den långa vägen ut. Det tror jag är sant och det har även varit klokt av ukrainarna att göra så men ser man det ur mänskligt perspektiv så får man det enkelt att framstå som cyniskt. Förstår du nu mitt resonemang.

Ni som sitter bakom tangentbord och anser ukrainarna skall offra sina liv för er välfärd och "den vite mannens" överhöghet är de verkliga cynikerna.

Som det verkar så sker reträtten ännu så länge ganska välordnat tycker jag. Men hur många som kommer få löpa gatlopp är nog för tidigt att sia om. Enligt Weebunion finns det en del stridsvana förband som tagit på sig den heroiska uppgiften att täcka upp och är kvar längst inne.

Undrar faktiskt hur länge det tar tills det torkar upp nu så ryssarna kan sätta in en hård stöt vid Donbasss fronten om de nu planerat det, vilket jag personligen tror eller de kanske kommer sätta in den direkt?

För att möta en hård rysk stöt mitt på Donbassfronten måste Ukraina ha stora artilleri och pansarreserver att förstärka fronten med och jag undrar om de har detta nu längre. De lyckades ju inte täppa till norr om Bakhmut och det är ju därför stan faller nu.

Man har inte sett mycket av Kadyrov efter Mariopol och det lär man nog inte göra av Wagner efter Bakhmut.

Tror faktiskt det är enklare att flytta fokus från Bakhmut-nederlaget mot diverse jippon i västerländska medier och tangentbordsriddare än hos den ukrainska allmänheten och de ukrainska soldaterna, de vet hur mycket som offrats för att försvara staden och hur mångas ukrainska soldater som dött, i alla fall i högre grad.

Men men... det är ju minsann cirka 60 Leopard 2 har ju någon Nato-vän i tråden upplyst mig om. :-)
Innan våroffensiven lär det vara minst 500 Leopardvagnar plus några hundra andra tanks. Då har vi inte räknat med våra 50 CV90 och Bradleys mm.

Ni PRO-ryssar kommer att få gråta rejält då ryssen slaktas på Krim….
Citera
2023-03-04, 08:33
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5BWxoX/norge-har-erstattet-russland-som-storleverandoer-av-gass-til-tyskland

Norge har erstattet Russland som storleverandør av gass til Tyskland
Tyskland har kuttet nesten all gassimport fra Russland og dekker nå nesten hele behovet fra land som Norge, Nederland og Belgia.

Goda pengar för Norge
Citera
2023-03-04, 08:36
Medlem
Citat:
Det spelar väl ingen roll vad jag tror är sant eller inte? Det som står helt klart att ryssarna kommer kunna utnyttja att det är rent numerärt svaga och ofta nyrekryterade trupper som fått hundjobbet att bli nästan helt inringade i Bakhmut och sedan ta sig den långa vägen ut. Det tror jag är sant och det har även varit klokt av ukrainarna att göra så men ser man det ur mänskligt perspektiv så får man det enkelt att framstå som cyniskt. Förstår du nu mitt resonemang.

Ni som sitter bakom tangentbord och anser ukrainarna skall offra sina liv för er välfärd och "den vite mannens" överhöghet är de verkliga cynikerna.

Som det verkar så sker reträtten ännu så länge ganska välordnat tycker jag. Men hur många som kommer få löpa gatlopp är nog för tidigt att sia om. Enligt Weebunion finns det en del stridsvana förband som tagit på sig den heroiska uppgiften att täcka upp och är kvar längst inne.

Undrar faktiskt hur länge det tar tills det torkar upp nu så ryssarna kan sätta in en hård stöt vid Donbasss fronten om de nu planerat det, vilket jag personligen tror eller de kanske kommer sätta in den direkt?

För att möta en hård rysk stöt mitt på Donbassfronten måste Ukraina ha stora artilleri och pansarreserver att förstärka fronten med och jag undrar om de har detta nu längre. De lyckades ju inte täppa till norr om Bakhmut och det är ju därför stan faller nu.

Man har inte sett mycket av Kadyrov efter Mariopol och det lär man nog inte göra av Wagner efter Bakhmut.

Tror faktiskt det är enklare att flytta fokus från Bakhmut-nederlaget mot diverse jippon i västerländska medier och tangentbordsriddare än hos den ukrainska allmänheten och de ukrainska soldaterna, de vet hur mycket som offrats för att försvara staden och hur mångas ukrainska soldater som dött, i alla fall i högre grad.

Men men... det är ju minsann cirka 60 Leopard 2 har ju någon Nato-vän i tråden upplyst mig om. :-)

Tror du drabbats av en släng av storhetsvansinne. Kan vara vanskligt att ta del av för mycket rysk propaganda. Tror du alltså på allvar att det vi ”tangentbordsriddare” skriver om på chatforum påverkar det ukrainska folkets inställning till hur/ om de ska försvara sitt land?

Lyssna; ukrainarna hatar, och kommer fortsätta hata, ryssar i några generationer framöver. De vill inte ha den ryska cancern i sitt land utan 95 % av folket står helt bakom att Ukraina ska kämpa emot orcherna till sista blodsdroppen. Att avsky någon som mördar och våldtar i ens land faller sig rätt naturligt. Behövs inte att man frågar ”väst” i denna sak.

Ingen i väst vill se dödade ukrainare utan vi hoppas att dåren i Kreml ska avsluta sitt olagliga krig snarast. Slava Ukraini!
Citera
2023-03-04, 08:38
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5BWxoX/norge-har-erstattet-russland-som-storleverandoer-av-gass-til-tyskland

Tyskland har kuttet nesten all gassimport fra Russland og dekker nå nesten hele behovet fra land som Norge, Nederland og Belgia.

