2023-03-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Snälla. Du vill ha dialog och sen ständigt dessa påfund.

Det är en stor del i Engströms berättelse..

Vi kan inte skapa dialoger ang Engström som inte hänt..

Att Engström känner sig förväxlad är överlägset det som mest blir nämnt ang Engström i Media när Engström själv tar kontakt..

Engström lanserar helt ensam denna förväxling teorin..

Inte media.
Inte polisen.

Bara Engström och dessutom direkt på morgonen...

Han vaknar och tror sig blivit förväxlad

Även efter 2mån och han springer I gränden i TV så pratar han om förväxlingen..
Senast redigerad av Problem2020 2023-03-03 kl. 21:22.
Citera
2023-03-03, 21:24
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Vänta här nu. Det kan tolkas som att du efter pressisen tänkte att noll procent är helt ouppnåeligt men efter SEktens tunga argument segar det sig upp mot nollan. Se upp så du inte är uppe på promillenivå snart.

Av det jag hittills sett så känns promillenivån ouppnåeligt. Osvuret är väl bäst.
Citera
2023-03-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är en stor del i Engströms berättelse..

Vi kan inte skapa dialoger ang Engström som inte hänt..

Att Engström känner sig förväxlad är överlägset det som mest blir nämnt ang Engström i Media när Engström själv tar kontakt..

Om det från första början är hans stora selling point, varför drar han inte på det redan i den första SvD-artikeln. Där är ju hela grejen att han var där typ.

Tycker scenariot är ganska glasklart. Du gillar att citera Palme-rummets bandade överläggningar. Någon i gruppen skrockar över hur förnärmad Engström är över att inte bli kallad till rekonstruktionen. Hur förtretligt det måste ha känts när han i olika sammanhang orerat om sin aktiva närvaro på mordplatsen.

Klart att han som löjligt randvittne måste bättra på sitt kapital. Då funkar förväxlingsprylen utmärkt. Han har inte sett mordet. Han vet inte hur GM såg ut. Han vet att mannen i gränden var ointressant. Vad har han kvar? Egotrippat och intet ont anande trycker han på att hans uppenbarelse på det mest krystade sätt letat sig in i signalementsfloran.

Som att han har noll tilltro till polisens förmåga att skilja agnarna från vetet. De ska ju ha sin släng av sleven för att stuva undan honom. När han är en så viktig pusselbit.
Citera
2023-03-03, 21:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Enligt dig, hur såg gärningsmannen ut?

Jag vet inte hur han ser ut exakt. Men de samlade vittnesmålen ger en trolig bild

38+-10 år
tränad/bredaxlad/muskulös
mörkt hår
180cm +- 5cm
vit man, möjligtvis med mörkare drag

ungefär så ser han troligtvis ut. Osäkrast av de där är nog hårfärgen, då en mörk mössa kan tolkas som mörkt hår.
Citera
2023-03-03, 21:43
Medlem
Citat:
Om det från första början är hans stora selling point, varför drar han inte på det redan i den första SvD-artikeln. Där är ju hela grejen att han var där typ.

Tycker scenariot är ganska glasklart. Du gillar att citera Palme-rummets bandade överläggningar. Någon i gruppen skrockar över hur förnärmad Engström är över att inte bli kallad till rekonstruktionen. Hur förtretligt det måste ha känts när han i olika sammanhang orerat om sin aktiva närvaro på mordplatsen.

Klart att han som löjligt randvittne måste bättra på sitt kapital. Då funkar förväxlingsprylen utmärkt. Han har inte sett mordet. Han vet inte hur GM såg ut. Han vet att mannen i gränden var ointressant. Vad har han kvar? Egotrippat och intet ont anande trycker han på att hans uppenbarelse på det mest krystade sätt letat sig in i signalementsfloran.

Som att han har noll tilltro till polisens förmåga att skilja agnarna från vetet. De ska ju ha sin släng av sleven för att stuva undan honom. När han är en så viktig pusselbit.

Det är en teori som ofta lyfts fram att Engström vill bli tagen på allvar och vara viktig...

Men man måste också då andra sidan av samma mynt att han vill få ut att han var ett vittne och var på brottsplatsen!

Att vi ff efter 37år undrar om Engström varandes på brottsplatsen är såklart trist...

Men ur ett poilsärt sätt att se på det så är det alltid viktigt att kartlägga en person...Att personen själv säger vad han gjort och vart han varit är inget en polis som förhör tar någon stor notis av..

Nästan varje människa som har något att dölja ljuger om vad han gjort eller vart han varit...

Nu finns det ju en del signalement som dessutom träffar honom så att han själv börjar tro att vittnen förväxlat honom för att vara GM ....

Men han ska inte dömas även om YN skulle peka på Engström och ingen sett honom på brottsplatsen!...Man måste ha mer bindande bevis !
Citera
2023-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Av det jag hittills sett så känns promillenivån ouppnåeligt. Osvuret är väl bäst.

Det ironiska är att det finns sätt att hjälpa skocken på för att kämpa sig vidare ur sitt bottenlösa träsk. Saker som de inte noterat i materialet för att de är så upptagna med att tröska runt i samma meningslösa sörja varv på varv.

Men jag tänker inte ge dem det. Ser det mer som en utmaning för dem att faktiskt gräva lite själva. De har ju sen tråden skapades inte kreerat något minsta nytt.

