2022-08-22, 17:40
Bannlyst
Ska den utspela sig på 90-talets mitt eller? Det blir inte kul och det blir svårare att återge 90-talets Sverige än Sverige 1975.
Citera
2022-08-22, 20:18
Medlem
hazard simpsons avatar
Varför får inte Lukas bestämma vilka skådespelare som ska vara med?
Citera
2022-08-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Varför får inte Lukas bestämma vilka skådespelare som ska vara med?

På grund av Metoo, Ola har betett sig som ett svin när han var narkotikaberoende, samtidigt är han en skådespelare som vill ifrågasätta filmskaparnas tankar om han märker att deras upplägg inte håller, han stred hårt för att få spela så som han ville i Wallander och det gjorde honom omöjlig i branschen i och med att på sådana bolag finns det mer räknenissar än kunniga i att göra film och det är det Ola reagerar på, okunnighet om skådespelarens utrycksmedel.

Det blir bara att bita ihop, bara tanken på en uppföljare ev Moodysson gör mig taggad, särskilt efter att sett Gösta som är en blandning av Tillsammans och Heja Björn, Gösta i serien är en själslig kusin till Gustav Hammarstens rollkaraktär i Tillsammans, så jag tror allvarligt att tvåan kommer bli bättre eftersom Moodysson blivit bättre sedan år 2000. Så då får man tåla att Ola inte är med, men resten är med så skadan blir inte så stor ändå i slutändan.
Citera
2022-08-24, 06:51
Medlem
Ördögs avatar
https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3...are-1.79479011
"Tillsammans 99" utspelar sig 24 år senare, då bara Göran och Klasse (Shanti Roney) bor kvar tillsammans. De kallar sig för "världens minsta kollektiv" och känner sig lite ensamma när tanken på en återträff föds.

I verkligheten har det gått nästan lika lång tid sedan den första filmen spelades in.

Även det är ganska ovanligt konstaterar Lukas Moodysson, som länge värjde sig mot att göra en uppföljare.

– Den största fallgropen är att det är lite töntigt att göra uppföljare överhuvudtaget, säger han.

– Det ingår lite i projektet. Det handlar ju lite grann om, är det verkligen är en bra idé att göra en återträff? Det är samma fråga med filmen, är det verkligen en bra idé att göra en uppföljare?
/---/
Lukas Moodysson berättar att han länge – i fem, tio, femton år – kände sig rätt ointresserad av hur det hade gått för de boende i kollektivet. Men till slut hade det gått tillräckligt lång tid för att nyfikenheten skulle väckas.

Det har samtidigt blivit ett tillfälle att fundera över vad som hänt i det egna livet, konstaterar han.
Citera
2022-08-31, 19:12
Medlem
Ingen per hammar
Citera
2022-08-31, 19:13
Medlem
Nu vill vi ju såklart ha en fucking Åmål 2
Citera
2022-09-01, 10:19
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Nu vill vi ju såklart ha en fucking Åmål 2
De tjejerna hade ju knarkat ihjäl sig så fort de flyttat ut från sitt fucking Åmål. Men tvåan hade ju kunnat bli en blandning av Fucking Åmål och Lilja 4-ever. två tjejer som går ner sig i hor och knarkträsket.
Citera
2023-03-01, 22:33
Medlem
JoakimFenixs avatar
Vet någon när filmen planeras komma ut?

Det mest intressanta med filmen är nog för de flesta inte vad filmen egentligen kommer att handla om, hur karaktärernas liv förändrats sedan första filmen, eller hur året 1999 kommer att speglas i filmen; det är nog snarare vare sig filmen faktiskt blir "bra" eller inte. Det är lite intressant eftersom att något som gjort Moodyssons tidigare filmer så pass, enligt många, bra är just på grund av handlingen, karaktärerna, och hur miljöerna i filmen porträtteras

Rent allmänt så förstår jag dock helt och hållet oron kring filmen. Svensk film har inte direkt utgivit några cinematiska mästerverk de senaste åren genom till exempel Jönssonligan med Henrik Dorsin och Hedda Stiernstedt eller Göta Kanal 4 - Vinna eller Försvinna (en catchphrase tagen direkt från Pokemon introt typ 2010 eller något). Till och med filmer så som "Bränn alla mina brev", som absolut inte är "dåliga", känns relativt undermåliga och togs inte emot särskilt väl av varken kritiker eller tittare. Bonusfamiljens film som jag vägrar se på gick också ganska så uruselt utifrån det jag hört, trots att det från början är en, med all rätt, serie som älskades av i princip hela svenska folket

Det som går bäst sedan några år tillbaka bland kritiker och tittare verkar vara serier. Moodyssons Gösta fick bra recensioner, Kalifat fick bra recensioner, Snabba Cash har på något sett blivit en ganska "folkkär" (om det är det rätta ordet) serie trots att den bara pågick i två säsonger och avslutades för några månader sedan, Tunna Blå Linjen, Young Royals, Clark, osv. Till och med serier från svenska streamingtjänster som Meningen med livet, Handen på hjärtat, Nattryttarna, Udda veckor, Fartblinda går åtminstone helt okej om inte till och med bra. Det finns självklart undantag, men det är oavsett ganska intressant. Filmer från samma tjänster som t.ex Tack för senast får samtidigt 5.4 på IMDb, trots att handlingen inte är speciellt annorlunda än vissa av serierna

Jag har inte en blekaste aning varför jag började skriva om allt det där, men jag hoppas oavsett på att filmen åtminstone mottas helt ok. Men min poäng är nog främst att det kanske borde läggas mer fokus på att göra serier än att göra filmer i Sverige eftersom att det uppenbarligen går något bättre just nu. Alternativt så borde man kanske inte göra storsatsningar som "Göta kanal 4"
Citera
2023-03-02, 00:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimFenix
Vet någon när filmen planeras komma ut?