Goda pengar för Norge
Bra nyheter för Europa! Mindre kul för den ryska mördarregimen!
Citera
2023-03-04, 08:41
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter

Goda pengar för Norge

Citat:

Slåss för oss?
Man strider hårdnackat då ryssarna begår krigsbrott mot civila, stjäl allt som inte är fastspikat och skickar ukrainska barn till fosterhem i Ryssland och man vill inte bli en del av Putins utedassimperium.
Du är sjukt respektlös som antyder att ukrainska soldater blir lemlästade och dör i en lerig skyttegrav i detta nu med svenska välfärden som sin sista tanke.
Citera
2023-03-04, 08:42
Medlem
Innerfittefetts avatar
Nån som har koll på vad som händer vid Bakhmut?

Har Ukraina retirerat än eller håller de fortfarande på att slakta ryssar där?
Citera
2023-03-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag har läst i MSM snart ett år att Ryssland har slut på ammo och att alla ryska soldater i raglande fyllesvin.
Varför i hela världen tar det så lång tid för tiggarkungen att slänga ut ryssarna då?

Jag avslutar med Slava Ukrani och att stava Ryssland med Ryzzland bara för att visa hur cool jag är.
Ryssland har slut på ammunition sedan länge.

Det tar tid för tiggarkungen eftersom Ryssland inte än har fått slut på slaktavfall som skickas springande mot fronten utan ammunition.

Cool är det sista du är, har du inte märkt att hela världen skrattar åt dig?
Citera
2023-03-04, 08:46
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Vad sitter du bakom då om inte ett tangentbord? Är det finare att sitta och skriva framför en läsplatta?
Varför befinner du dig här och gapar efter att Ryssland ska slåss till den sista ryssen? Borde inte du vara nere i Donbass och kriga istället för att krigshetsa här?

Och var får du "den vita mannens överhöghet" ifrån? Nästan alla som stödjer Rysslands erövringskrig verkar vara nazister och använder argument som bottnar sig i fiendeskap mot judar och en naiv tro på att Putin bekämpar invandringen i Sverige.

Ja, ni undrar konstant över om Ukraina har något att sätte emot den hemske ryssen som verkligen har briljerat i det här kriget. Ukraina laddar för en fet våroffensiv och samlar ihop moderna vapen och vapensystem medan ryssen stångar sig blodig. Det ska bli intressant och se om den lyckas.
Väst å sin sida jobbar på för att ekonomiskt knäcka och isolera Ryssland och vi kan hålla på länge och vrida om tumskruvarna på banditen.
Citera
2023-03-04, 08:46
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Slåss för oss?
Man strider hårdnackat då ryssarna begår krigsbrott mot civila, stjäl allt som inte är fastspikat och skickar ukrainska barn till fosterhem i Ryssland och man vill inte bli en del av Putins utedassimperium.
Du är sjukt respektlös som antyder att ukrainska soldater blir lemlästade och dör i en lerig skyttegrav i detta nu med svenska välfärden som sin sista tanke.
Ja det är fullständigt obegripligt att det finns de som kallar sig svenskar som stöder Rysslands invasion av Ukraina?

Vad är det som gått fel med dessa individers uppväxt?
Citera
2023-03-04, 08:47
Medlem
Ukraina har försvarat Bakhmut i 7 månader. Ryssland har plöjt in stora resurser på att ta byn när Ukraina försvarat sig med minimala förluster.
Blir långdraget för Ryssland om de skall använda 7 månader för varje samhälle de skall in i.
Citera
2023-03-04, 08:50
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Ryssarna kommer inte att sätta in någon hård stöt någonstans. Dom behärskar helt enkelt inte den tekniken. Kortfattat så satt jag på ett flyg bredvid en högre brittisk militär, småsnackade lite, och han förklarade det ryska problemet. Man har inte kunskap, utrustning eller logistik för snabba framryckningar och shock & awe. "Amatörer pratar taktik och strategi, generaler logistik", som han uttryckte det.

Som jag förstod det - och jag kan inte speciellt mycket om militära saker - bygger den ryska doktrinen på att sprida bombmattor, sen låta köttmassor rusa fram, helt enkelt bara välla över områden som bombats sönder först. MEN detta handlar om att ta några hundra meter, eller någon kilometer som bäst, åt gången. Sedan stanna upp och förbereda nästa våg.

Ryssland saknar fordon och supply/logistics chains för att snabbt ta stora områden. När man försökt, som t.ex. slaget om Kyiv, så har man misslyckats grovt. Tydligen fick även, enligt säte 2B bredvid mig, Rysslands allra bästa pansarförband, spjutspetsen mot NATO, generalstryk i Kharkiv också.

Och den sovjetisk-ryska taktiken att mala ned områden små bitar åt gången - vilket förklarar de sentida stora ryska förlusterna - håller inte längre då Ukraina fått artilleri med längre räckvidd liksom måldata från ett tekniskt överlägset Väst.

Även Ukraina har haft det problemet. Man har saknat fordon för snabba attacker över större territorium, snarare har infanteri fått springa bakom ett fåtal pansarfordon. Men detta håller på att ändras; både sett till leveranser av tanks och bepansrade fordon, liksom träning ukrainska soldater fått. Han förutspådde att Krim blir en omöjlig flaskhals, men att nästan allt annat erövrat territorium kommer att tas tillbaka innan årets slut. Han trodde också att ryssarna kommer att ge upp Donbass helt. Förstärka och sen lämna till sitt öde.

Ok, stor jävla brasklapp att jag inte kan mycket om sånt här, men resonemanget kändes unikt och spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in