2023-03-03, 23:03
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Vilken är din uppfattning då? Påstod aldrig att ryssen är bra på asymmetri, det är ju irrelevant då de har en stor luftstyrka och proppat sitt ockuperade område fullt av luftvärn, ryssen är ju sidan som inte behöver asymmetri. Ukraina är sidan som behöver asymmetri i stora mängder och moderna system. JAS må vara ett fint plan, men det finns helt enkelt inte nog av planen för ett krig i denna skala, inte heller har planet de stealthegenskaper som krävs för att minimera förluster
Min uppfattning är att ryssen inte har luftherravälde och att Gripen kan göra skillnad precis såsom F16, egenskaperna som Gripen har borde passa Ukraina bättre.
Citera
2023-03-03, 23:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
För att sammanfatta ryssens vinteroffensiv lite så har det ju varit stora strider vid Vuhledar, Marinka, Avdiivka, Soledar, Bakhmut, Kreminna och Svatove. Egentligen så är det ju bara vid Bakhmut och Soledar som ryssen har lyckats inta mer mark. Övriga platser är rätt så oförändrade faktiskt, ryssen har tagit några meter här och där bara. Här är en liten film från Avdiivka där det har varit sjukt hårda strider också hela vintern.

https://t.me/Donbas_Operativniy/29756
Citera
2023-03-03, 23:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Du menar alltså på riktigt att det skulle kunna vara så att gubbarna i Kreml är så ofattbart verklighetsfrånvända att de på riktigt betraktar Natos expansion som ett existentiellt hot för Ryssland? Medans västerländska experter tror att Putin & Co bara är dåliga lögnare så är du öppen för att de är bokstavligt talat galna?

det är väl lika galet att Nato uppfattar Ryssland som ett hot?
då är vi illa ute med två galningar USA och Ryssland - WW3 next

kolla lite på professor J Mearsheimer från Chicago universitet
han har hållt många föredrag sedan 2014 om Ukraina konflikten
https://www.youtube.com/watch?v=_aNMOEQ0248 (Carl Bildt babblar här)
https://www.youtube.com/watch?v=qciVozNtCDM
https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=2721s
Citera
2023-03-03, 23:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Kan absolut räkna upp några, kan också rekommendera dig att titta på Peruns video om detta ( han refererar till ryssarnas egna strategiska mål och jämför dessa med resultatet )

1) Demilitarisering av Ukraina
Resultat: Ukraina har blivit starkare och fått en stor mängd modern utrustning för att kontra Ryssland, jämfört med början av konflikten så är Ukraina mycket mer militariserat

2) Hindra utvidgning av NATO
Resultat: Två länder har ansökt om NATO-medlemskap, vilket enligt opinion var osannolikt innan. Ukraina är också en potentiell ny medlem i framtiden

3) Förbättra rysslands strategiska situation
Resultat: Mer än en tredjedel av rysslands bepansrade och mekaniserade styrkor är utraderade via bildbevis, deras största, mest konsekventa och lukrativa marknad är bortblåst. Priset på råvaror har minskat, inkomster har minskat med 35% och utgifter med nästan 60%. Reserver äts upp i snabb takt och är snart borta, allt mer beroende av Kina.

4) Stoppa folkmord på ryssar i östra Ukraina. Resultat: det finns inga tecken på att något folkmord varken har startat eller stoppat i östra Ukraina.

5) Förena de ryska folken. Resultat: De rysktalande folken har aldrig någonsin stått så här långt ifrån varandra.

6) Återupprätta Ryssland som stormakt. Resultat: Ryssland är utskrattat och hårt skadeskjutet. Ekonomin är i fritt fall och miljoner välutbildade unga ryssar har lämnat landet. Hundratusentals unga män har dött eller skadats och kriget kommer vara en enorm börda att bära för framtida generationer av unga ryssar.
Citera
2023-03-03, 23:06
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
1. Demilitariseringe går utmärkt. Ukrainas förluster närmar sig 200 000. Ryssland har förlorat omkring 15 000 soldater.

2. Ryssland struntar i Sverige och Finland. De bryr sig om geopolitiskt strategiska positioner. Ukraina är en av dem.

3. Det stämmer inte. Västpropaganda. I vilket fall så är Ryssland ekonomiskt oberoende avseende de viktigaste varora, energi och livsmedel. Dessutom knyter de täta kontakter inom BRICS och annorstädes med Kina, Sydafrika, Indien och många fler länder som vill bygga en ny världsordning.

1) Finns inget 100% facit, men det allra mesta pekar på att att de bägge sidorna har åtminstone jämbördiga förluster, dina siffror är fantasier

2) Nej, Sverige och Finland har en väldigt viktig geopolitisk roll i norra Eurasien

3) Det stämmer, bara att googla på export, priser och olika handelsavtal. BRICS är förövrigt ( enligt majoriteten av bedömmare ) en löst sammansatt idé, långt bort ifrån en handelsorganisation som tex EU. De två stora parterna i denna organisation är förövrigt varandras största rivaler ( Indien och Kina )
Citera
2023-03-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
11:e största ekonomin i världen.

