2023-03-03, 19:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det är vad proryssar vill att vi ska tro på.
Källor inom ryska militärhögkvarteret inser att man ska genast dra sig tillbaka och försvara sig tills man har byggt upp sina styrkor igen för att ha kapacitet att anfalla igen.
Men Putin vill ha minst ett av oblasterna eller helst alla tre under full kontroll före man går in i försvarsposition för sin uppbyggnad av sin arme
Vilka tre menar du då?
Med Krim inräknat har de "annekterat" fem oblasts.
Citera
2023-03-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte att ljuga, men jag tycker också det är en brist att han inte nämnde Girkin. De flesta som kom med Girkin var inte ryssar, men där var utrikes ryssar. Man borde absolut ha nämnt honom. Stone är rätt snabb med att visa fram utlänningar på pro-väst sidan i krigets start.

Det är ändå fortfarande den minst dåliga dokumentären om krigets start, tycker jag, där finns inte någon bättre. Winter on Fire är för smal.

Ukraine on Fire: https://rumble.com/embed/vubrga/

Stone ljuger rakt av vid 1:13:52 om krigets utbrott. Kyiv svarade inte alls på något utropade av självständighet April med en ATO. ATO:n lanserades efter att ryssar invaderat och startat krig mot folket i Donbas April 12.
Hela filmen går ut på att misskreditera Ukraina och lägga dimma över verkligheten.
Citera
2023-03-03, 19:19
Medlem
attogs avatar
Citat:
Spelar i och för sig ingen roll om det har hänt i Europa eller inte. Det har hänt på flera andra ställen sedan andra världskriget i världen (Indien, Mellanöstern, Afrika). Så "i Europa" är propagandistiskt/missvisande.

När det är sagt håller jag med dig helt. Det man skulle ha siktat på var att:
Ge östra/södra Ukraina antingen 100% autonomi (egna säkerhetsstyrkor och militär, men ingen utrikespolitik, som Bhutan) eller gör en självständig stat av det. Som naturligtvis inte får joina Ryssland, eller först får göra det om 60 år (eller Ukraina om de hellre vill det).

Men den är svår att upprätta nu. Inte för att man ska göra som Ryssland vill. Men en sådan upprättad stat är inte livskraftig. Allt är sönderbombat där. Många har flytt. Befolkningen kommer vara rädd för att "västukraina" kommer att angripa. Säkert kommer de ha svårt att handla med stora delar av världen. Och de har ett uselt track record (Ukraina 1991-2014) av att vara en egen stat. Allt detta går att lösa i princip, men det är ett risky projekt.

Varför då?
Majoriteten i Donbass är etniska Ukrainare.
Varför skulle denna majoritet behöva hamna i något annat än Ukraina?
Logisk lapsus, som vanligt.
Inte förvånad.
Citera
2023-03-03, 19:19
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Saker och ting kan ta lite längre tid men det är uppenbart att Ukraina förlorar.

Den ukrainska regimen har dragit in landet i ett onödigt krig som den dessutom förlorar.

Om jag hade varit ukrainare hade jag riktat ilskan mot Zelenskyj.
Bra att Du som pro-rysk idiot har fel...
Senast redigerad av Senilix 2023-03-03 kl. 19:21.
Citera
2023-03-03, 19:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Saker och ting kan ta lite längre tid men det är uppenbart att Ukraina förlorar.

Den ukrainska regimen har dragit in landet i ett onödigt krig som den dessutom förlorar.

Om jag hade varit ukrainare hade jag riktat ilskan mot Zelenskyj.
Ja, verkligen. Dumma Ukraina som blev attackerade av Ryssland.
Det var klantigt gjort av Zelensky!

Rysk "logik" antar jag?
Citera
2023-03-03, 19:21
Medlem
Citat:
Lite oklart vad "det" är.

Hur har du bedömt tillförligheten av dessa källor?

Där är 4 oblasts (5 med Krim). 1 är redan i princip under full kontroll (Luhansk).
Tre oblast.

Enligt källor i generalstaben för de väpnade styrkorna i Ryska federationen nådde förslagen från Gerasimov och Surovikin Putin och Shoigu, men övergången till försvaret kommer inte att ske snabbt. Putin påstås ha krävt full kontroll över åtminstone en region i Ukraina, varefter han är redo att ge klartecken för att ändra strategin.
Ryska federationens väpnade styrkor har inte kunnat lösa detta problem under det senaste året, och många högre officerare förstår att i ett försök att helt fånga Donetsk-, Luhansk- eller Zaporozhye-regionerna kommer den ryska armén att förlora människor och utrustning utan någon gynnas, men kommer inte att nå målet.
"Gerasimov kan ha förstått något, men definitivt inte allt. När han planerade sina handlingar, baserat på det faktum att vi ensamma kämpar här, planerar han. Vilken övergång till försvar? Det är nödvändigt att dra tillbaka trupper till linjen 2015, det kan åtminstone på något sätt hållas. När Ukrainas väpnade styrkor går framåt kommer vi inte att hålla dem i söder, vi kanske inte kan hålla dem i öst heller.
Citera
2023-03-03, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, verkligen. Dumma Ukraina som blev attackerade av Ryssland.
Det var klantigt gjort av Zelensky!

Rysk "logik" antar jag?

Klantigt är fel ord. Det var medvetet. Zelenskyj styrs av utländska intressen som vill ha krig mot Ryssland.
Citera
2023-03-03, 19:25
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Klantigt är fel ord. Det var medvetet. Zelenskyj styrs av utländska intressen som vill ha krig mot Ryssland.
I så fall gick den korkade ryssen i fällan, typiskt ryskt...
Citera
2023-03-03, 19:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Stone ljuger rakt av vid 1:13:52 om krigets utbrott. Kyiv svarade inte alls på något utropade av självständighet April med en ATO. ATO:n lanserades efter att ryssar invaderat och startat krig mot folket i Donbas April 12.
Hela filmen går ut på att misskreditera Ukraina och lägga dimma över verkligheten.

Har du datumet för ATOn?
Citera
2023-03-03, 19:29
Medlem
Melange5738s avatar
Lavrov blev utskrattad i Indien när han sa att väst startade kriget. Read the room.
Citera
2023-03-03, 19:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Varför då?
Majoriteten i Donbass är etniska Ukrainare.
Varför skulle denna majoritet behöva hamna i något annat än Ukraina?
Logisk lapsus, som vanligt.
Inte förvånad.

Du pratar om logiska lapsus. Men jag tror inte du vet mitt argument. Vad tror du att det är?
Citera
2023-03-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja kostanden kommer ju bli astronomisk och omöjlig för Putin att hantera.

Enda chansen för Ryssland är ju att snabbt få bort Putin. skylla all på honom, be om ursäkt, betala för återuppbyggnad av allt de förstört, betala skadestånd till alla drabbade ukrainare och utlämna alla ansvariga till krigsförfrytartribunal.

Då är världen nöjd...
Kanske, det förutsätter att de välutbildade kommer tillbaka, jag är inte så säker på att de kommer att fylla behoven.

Före Brain Drain de Lux var medelåldern hos de ryska ingenjörerna 55+ så jag har svårt att se någon rysk teknisk framtid.

Det är den typen av information som som putinanhängarna inte har någon aning om men som har en extrem påverkan på det ryska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in