2023-03-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Spelar i och för sig ingen roll om det har hänt i Europa eller inte. Det har hänt på flera andra ställen sedan andra världskriget i världen (Indien, Mellanöstern, Afrika). Så "i Europa" är propagandistiskt/missvisande.

När det är sagt håller jag med dig helt. Det man skulle ha siktat på var att:
Ge östra/södra Ukraina antingen 100% autonomi (egna säkerhetsstyrkor och militär, men ingen utrikespolitik, som Bhutan) eller gör en självständig stat av det. Som naturligtvis inte får joina Ryssland, eller först får göra det om 60 år (eller Ukraina om de hellre vill det).

Men den är svår att upprätta nu. Inte för att man ska göra som Ryssland vill. Men en sådan upprättad stat är inte livskraftig. Allt är sönderbombat där. Många har flytt. Befolkningen kommer vara rädd för att "västukraina" kommer att angripa. Säkert kommer de ha svårt att handla med stora delar av världen. Och de har ett uselt track record (Ukraina 1991-2014) av att vara en egen stat. Allt detta går att lösa i princip, men det är ett risky projekt.
Nej dessa hitte-på-republiker skulle om dom fick självständighet bara bli som Belarus, lydrepubliker under Moskva där Ryssland godkänner makthavare och inga fria val kommer tillåtas. Men nu är det ju Donbass ukrainskt territorium så frågan är väl mer av akademisk art.
Citera
2023-03-03, 17:48
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina ganska fort kommer att gå om länder som Bulgarien och Rumänien ekonomiskt. De har en ganska högteknologisk industri. De är mer som Tjecker, slovaker och polacker än som Balkanländer.

Ja, det tror jag också. Jag tänker att det har betydelse att Ukrainas kamp har varit så rättfärdig att det nästan saknas motstycke i modern tid. Det borde kunna ge hela landet stake om det slutar lyckligt, med att Ryssland, sargat och förnedrat på alla plan, får backa tillbaka in i sin dyspotiska dimma.

Jag är född på 70-talet men att Finland som enorm underdog bjöd upp till en otrolig kamp under vinterkriget och att Sverige gav dem stöd men borde ha gett mer är aktuellt än idag. Det påverkar min känsla för Finland. Man kommer länge att kunna vara stolt över att komma från Ukraina.
Citera
2023-03-03, 17:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Trots detta ligger man på nedre halvan när man tittar på BNP. Starkt jobbat Putin att lyckas hålla kvar landet på nästan U-landsnivå.

Ja och då de sen inte längre klarar av att få upp sina naturtillgångar på ett vettigt kommersiellt sätt utan hjälp från väst, blir det ju ännu jävligare...

Bara det här med lastbilar och jordbruksmaskiner från väst är ju ett enormt avbräck som kommer att gräva Ryssland allt djupare ner i skiten.

Sen olje och gruvteknik som de är extremt beroende av kommer ju att helt förstöra dessa sektorer.
Citera
2023-03-03, 17:49
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Staden är inringad. Alla vägar in och ut västerut är inom ryssarnas räckhåll, och ukrainarna har själva sprängt broarna. Så ända vägen ut är över floden och fälten som beskjuts. Ukraina har bollar som envisas med att stanna i staden. Får hoppas att dom kan göra någon motoffensiv så att vägarna in/ut öppnar.

Det enda rimliga vore att hålla tillbaka ryssarna så länge det går, sen sakta men säkert flytta reserver till flankerna, steg för steg tömma ut Bakhmut på trupper medans snaran dras åt. Sedan evakuera de sista med hjälp av motoffensiver från flankerna, det hade förmodligen varit västs råd, antingen är Ukrainas militärledning helt inkompetent eller så är den spretiga informationen fienden här

Tror på det förstnämnda, speciellt när Ukraina sprängt broarna. Finns väl 0 logik i att spränga broarna när trupperna är kvar och göra sitt yttersta för att de ska bli omringade. Just doesnt make sense, de har haft månader på sig att förbereda och rotera ut och in
Citera
2023-03-03, 17:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Ok, då låter vi den representera dig kunskapsmässigt.