Ber om ursäkt att jag var otydlig, BNP/capita var det jag menade. Där är man med på den föga meriterande nedre halvan.En tiondel av USA:s BNP. Lite över fjärdedelen av Japan. Ungefär hälften av GB. Mindre än hälften av Tyskland.
När det gäller BNP/capita tävlar man mot China och Costa Rica som ligger strax före ryssarna. Två länder som knappast är kända som stora råvaruproducenter, dom måste till skillnad från ryssarna arbeta ihop sin produktion.
Citera
2023-03-03, 23:08
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
4) Stoppa folkmord på ryssar i östra Ukraina. Resultat: det finns inga tecken på att något folkmord varken har startat eller stoppat i östra Ukraina.

5) Förena de ryska folken. Resultat: De rysktalande folken har aldrig någonsin stått så här långt ifrån varandra.

6) Återupprätta Ryssland som stormakt. Resultat: Ryssland är utskrattat och hårt skadeskjutet. Ekonomin är i fritt fall och miljoner välutbildade unga ryssar har lämnat landet. Hundratusentals unga män har dött eller skadats och kriget kommer vara en enorm börda att bära för framtida generationer av unga ryssar.

4) Ukraina beskjuter fortfarande rysk civilbefolkning med artilleri. Fullt medvetet.

5) Källa på det?

6) Enligt västpropaganda. Kina, Indien, Sydafrika, och många andra delar av världen håller inte med om detta. USA-hegemonin är över...
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-03 kl. 23:11.
Citera
2023-03-03, 23:08
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Min uppfattning är att ryssen inte har luftherravälde och att Gripen kan göra skillnad precis såsom F16, egenskaperna som Gripen har borde passa Ukraina bättre.

Det sa jag aldrig, dock har Ryssland en mycket mycket större flotta av flyg, flaskhalsen här är allt luftvärn som finns över hela konfliktzonen. Min poäng är att om Ryssland med sina hundratals flyg inte kan skaffa sig ett luftövertag så kan inte hundra JAS göra det heller, då bägge sidor har proppat sina zoner full av luftvärn. Det enda som kan bryta detta är

1) En stor mängd någorlunda moderna flyg ( F-16, JAS har inte mängden som behövs )

2) Generation 5 flyg, såsom F-35. Dock är detta orealistiskt

Flyg från väst hade varit bra, absolut. Men tycker att detta är överskattat, det som behövs är mängder av bra mobilt luftvärn som organiserar tillsammans med bepansrade och mekaniserade enheter, luftvärnet skapar en " bubbla " som nekar de flesta flyganfall från fienden, samtidigt som de mekaniserade och bepansrade enheterna kan röra sig ostört i snabb takt
Senast redigerad av 88SON 2023-03-03 kl. 23:11.
Citera
2023-03-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
4) Ukraina beskuter fortfarande rysk civilbeflkning med artilleri. Fullt medvetet.

5) Källa på det?

6) Enligt västpropaganda. Kina, Indien, Sydafrika, och många andra delar av världen håller inte med om detta. USA-hegemonin är över...

Det gillar vi ryssarna dödar ju civila ukrainare - den döööd ryss är en braa ryss
Citera
2023-03-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Antar att du inte kollat Sovjetunionens kornbod Ukraina.

Kan du utveckla det där resonemanget?
Citera
2023-03-03, 23:11
Medlem
Citat:
Knappast att några från flashback har erfarenhet av assymetrisk krigsföring, här är vi alla losers

Det är dock inget som " plötsligt blivit militärt ", det är en samling av olika doktriner som använts i tusentals år. Speciellt när en svagare makt kämpar mot en starkare makt och fortfarande vinner, men blivit raffinerad de senaste hundra åren.

Googla på " asymmetrical warfare " så får du en rejäl lektion i militärhistoria, det är mer ett samlingsbegrepp än en fast doktrin/teori
...tack för svar 88'er! nej, såklart finns där inget som heter asymmetrisk krigsföring. varför jag undrade lite. Men var ju inte riktigt säker på om det ändrats plötsligt i Ukraina. Okonventionell och sin motsats verkar har blivit symmetriskt asymmetriskt. Bara en undran mitt i det hela, bland stridande konventionella twittrare
Citera
2023-03-03, 23:11
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Helt ok men inte det som du och jag pratade om. Vi pratade om Girkins medverkande eller del inom dem, eller? Att du håller deras organisation högt ifrågasätter jag inte. Det får stå för dig det
Jag tror Du inte riktigt förstår mig alls eller ens lite, det är bara korkat att underskatta FSB's infiltration av väst. Om Du av okänd anledning tror jag är pro-rysk ber jag dig läsa min historik så slipper vi onödigt tjafs. Girkin är och kommer alltid vara en obetydligt fjant. Bra så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in