Rent allmänt så förstår jag dock helt och hållet oron kring filmen. Svensk film har inte direkt utgivit några cinematiska mästerverk de senaste åren genom till exempel Jönssonligan med Henrik Dorsin och Hedda Stiernstedt eller Göta Kanal 4 - Vinna eller Försvinna (en catchphrase tagen direkt från Pokemon introt typ 2010 eller något). Till och med filmer så som "Bränn alla mina brev", som absolut inte är "dåliga", känns relativt undermåliga och togs inte emot särskilt väl av varken kritiker eller tittare. Bonusfamiljens film som jag vägrar se på gick också ganska så uruselt utifrån det jag hört, trots att det från början är en, med all rätt, serie som älskades av i princip hela svenska folket

Det som går bäst sedan några år tillbaka bland kritiker och tittare verkar vara serier. Moodyssons Gösta fick bra recensioner, Kalifat fick bra recensioner, Snabba Cash har på något sett blivit en ganska "folkkär" (om det är det rätta ordet) serie trots att den bara pågick i två säsonger och avslutades för några månader sedan, Tunna Blå Linjen, Young Royals, Clark, osv. Till och med serier från svenska streamingtjänster som Meningen med livet, Handen på hjärtat, Nattryttarna, Udda veckor, Fartblinda går åtminstone helt okej om inte till och med bra. Det finns självklart undantag, men det är oavsett ganska intressant. Filmer från samma tjänster som t.ex Tack för senast får samtidigt 5.4 på IMDb, trots att handlingen inte är speciellt annorlunda än vissa av serierna

Jag har inte en blekaste aning varför jag började skriva om allt det där, men jag hoppas oavsett på att filmen åtminstone mottas helt ok. Men min poäng är nog främst att det kanske borde läggas mer fokus på att göra serier än att göra filmer i Sverige eftersom att det uppenbarligen går något bättre just nu. Alternativt så borde man kanske inte göra storsatsningar som "Göta kanal 4"

Tycker film övht blivit enormt mycket sämre senaste 15-20 åren. Oavsett svenskt eller internationellt.
Få uppföljare gör sig värdiga.
Göta kanal (som är en klart ok film) kan vara det värsta exemplet någonsin bland svenska uppföljare. Det finns bara ettan. De andra är ett hån mot allt och alla.
Ett annat exempel är vi hade i alla fall tur med vädret 2 som fick en att dö lite inombords jämfört med den trevliga ettan.

Politisk korrekthet, wokeism och annat dravel som att alla ska göra serier istället för blockbusters har saboterat hela filmindustrin och genren.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-03-02 kl. 00:43.
Citera
2023-03-03, 12:00
Medlem
JoakimFenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tycker film övht blivit enormt mycket sämre senaste 15-20 åren. Oavsett svenskt eller internationellt.
Få uppföljare gör sig värdiga.
Göta kanal (som är en klart ok film) kan vara det värsta exemplet någonsin bland svenska uppföljare. Det finns bara ettan. De andra är ett hån mot allt och alla.
Ett annat exempel är vi hade i alla fall tur med vädret 2 som fick en att dö lite inombords jämfört med den trevliga ettan.

Det har du nog helt rätt i, och det är nog till stor del som några nämnt i den här tråden för att man mjölkar skiten ur det som rent historiskt gått bra, och då så blir slutresultatet väldigt mycket "skitsamma", så länge man får ihop cashen. Det har väl alltid gjorts, men om man kollar på USAs filmindustri i dagens läge så lider de av liknande problem, kanske mer än någonsin eftersom att fler börjar fatta varför det släpps fyra mediokra marvelfilmer varje år istället för att en extremt bra släpps var tredje år

Om man ska gå lite djupare men också flummigare så handlar det nog mest om kapitaliseringen av konst. Att göra det som är populärt, som redan visats 500 gånger, att följa strömmen helt och hållet, för att säkra att pengarna kommer in på kontot. Detta ger mindre utrymme till filmer, serier, och musik som folk faktiskt tycker är intressant eftersom att det i majoriteten av fallen är en förlustaffär. Grejen är att sådant åtminstone existerar i USA, men det finns inget utrymme för detta i Sverige eftersom att vi har en mindre målgrupp, en mindre industri, en sämre ekonomi, och såklart en betydligt mindre befolkning. Udda svenska filmer som jag sett (Douche, Operation Ragnarök, Ankdammen t.ex) har gått så dåligt att man börjar kikna, och det verkar inte ha varit någon som tyckt om de filmerna. Och det är kanske därför vi får Göta Kanal 2, 3, 4, Vi hade iallafall tur med vädret 2, Martin Beck del 186, och nu Tillsammans 99. Det är enklare att marknadsföra något som folk vet att de tidigare gillat helt enkelt, det är mestadels också därför som samma skådespelare konstant används inom filmindustrin oavsett hur pinsamt dåliga de är (i svensk film så är det oftast de med de minsta birollerna, typ "kassörska i administrationen #2" eller "man som dör i början" som spelar sina roller mest övertygande)
Citera
2023-03-03, 12:04
Medlem
Tänker bara se den om dom återskapar scenen där en tjej visar tuttarna för grannpojken i en garderob.

Den scenen gav mig mitt livs första riktigt ordentliga kåtslag.
Citera
2023-06-20, 17:15
Medlem
diseuses avatar
Trailer (med svenska undertexter):

https://youtu.be/oEuHwpXysS4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem