2023-03-03, 19:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Nog har den blivit kostsam, det kommer att ta några generationer innan Ryssland kommer att bli accepterade av den övriga världen.
Ingenjörsmässigt så är det kört för Ryssland så tekniskt kommer de att få uppleva en väldigt lång istid.

Brain Drain de Lux kommer att innebära en teknisk kollaps av landet.
Oxe och plog är vad de har att förvänta sig då import framöver inte är möjlig.
Att kineser kommer att rädda dem? Dream on borskunken

Ja kostanden kommer ju bli astronomisk och omöjlig för Putin att hantera.

Enda chansen för Ryssland är ju att snabbt få bort Putin. skylla all på honom, be om ursäkt, betala för återuppbyggnad av allt de förstört, betala skadestånd till alla drabbade ukrainare och utlämna alla ansvariga till krigsförfrytartribunal.

Då är världen nöjd...
Citera
2023-03-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad jag tror om ryssarna? Ryssarna slutar om de lyckas ta hela Donbass, och går i försvar (möjligen aktivt försvar). Varför tror jag det? Jag tror inte de har kapacitet att ta mer och hålla det.

Vad jag hoppas: Fredsförhandlingar efter Bakhmut+någon form av offensiv från Ukraina och att ryssarna inte tar Sloviansk/Kramatorsk.

Hur jag tror det slutar: Ingen aning. Det beror delvis på hur mycket vapen Väst häller in. Och den politiska processen runt det är svår att förutsäga. Men jag är ganska säker (80-90%) på att någon del av 2013 års gräns aldrig återtas av Ukraina.
Det är vad proryssar vill att vi ska tro på.
Källor inom ryska militärhögkvarteret inser att man ska genast dra sig tillbaka och försvara sig tills man har byggt upp sina styrkor igen för att ha kapacitet att anfalla igen.
Men Putin vill ha minst ett av oblasterna eller helst alla tre under full kontroll före man går in i försvarsposition för sin uppbyggnad av sin arme
Senast redigerad av Parklane 2023-03-03 kl. 19:07.
Citera
2023-03-03, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det var en av offensiverna med de har försökt på många ställen samtidigt, Bakhmut kanske de tar, det är hårda strider uppe vid Kreminna sedan ett par veckor också. Om detta nu är den stora offensiven Ryssland har planerat för så är den ju totalt sett mycket misslyckad. Vi får se hur det går för dem i Bakhmut, Avdivka och Kreminna. De skulle ju sätta in 200 000 extra trupper som de mobiliserade förut från reserverna och som de repetitionstränat i 3 månader. Är detta huvudoffensiven så kommer de få ta en operativ paus igen och mobilisera ytterligare trupper.

Wagnergruppen lyckas nästan helt på egen hand inta Bachmut, trots alla resurser som Ukraina skickat dit.

Då börjar operation bortförklaring av ukrainarunkarna.
Citera
2023-03-03, 19:09
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukraina förlorar strategiskt viktiga Bachmut.

Hela eller åtminstone stora delar av Donetsk oblast kommer med största sannolikhet att bli ryskt område.
Det finns inget som tyder på att stora dela av Donesk kommer att intas av ryssen!

Då Putins order att hela Donbass och Luhansk skulle vara under rysk kontroll innan Mars.

Ser det ju ut som ännu ett ryskt fiasko?

Tror du själv på vad du säger?
Citera
2023-03-03, 19:11
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Wagnergruppen lyckas nästan helt på egen hand inta Bachmut, trots alla resurser som Ukraina skickat dit.

Då börjar operation bortförklaring av ukrainarunkarna.
Möjligt, men varför är Du tidig i ditt hittepå scenario..?
Så länge fler ryssar dör än Ukrainare är det bättre än motsatsen, trots allt... En död ryss är en bra ryss!
Citera
2023-03-03, 19:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej där har du rätt med tanke på att Wagner väl är en spillra av sitt forna jag och dessutom lite ute i kylan. Även dom mest välutbildade ryska elitförbanden är ju decimerade rejält så nästa slag är nog svårt att förutsäga. Kanske Ukraina anser tiden mogen och dom ukrainska grabbarna utvilade för att dra igång en ny offensiv. Pressen på ryssen får ju inte lätta.

Där finns också de som har teorin att ryssarna tänker låta Ukraina motattackera först med sina nya västtanks, även om de har kapacitet att fortsätta. Det kan vara ren coping. Det som stödjer teorin är dock att vinteroffensiven i princip uteblev.

Eftersom vi inte vet förlustratios egentligen har man inte mycket "edge" i att gissa. Det blir mer en fråga om vad ens hjärta säger än någon analys som är intressant för någon annan att ta del av.

Datapunkter som kan guida som vi inte har:
- Bättre tal på rysk produktion
- bättre tal på möjlig kina-stöd
- nya stödpaket från väst
- Tillförlitliga förlustsiffror eller kill ratios (exempelvis nån läcka)

Dessa saker bestämmer strategin AFU/FRA väljer.
Citera
2023-03-03, 19:12
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det var en av offensiverna med de har försökt på många ställen samtidigt, Bakhmut kanske de tar, det är hårda strider uppe vid Kreminna sedan ett par veckor också. Om detta nu är den stora offensiven Ryssland har planerat för så är den ju totalt sett mycket misslyckad. Vi får se hur det går för dem i Bakhmut, Avdivka och Kreminna. De skulle ju sätta in 200 000 extra trupper som de mobiliserade förut från reserverna och som de repetitionstränat i 3 månader. Är detta huvudoffensiven så kommer de få ta en operativ paus igen och mobilisera ytterligare trupper.

Det finns ju inte en chans att de skulle ha ännu en offensiv på gång!

Leran är redan där och vill de inte göra om fiaskot från förra året lär de sluta nu?
Citera
2023-03-03, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Det finns inget som tyder på att stora dela av Donesk kommer att intas av ryssen!

Då Putins order att hela Donbass och Luhansk skulle vara under rysk kontroll innan Mars.

Ser det ju ut som ännu ett ryskt fiasko?

Tror du själv på vad du säger?

Saker och ting kan ta lite längre tid men det är uppenbart att Ukraina förlorar.

Den ukrainska regimen har dragit in landet i ett onödigt krig som den dessutom förlorar.

Om jag hade varit ukrainare hade jag riktat ilskan mot Zelenskyj.
Citera
2023-03-03, 19:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det är vad proryssar vill att vi ska tro på.
Källor inom ryska militärhögkvarteret inser att man ska genast dra sig tillbaka och försvara sig tills man har byggt upp sina styrkor igen för att ha kapacitet att anfalla igen.
Men Putin vill ha minst ett av oblasterna eller helst alla tre under full kontroll före man går in i försvarsposition för sin uppbyggnad av sin arme

Lite oklart vad "det" är.

Hur har du bedömt tillförligheten av dessa källor?

Där är 4 oblasts (5 med Krim). 1 är redan i princip under full kontroll (Luhansk).
Citera
2023-03-03, 19:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Redan i höstas skickade mobiks från Irkutsk en video till Putin. De är redan utplånade och man har fyllt på 6 gånger innan de skickade in denna video till Putin igen. Stackars människor de där från Irkutsk.

Men det är ändå lite konstigt att de rest flera hundra mil från Asien till Europa för att försöka döda Européer i Ukraina. De borde ha stannat i sin världsdel och inte försöka kolonisera Europa.
Citera
2023-03-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ha ha menar du att du gått på den videon?

Helvete vad lättlurad du måste vara i så fall?

Vad säger du då om Onkel Festers påstående om att att de förlorar 200 man per dygn vi Bakhmut?

Och det faktum att att han lyckats med kontraktet att avliva 40000 kriminella fångar vid Bakhmut sen i augusti?

Hur som helst har ukrainska armen verkligen haft de minst tränade och svagast beväpnade soldaterna inne i staden (ofta nymobiliserade) och i och haft de mer stridsvana och bättre utrustade vid flankerna i en mer krävande omgivning som är svårare att försvara.

Klart ryska medier kommer utnyttja detta till fullo och den där trion tyckte man faktiskt synd om.

För någon månad sedan spekulerades det ju hej vilt var ryssarna skulle sätta in sin offensiv och när. Det fanns ju många drömmar och mardrömmar inblandade. Klart är ändå att ryssland fortfarande har stora truppreserver och stridsvagnsförband som ännu inte deltagit särskilt i kriget. Klart är också att ryska armen tränat mycket på snabba förflyttningar.

En av de i mina ögon trovärdiga teorierna om Rysslands offensivplaner framfördes av någon militär höjdare i Polen eller liknande och den sa ryssarna skulle sätta in en hård stöt/offensiv när Bakhmut fallit och ukrainska fronten mot Donbass var i rörelse en bit söder om Bahkmut. Vi får väl se nu om han får rätt?

Det troliga för mig (och som jag tror för ukrainska militärledningen) är att Ryssland kommer försöka inta hela Donbassrepublikerna och sedan utlysa vapenvila och sedan förhandlingar. I ett sådant läge tror jag faktiskt inte Ukraina kommer orka kriga så länge till. Antagligen kommer de göra offensiv innan eller efter vilken knappast kommer lyckas.

Vi får FRED! :-)

(God Champagne gjorde dom i Artemovsk/fd Bukha som väl staden nu snart återigen heter. Den kan jag rekommendera om man nu tvunget skall dricka champagne. Jag ligger mer åt vodkahållet. :-) )
Citera
2023-03-03, 19:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det finns ju inte en chans att de skulle ha ännu en offensiv på gång!
Leran är redan där och vill de inte göra om fiaskot från förra året lär de sluta nu?

Ja eller om detta inte är huvudoffensiven kanske de har trupper kvar, men får spara dem till en offensiv senare i försommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in