2023-03-02, 10:42
Medlem
Nordoxens avatar
Hm har svårt att relatera till det. Jag fick jobb som gymnasielärare ett par-tre månader efter att jag tog min lärarexamen för några år sedan. Gick dock via ett konsultföretag för lärare i en större stad som hade sina kontakter så jag kanske inte är bästa exemplet.
Citera
2023-03-02, 10:44
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Som många här säger är det stor skillnad på lärare och lärare. Ämnen som matematik, teknik och naturvetenskap är eftertraktade. Läser du historia eller samhällskunskap får du inte jobb. Simple as that som med alla andra utbildningar.

Ja så är det faktiskt till stor del. Det spelar stor roll vilket ämne man undervisar i när det kommer till anställningsförutsättningar. Mycket lättare att bli t.ex. språklärare än idrottslärare.
Citera
2023-03-03, 09:39
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Ja så är det faktiskt till stor del. Det spelar stor roll vilket ämne man undervisar i när det kommer till anställningsförutsättningar. Mycket lättare att bli t.ex. språklärare än idrottslärare.
Det måste ju även vara mycket mer underhållande oavsett löneskillnader att vara lärare i en skola som har en viss profil som stämmer överens med ämnet man undervisar. Att tex va musikpedagog för muslimska barn (el även småbarn rent allmänt) som tycker typ att det ämnet är haram, d lär ju inte va någon höjdare även med shyst lön.
Citera
2023-03-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vet att en rektortjänst blev tillsatt av en som har jobbat med olika eu projekt på hög nivå utan lärarexamen. Hur fan tänkte man där?

Går det inte att göra en anmälan till förvaltningsrätten varje gång en kommun anställer en obehörig lärare medan en själv har en examen? Verkar ju som att i slutändan får ni kommunen göra vad fan de ville.

Kan ju varit något annat som spökade. Läste en artikel förra, eller om det var förrförra året, där en lärare gnällde ut i media om att hon inte fick jobbet som istället gick till en som saknade legitimation.
Legitimerade läraren hade dock krävt över 40 000 i månaden så lite tycker jag att hon får skylla sig själv.
Bara för att man har legitimation betyder inte det att man kan begära vad som helst och sedan förvänta sig att få jobbet.

Man kan ju börja med att lägga sig lågt i lön för att sedan fiska efter bättre betalda jobb.
Vet inte hur många trådar jag läst på flashback där folk gnällt om sina löner som de själva har accepterat när de bara behöver ta och söka bättre betalda jobb och landas inte sådana jobb är personen kanske inte värd sin fantasisumma.
Citera
2023-03-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Kan ju varit något annat som spökade. Läste en artikel förra, eller om det var förrförra året, där en lärare gnällde ut i media om att hon inte fick jobbet som istället gick till en som saknade legitimation.
Legitimerade läraren hade dock krävt över 40 000 i månaden så lite tycker jag att hon får skylla sig själv.
Bara för att man har legitimation betyder inte det att man kan begära vad som helst och sedan förvänta sig att få jobbet.

Man kan ju börja med att lägga sig lågt i lön för att sedan fiska efter bättre betalda jobb.
Vet inte hur många trådar jag läst på flashback där folk gnällt om sina löner som de själva har accepterat när de bara behöver ta och söka bättre betalda jobb och landas inte sådana jobb är personen kanske inte värd sin fantasisumma.

Hade jag varit en som sökt jobbet och blivit erbjuden 27000 hade jag tagit det. Man måste tänka perspektiv då det handlar om ekonomi.
Citera
2023-03-04, 00:00
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Hade jag varit en som sökt jobbet och blivit erbjuden 27000 hade jag tagit det. Man måste tänka perspektiv då det handlar om ekonomi.

Du är ute och cyklar.

Löner för lärare är bra mycket högre.

Statistik från SCB: https://www.scb.se/lonestatistik/larare/

Korrekt lön för gymnasielärare 2023 ligger över 40.000:-

Det tar 5 år(!!) att läsa till!

Lönen är ingenting efter den utbildningsinsats som studenter utfört.

Priset för välfärdspersonal kommer öka och lönerna kommer gå upp mer.

Löner gymnasielärare

Gymnasielärare i allmänna ämnen 45 231 kronor
Gymnasielärare i yrkesämnen 44 216 kronor
Gymnasielärare i praktiska/estetiska ämnen 42 889 kronor

Länk: https://pedagog.stockholm/jobba-i-st...b-i-stockholm/
Senast redigerad av Moksha 2023-03-04 kl. 00:07.
Citera
2023-03-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Du är ute och cyklar.

Löner för lärare är bra mycket högre.

Statistik från SCB: https://www.scb.se/lonestatistik/larare/

Korrekt lön för gymnasielärare 2023 ligger över 40.000:-

Det tar 5 år(!!) att läsa till!

Lönen är ingenting efter den utbildningsinsats som studenter utfört.

Priset för välfärdspersonal kommer öka och lönerna kommer gå upp mer.

Löner gymnasielärare

Gymnasielärare i allmänna ämnen 45 231 kronor
Gymnasielärare i yrkesämnen 44 216 kronor
Gymnasielärare i praktiska/estetiska ämnen 42 889 kronor

Länk: https://pedagog.stockholm/jobba-i-st...b-i-stockholm/

Vad härligt att läsa.

Känner få gymnasielärare.
Citera
2023-03-04, 10:02
Det är lärarbrist men inte generell brist.

Många som blir lärare idag blir det i humaniora, men fåtal i naturvetenskap. Sen beror det på plats. Klart det finns många lärare i Stockholm och Göteborg, testa Dorothea och Jörn.
Citera
2023-03-04, 12:35
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Ja just dettrordet var jag som startade den tråden. Järvsdotter el vad hon hette. Formodligen feministant. Hon var ensam om att söka jobb där som behörig och passade då på att kräva 42 lök (för 2-3 år sen) som småbarns fröken.
Citera
2023-03-04, 14:51
Medlem
mr-mystics avatar
Tänker på brorsan…. Hur ser det ut med typ lärarbristen inklusive fritidspedagoger dvs låg/mellan-stadiet?

Nog är det ett plus att ha licensen men frågan är om många skolor liksom drar i en ba för det?
Citera
2023-07-11, 21:04
Medlem
Hur är det här möjligt? Om jag har en lärarexamen i engelska eller andra samhällsämnen borde man väl få förtur?
Citera
2023-07-11, 22:25
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Hur är det här möjligt? Om jag har en lärarexamen i engelska eller andra samhällsämnen borde man väl få förtur?

Om de söker en lärare i matematik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in