2023-03-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
det är väl lika galet att Nato uppfattar Ryssland som ett hot?
då är vi illa ute med två galningar USA och Ryssland - WW3 next

kolla lite på professor J Mearsheimer från Chicago universitet
han har hållt många föredrag sedan 2014 om Ukraina konflikten
https://www.youtube.com/watch?v=_aNMOEQ0248 (Carl Bildt babblar här)
https://www.youtube.com/watch?v=qciVozNtCDM
https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=2721s
Nato uppfattar inte Ryssland som ett hot mot Nato, så verklighetsfrånvända är de inte. De är fullt införstådda med att ingen av kärnvapenmakterna har minsta ambition att attackera varandra.

Jag har koll på Mearsheimer. Hans märkliga ståndpunkt kan endast förklaras med att han har en irrationell rädsla för kärnvapenkrig, eller att han helt enkelt ljuger av politiska skäl. Det är tur att vi har Bildt som kan sopa banan med honom och hans vanföreställningar.
Citera
2023-03-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Alla ni ryssrunkare var läser ni om kriget? Är det bara ryssvänliga medier ni tror på?

Dom läser ju Pravda=sanningen. Host,host!!
Citera
2023-03-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Jag tror Du inte riktigt förstår mig alls eller ens lite, det är bara korkat att underskatta FSB's infiltration av väst. Om Du av okänd anledning tror jag är pro-rysk ber jag dig läsa min historik så slipper vi onödigt tjafs. Girkin är och kommer alltid vara en obetydligt fjant. Bra så...
Vem fan har sagt att någon underskattar deras infiltration av väst? Du drar plogen utanför åkern nu Senelix, helt utan anledning också! Så vi lämnar det därvid ok.
Citera
2023-03-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
1. Demilitariseringen går utmärkt. Ukrainas förluster närmar sig 200 000. Ryssland har förlorat omkring 15 000 soldater.
Nej, Mossad har gått ut med att de förväxlade siffrorna, tvärtom ska det vara. Det är Ryssland som närmar sig 200 000 och Ukraina har förlorat runt 15 000.

De bad om ursäkt för förvirringen men sa också att de trodde inte att någon var så oerhört korkad att de gick på de felaktiga siffrorna.
Citera
2023-03-03, 23:17
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
...tack för svar 88'er! nej, såklart finns där inget som heter asymmetrisk krigsföring. varför jag undrade lite. Men var ju inte riktigt säker på om det ändrats plötsligt i Ukraina. Okonventionell och sin motsats verkar har blivit symmetriskt asymmetriskt. Bara en undran mitt i det hela, bland stridande konventionella twittrare

Svårt att se ironi via text, men såklart det finns asymmetrisk krigsföring. Det har existerat i tusentals år fast i olika specifika definitioner

Oavsett om du kämpar i Ukraina, Angola eller Jupiter så kan du genomföra asymmetrisk krigsföring.
Asymmetrisk krigsföring = okonventionell krigsföring, david mot goliat, franska motståndsrörelsen, etc etc
Citera
2023-03-03, 23:19
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Det sa jag aldrig, dock har Ryssland en mycket mycket större flotta av flyg, flaskhalsen här är allt luftvärn som finns över hela konfliktzonen. Min poäng är att om Ryssland med sina hundratals flyg inte kan skaffa sig ett luftövertag så kan inte hundra JAS göra det heller, då bägge sidor har proppat sina zoner full av luftvärn. Det enda som kan bryta detta är

1) En stor mängd någorlunda moderna flyg ( F-16, JAS har inte mängden som behövs )

2) Generation 5 flyg, såsom F-35. Dock är detta orealistiskt

Flyg från väst hade varit bra, absolut. Men tycker att detta är överskattat, det som behövs är mängder av bra mobilt luftvärn som organiserar tillsammans med bepansrade och mekaniserade enheter, luftvärnet skapar en " bubbla " som nekar de flesta flyganfall från fienden, samtidigt som de mekaniserade och bepansrade enheterna kan röra sig ostört i snabb takt
Givetvis är luftvärn av yttersta vikt. Kvantitet är ryssens sak inte kvalitet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
11:e största ekonomin i världen.
Världens största land.
Nionde folkrikaste landet.

En ekonomi som Italien.

Patetiskt.
Citera
Medlem
X3treams avatar
varför skrattar de år Lavrov? Rysstrollen säger ju att de har rätt, även i Indien skrattar de åt han, märkligt..

https://www.tiktok.com/@donnawhite970/video/7206356446236134661
Citera
2023-03-03, 23:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Måste fråga er här i tråden - Asymmetri och asymmetrisk verkar vara något som plötsligt blivit militärt. Är det många här som har erfarenhet utav asymmetrisk krigsföring eller är det något som plötsligt uppkommit i Ukraina? Vore glad för svar.

Jag tror asymmetrisk krigföring blev populärt som begrepp efter Rysslands annektering av Krim 2014. När man tog dit "gröna män" i falska uniformer, istället för en öppen attack som nu 2022.
Citera
2023-03-03, 23:21
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Vem fan har sagt att någon underskattar deras infiltration av väst? Du drar plogen utanför åkern nu Senelix, helt utan anledning också! Så vi lämnar det därvid ok.
Att Du är bonde har framgått, lycka till med vårsådden.
Citera
2023-03-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssland kräver
Än sen?
Citera
2023-03-03, 23:22
Medlem
Kollade på NBC som var i krim. Reportern undrade hur ukraina ska ha någon möjlighet att ta ön, eftersom att det var militär överallt. Dom har bara ett alternativ, norrifrån genom trånga landmassor. Finns nog ingen möjlighet där för ukraina.

Och den där offensiven mot södra ukraina blev inte av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in