2023-03-03, 11:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Han var ju på mordplatsen runt 23:20-22.

Svårt att veta vad du menar. Han var runt/omkring Palmes lik i 25 minuter.

Sedan menar du och vissa andra att han fått en psykos och gömt sig i 25 minuter eller? Svårt att göra någon annan tolkning.

Han är tillbaka på Scandia ca 23:40.
Han behöver bara stå och kolla i ca 10 min efter att den värsta uppståndelsen har lagt sig. Det är verkligen inte helt orimlig grej att göra.

Det jag funderar på är vad man tänker sig att han gör som gm under den här tiden.

Han ses ju springa österut på dvbg efter mordet.
Det är bra jobbat tids och konditionsmässigt att hinna tillbaka till Skandia då.
Citera
2023-03-03, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Kan bero på att klockan är 24 och han vill förstås ta sig hem. Lång resväg. Ambulansen med LOP har lämnat platsen. Alla är nu vid Sabbatsberg. Frun väntar otåligt och semesterresa ska göras nästa dag. Klart han vill hem.

Det konstiga är varför inte väktarna reagerar utan verka lugn sitta kvar och fikar utan att gå bort till mordplatsen.(förrän lång senare) Trodde de inte på Engström? Var Engström inte tillräckligt uppjagad för att de skulle tro honom.

Alla var inte borta på mordplatsen mellan kl 23:21 till 23:40. SE var också där enligt dig, men du har inget bevis för det. SE hade sin stora chans till uppmärksamhet på mordkvällen- stå i centrum i media m.m. Det var kort väg från Skandia till mordplatsen även efter kl 23:40. Han hade något att dölja därför som han lyste med sin frånvaro hela tiden- han var gm.
Citera
2023-03-03, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det som irriterar mig något fruktansvärt är främst att man inte hade något ordentligt förhör.
Man lät honom i princip prata fritt hela tiden. Inte en enda gång ifrågasätter man de uppenbara tokigheterna. Och hade man adderat en vallning av honom så hade vi nog inte behövt ha denna tråd idag.

Antingen hade han varit tvungen att berätta att han stod och tryckte i något hörn och har fantiserat ihop allt eller så att hade man satt in ordentliga utredningsinsatser.

Ja och det är konstigt även i tingsrätten där SE inte ens vet om han var först på mordplatsen eller inte. Advokaten Liljeros verkade något förvånad. https://www.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w
Citera
2023-03-03, 11:07
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Alla var inte borta på mordplatsen mellan kl 23:21 till 23:40. SE var också där enligt dig, men du har inget bevis för det. SE hade sin stora chans till uppmärksamhet på mordkvällen- stå i centrum i media m.m. Det var kort väg från Skandia till mordplatsen även efter kl 23:40. Han hade något att dölja därför som han lyste med sin frånvaro hela tiden- han var gm.

Vilka fantasier. Men vad gör ni inte för att misstänkliggöra. Förhoppningar som inte har någon grund.
Citera
2023-03-03, 11:10
Avslutad
Citat:
Vilka fantasier. Men vad gör ni inte för att misstänkliggöra. Förhoppningar som inte har någon grund.

Fantasier att det var mycket folk på mordplatsen mellan kl 23:21-23:40 och att det är kort avstånd mellan Skandia och mordplatsen (ca 60 m)? Du verkar snarare väldigt fantasirik som försöker få in CP på mordplatsen tiden för mordet haha.
Citera
2023-03-03, 11:18
Medlem
Citat:
Fast nu börjar tramsandet nå nivåer där jag kliver av om det fortsätter.

Samtalet rör "supervittnet" - inte hur GM möjligtvis kan ha sett ut.

Engström påstår att han stod bredvid ett vittne som ger förljande signalement: Keps, rock och glasögon.

Detta vittnesmål finns inte bokfört någonstans i materialet.
Ingen polis har något minne av ovanstående samlade signalement.
Och ingen vittne har efteråt gett sig tillkänna.

Din förklaring är att vittnet "tappades bort" och att polisen har glömt samt att vittnet inte har gett sig tillkänna.

Min förklaring är att Engström drar saker ur sin bakdel.

Längre än så kommer vi nog inte.

När jag skriver:

"Låter inte omöjligt att Engströms vittne kom bort. Låter troligare att personen över huvud taget inte fanns."

Vad är det i detta som är svårt? Jag kan formulera om det om det är så.
Citera
2023-03-03, 11:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
När jag skriver:

"Låter inte omöjligt att Engströms vittne kom bort. Låter troligare att personen över huvud taget inte fanns."

Vad är det i detta som är svårt? Jag kan formulera om det om det är så.

När jag läser din mening igen så ser jag att vi är överens!

My bad.

Låter troligare att personen över huvud taget inte fanns.

Vi är helt eniga.