Herregud, ställ det mot CA-tråden där folk faktiskt detektivar. Varför försöker ingen som häckat här dagligen i flera års tid driva sitt spår i botten? Det är väl om något märkligt.
Citera
2023-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag vet inte hur han ser ut exakt. Men de samlade vittnesmålen ger en trolig bild

38+-10 år
tränad/bredaxlad/muskulös
mörkt hår
180cm +- 5cm
vit man, möjligtvis med mörkare drag

ungefär så ser han troligtvis ut. Osäkrast av de där är nog hårfärgen, då en mörk mössa kan tolkas som mörkt hår.

Du tar alltså helt bort NF som vittne ?

Hur förhåller du dig till NF ?
Citera
2023-03-03, 21:52
Medlem
Citat:
Det är en teori som ofta lyfts fram att Engström vill bli tagen på allvar och vara viktig...

Men man måste också då andra sidan av samma mynt att han vill få ut att han var ett vittne och var på brottsplatsen!

Att vi ff efter 37år undrar om Engström varandes på brottsplatsen är såklart trist...

Men ur ett poilsärt sätt att se på det så är det alltid viktigt att kartlägga en person...Att personen själv säger vad han gjort och vart han varit är inget en polis som förhör tar någon stor notis av..

Nästan varje människa som har något att dölja ljuger om vad han gjort eller vart han varit...

Nu finns det ju en del signalement som dessutom träffar honom så att han själv börjar tro att vittnen förväxlat honom för att vara GM ....

Men han ska inte dömas även om YN skulle peka på Engström och ingen sett honom på brottsplatsen!...Man måste ha mer bindande bevis !

Vill man vara sån finns det bara en person på planeten som Nieminen uteslutit som den hon ser. Stig Engström. Hon förevisas en bild på honom men rocken är för tjock.

Så var det med det underskattade paradvittnet, som Krister Petersson triumferade ut.
Citera
2023-03-03, 22:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du tar alltså helt bort NF som vittne ?

Hur förhåller du dig till NF ?

Jag vet inte hur du tänkte då med tanke på att NF inte säger något som går emot den bild av gm jag målade upp.

Sedan vet vi inte heller vem NF ser. Troligtvis är det den man han själv tror, AB. Hade han sett SE hade han inte tänkt i banorna om säkerhetsvakt eller ej. Han hade heller inte sagt blå täckjacka utan mörk rock.

Möjligheten finns också att det är en tredje alternativ. En okänd man. Det förutsätter dock att NF missade AB vid dekorimahörnet. Men den premissen krävs också för att det ska kunna vara SE. En premiss som stärker trovärdigheten för att det är AB han ser.
Citera
2023-03-03, 22:12
Medlem
Citat:
Vill man vara sån finns det bara en person på planeten som Nieminen uteslutit som den hon ser. Stig Engström. Hon förevisas en bild på honom men rocken är för tjock.

Så var det med det underskattade paradvittnet, som Krister Petersson triumferade ut.

Jag har alltid uppfattat att YN tyckte Engström var lik den mannen hon såg men att rocken kanske var lite fel..

Men Polisen visste ju inte vilken typ kläder Engström hade på sig den natten !

Här blir man lite orolig men var det Engström själv som sa vilka kläder han hade på sig så visade polisen det för YN ?

Så YNs vittnesmål pekar faktiskt bra mot Engström
Citera
2023-03-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag vet inte hur du tänkte då med tanke på att NF inte säger något som går emot den bild av gm jag målade upp.

Sedan vet vi inte heller vem NF ser. Troligtvis är det den man han själv tror, AB. Hade han sett SE hade han inte tänkt i banorna om säkerhetsvakt eller ej. Han hade heller inte sagt blå täckjacka utan mörk rock.

Möjligheten finns också att det är en tredje alternativ. En okänd man. Det förutsätter dock att NF missade AB vid dekorimahörnet. Men den premissen krävs också för att det ska kunna vara SE. En premiss som stärker trovärdigheten för att det är AB han ser.

Dock kan ju Engström haft blåtäckjacka väl ?

Det är väl bara han själv som påstår något annat ?

NF säger väl rakt ut att personen som förföljer Olof är för gammal så han tar väl bort både muskulös och runt 40år..

Hans vittnesmål pekar väl mer åt Engström enligt mig...

Jag skulle påstå att mannen Mårten och NF ser är samma person !!

Håller du med mig om det ?

Är för stor tillfällighet att det är två olika personer med så lika signalement
Citera
2023-03-03, 22:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag har alltid uppfattat att YN tyckte Engström var lik den mannen hon såg men att rocken kanske var lite fel..

Men Polisen visste ju inte vilken typ kläder Engström hade på sig den natten !

Här blir man lite orolig men var det Engström själv som sa vilka kläder han hade på sig så visade polisen det för YN ?

Så YNs vittnesmål pekar faktiskt bra mot Engström

Polisen visade en bild från Expressen istället för den bild där Engström påstår att det är samma kläder som på mordnatten för YN.
Det är inte samma kläder som på tex polisfotorna på Engström.

Rocken på bilderna i Expressen är en annan rock. Den är mycket tjockare än den andra som han har på polisfotorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in