Citat:
Ursprungligen postat av
Elon-Fiske
Ha ha menar du att du gått på den videon?
Helvete vad lättlurad du måste vara i så fall?
Vad säger du då om Onkel Festers påstående om att att de förlorar 200 man per dygn vi Bakhmut?
Och det faktum att att han lyckats med kontraktet att avliva 40000 kriminella fångar vid Bakhmut sen i augusti?
Hur som helst har ukrainska armen verkligen haft de minst tränade och svagast beväpnade soldaterna inne i staden (ofta nymobiliserade) och i och haft de mer stridsvana och bättre utrustade vid flankerna i en mer krävande omgivning som är svårare att försvara.
Klart ryska medier kommer utnyttja detta till fullo och den där trion tyckte man faktiskt synd om.
För någon månad sedan spekulerades det ju hej vilt var ryssarna skulle sätta in sin offensiv och när. Det fanns ju många drömmar och mardrömmar inblandade. Klart är ändå att ryssland fortfarande har stora truppreserver och stridsvagnsförband som ännu inte deltagit särskilt i kriget. Klart är också att ryska armen tränat mycket på snabba förflyttningar.
En av de i mina ögon trovärdiga teorierna om Rysslands offensivplaner framfördes av någon militär höjdare i Polen eller liknande och den sa ryssarna skulle sätta in en hård stöt/offensiv när Bakhmut fallit och ukrainska fronten mot Donbass var i rörelse en bit söder om Bahkmut. Vi får väl se nu om han får rätt?
Det troliga för mig (och som jag tror för ukrainska militärledningen) är att Ryssland kommer försöka inta hela Donbassrepublikerna och sedan utlysa vapenvila och sedan förhandlingar. I ett sådant läge tror jag faktiskt inte Ukraina kommer orka kriga så länge till. Antagligen kommer de göra offensiv innan eller efter vilken knappast kommer lyckas.
Vi får FRED! :-)
(God Champagne gjorde dom i Artemovsk/fd Bukha som väl staden nu snart återigen heter. Den kan jag rekommendera om man nu tvunget skall dricka champagne. Jag ligger mer åt vodkahållet. :-) )