Ha en bra helg.
Citera
2023-03-03, 11:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kan bero på att klockan är 24 och han vill förstås ta sig hem. Lång resväg. Ambulansen med LOP har lämnat platsen. Alla är nu vid Sabbatsberg. Frun väntar otåligt och semesterresa ska göras nästa dag. Klart han vill hem.

Det konstiga är varför inte väktarna reagerar utan verkar lugn sitta kvar och fika utan att gå bort till mordplatsen.(förrän lång senare) Trodde de inte på Engström? Var Engström inte tillräckligt uppjagad för att de skulle tro honom.

Det är en intressant iakttagelse!

Fick en gnagande känsla en gång att HO inte ens var där, eller var kvar på bridgen längre än till kl. 23.

Tänk om det bara var AK där i receptionen när SE gick ut, och ALG när han kom tillbaka.

Men att samtliga täckte upp för HO. Inklusive SE, som helt undviker att nämna väktarna.

Kan förklara varför det dröjde tills de gick ut och tittade ... En måste alltid bemanna receptionen?

Men förhöret av HO ger så många detaljer och han skrev in sig både kl. 20:45 och kl. 23:00?

Vid ett tillfälle nämner han att ALG kom till receptionen runt halv, men vid ett annat kvart över.

Däremot prickar han in när AK gick, och hans uppgifter stämmer bra med de övriga väktarnas.

Kan de ha pratat ihop sig så pass för att HO skulle slippa eventuell kritik?

Nej. Svårt att se att han skulle dra en vit lögn vad gäller alltihop. Men visst, det hade inte sett så bra ut:

"Väktaren som satt på bridge medan ..."

Fast den ena inskrivningen var i efterhand. Kunde inte även den andra vara det?

Det skulle kunna förklara varför de gick dit och kollade läget först senare.

P.S. Då slipper vi dessutom det motsägelsefulla i att SE menar på att han gick rakt ut, och var vid korsningen 20-30 sekunder efter utstämplingen, medan HO hävdar att de pratade "i ett par minuter".
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-03 kl. 11:45.
Citera
2023-03-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är väl inte ovidkommande att se på saker och ting i sitt sammanhang och göra någon slags rimlighetsbedömning av vad som är trovärdigt.

Hursomhelst var dessa andra personer inte där så tidigt och på samma gång så länge och så centralt positionerade och aktiva. För mig blir det obegripligt att SE inte aktivt söker upp någon av poliserna. Jag vet att han hävdar så men hans förklaring att han blev avfärdad är svår att tro på, speciellt då han hade ett signalement på någon som befann sig inne i gränden dit mördaren har flytt.

Det är lite den vanliga visan. Du argumenterar utifrån att Engströms vittnesmål stämmer. Det behöver det inte göra.

Givetvis kan han ha blivit nonchalant bemött av poliser. Om andra uppger den saken kan det gälla Engström.

Relevansen av det kan väl för övrigt diskuteras. Det är knappast en uppgift som sätter hans trovärdighet på spel i skuldfrågan. Sköt han Palme var han uppenbarligen beredd att hitta på ett vittne som lämnat uppgifter till polisen. Uppgifter som han vet att ingen polisman tagit emot. Han hade lika gärna kunnat vara den uppgiftslämnaren själv.
Citera
2023-03-03, 11:52
Medlem
Citat:
När jag läser din mening igen så ser jag att vi är överens!

My bad.

Låter troligare att personen över huvud taget inte fanns.

Vi är helt eniga.

Ha en bra helg.

Ingen fara. Du klev in i en pågående diskussion om "supervittnet" och det blev missförstånd.
Citera
2023-03-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Bra poäng. Varför pratade inte SE med media på mordplatsen på mordkvällen/natten kan man undra? Hade SE något att dölja? Han som ville ha så mycket uppmärksamhet, göra sig märkvärdig och viktig m.m. redan dagen efter och framåt. Då hade han haft den stora chansen till allt det på mordnatten poserande på mordplatsen.

Ja, precis. Han borde visat upp sig riktigt ordentligt framför kamerorna redan då. Pekat mot gränden, demonstrerat sitt dragande av vapn... förlåt titt på klockan, Tänk hur det hade etablerat hans förväxlingsscenario redan från början. Han hade glad i hågen kunnat vissla in en taxi och åka till Idre dan därpå. Sluppit allt krångel under helgen.
Citera
2023-03-03, 12:09
Medlem
Citat:

Det konstiga är varför inte väktarna reagerar utan verkar lugn sitta kvar och fika utan att gå bort till mordplatsen.(förrän lång senare) Trodde de inte på Engström? Var Engström inte tillräckligt uppjagad för att de skulle tro honom.

Bra poäng. Apropå alla "borde" som hålls emot Engström. Det är så klart en lågoddsare att en av väktarna omedelbums skulle ha lämnat kåken för att kolla läget. Statsministerna har blivit mördad ett stenkast ifrån de lokaler de är satta att bevaka. Men nu händer det inte. Folk gör inte alltid det man spontant tänker att de ska göra. Det går inte att misstänkliggöra dem för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in