Men jag ger övriga skribenter en kort insikt i "den minst dåliga dokumentären". Om man genomlider en sjukt pretentiös - och meningslös - intro med en naken brud som krälar i dåligt renderade eldslågor (tänk: dålig skräckfilm från tidigt nittiotal), så kommer man till denna godbit:

http://www.bilddump.se/bilder/20230303173055-5.242.189.186.png

En dramatisk speakerröst talar om World War One, grafiken säger bokstavligen:

WORLD WAR ONE
1939 - 1945

... och precis så hög är den genomgående kvalitén.

Känns du fortfarande inte avklädd?

Jag sa ju "minst dåliga".
Citera
2023-03-03, 17:51
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alltså vadå? Menar du att Ukraina är på väg att vinna? Tror du att de Ukrainska styrkorna är på väg att ta mark i Donetsk? Är det fejknews att ryssarna med största sannolikhet kommer att mosa Ukraina?

Att ryssarna i nuläget skulle kunna mosa Ukraina är en ren fantasi, extremt osannolikt
Att de tar Bakhmut och möjligtvis vissa andra mindre städer under de kommande veckorna är mer rimligt, men långt ifrån av att " mosa "
Citera
2023-03-03, 17:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Ja, det tror jag också. Jag tänker att det har betydelse att Ukrainas kamp har varit så rättfärdig att det nästan saknas motstycke i modern tid. Det borde kunna ge hela landet stake om det slutar lyckligt, med att Ryssland, sargat och förnedrat på alla plan, får backa tillbaka in i sin dyspotiska dimma.

Jag är född på 70-talet men att Finland som enorm underdog bjöd upp till en otrolig kamp under vinterkriget och att Sverige gav dem stöd men borde ha gett mer är aktuellt än idag. Det påverkar min känsla för Finland. Man kommer länge att kunna vara stolt över att komma från Ukraina.

Ukraina kommer ju också att ha kvar hotet i Öst för överskådlig tid. När ens nära och kära är hotade kommer alla anstränga sig lite extra för att få ett fungerande samhälle, bekämpa den sovjetiska korruptionen, klara inträdeskraven till EU och NATO etc.
Citera
2023-03-03, 17:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja och då de sen inte längre klarar av att få upp sina naturtillgångar på ett vettigt kommersiellt sätt utan hjälp från väst, blir det ju ännu jävligare...

Bara det här med lastbilar och jordbruksmaskiner från väst är ju ett enormt avbräck som kommer att gräva Ryssland allt djupare ner i skiten.

Sen olje och gruvteknik som de är extremt beroende av kommer ju att helt förstöra dessa sektorer.

De kan nog kompensera med hjälp från Kina, men det kommer vara lite sämre och därmed mindre kostnadseffektivt.
Citera
2023-03-03, 17:56
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Antar att du inte kollat Sovjetunionens kornbod Ukraina.
Vad har Sovjetunionen och deras kornbod med dagens Ryssland och Ukraina att göra?
Citera
2023-03-03, 17:59
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr inte så många döda orcher idag, däremot många fina explosioner i ryskkontrollerade områden, nedskjutna flygplan etc.

Ryssland manglar ut 20 gamla stridsvagnar i månaden vilket motsvarar ungefär fyra dagars förluster.
Ja sjukt kul att UralVagonZavod inte längre klarar av att producera nya stridsvagnar utan måste satsa allt på att reparera och driftsätta gamla vagnar från 60-talet för att kunna leverera något!
Citera
2023-03-03, 18:00
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainarna lär sig hantera leoparder i Spanien. 500 soldater. De nya pansarbrigaderna börjar ta form!
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1631677607161786371

Härligt, snart blir det åka av och ont i stjärten för ryzzen

Undrar hur många vagnar det blir
500 personer kan bemanna många leoparder 😁
Citera
2023-03-03, 18:01
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Vad har Sovjetunionen och deras kornbod med dagens Ryssland och Ukraina att göra?
Att Ryssland har haft en bra utveckling på BNP till skillnad mot Ukraina. Att Ryssland har lägre BNP än västländer är bara normalt för det är inget som man vänder på inom ett par år efter ett kommunistiskt styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in