2023-03-03, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror inte SE själv tycker det är så viktigt exakt vem som sa mörk rock, utan han vill bara rätta till det han uppfattar som ett felaktigt signalement han verkligen hört på mordplatsen efter besöket på Bohemia.

SE känner sig helt enkelt utpekad och är också säker på att LP sa "mörkblå täckjacka" om GM. SE nämner också "att han vill hjälpa till att ta bort ett felaktigt signalement" till polisen.

Att det finns flera vittnen som sett en mörk rock på GM är väl ingen kontroversiell ståndpunkt?

Han var ju på mordplatsen runt 23:20-22.

Svårt att veta vad du menar. Han var runt/omkring Palmes lik i 25 minuter.

Sedan menar du och vissa andra att han fått en psykos och gömt sig i 25 minuter eller? Svårt att göra någon annan tolkning.
Citera
2023-03-03, 06:26
Medlem
Jag säger inte att SE är mördaren men följande tycker jag att man ska beakta:

1. Hans uppgifter ändras på flera ganska centrala punkter.
2. Vissa vittnesuppgifter som är specifika stämmer in relativt bra.
3. Närvaron efter mordet är inte bekräftad.
4. Han känner sig förväxlad med mördaren.

För mig är det saker som bör göra att utredarna ser en öppning till att han kan vara inblandad. Vilket också skedde 1986.
Citera
2023-03-03, 06:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att det saknas bevis för att Engström fanns på mordplatsen betyder inte att han sprang upp mot Brunkebergsåsen istället. Det går utmärkt att se Jeppsson från mordplatsen vid en tidpunkt då Engström mycket väl kan vara där. Mer än så. Givet när han lämnar Skandia är det just där och då han bör befinna sig. Petterssons tunga indicium faller på det. Det är rundat om ni så vill. Ingenting i Jeppssons eller Nieminens vittnesmål ger heller starka indikationer på Engström. De kan i princip beskriva vem som helst.

Du menar alltså på fullaste allvar att det du skriver i ditt inlägg är så tungt att det friar SE och att det vore sanslöst av KP att fortsätta utredning av honom om han vore vid liv?
Citera
2023-03-03, 07:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var rörigt på platsen enligt polisen. Det kan vara vilket vittne som helst som säger att GM hade mörk rock som SE hör. Det reagerade så klart SE på då han tydligt hört LP säga mörkblå täckjacka.

Att SE sedan bakar in det han hör på nattbussen hem med vad polisen efterlyser i media kanske kan förklaras med att han var lite chockad. Något "supervittne" existerar rimligtvis inte, men SE ville markera att det som stämde in på honom kunde inte stämma på LPs GM med mörkblå täckjacka.

Att vässa "förväxlingsteorin" med en något dubiös vittnesutsaga ligger helt i linje med SEs beskrivna personlighet. "Rampljus till varje pris" skulle man kunna beskriva SEs personlighet. Att TP och KP blev helt upplurade på läktaren av SE är väl bara "collateral damage" i sammanhanget och lite underhållande för sansade betraktare.

Det folk missar är ju att det här är minst ett par minuter efter mordet. När SE säger sig överföra det där är det ett stort antal för oss okända personer på plats. Varav bara våra kändisar har sett gm. De flesta på plats har vi ingen aning om vad de sett eller vad de kan ha fått för sig.

Jag gillar hur sådana här små osannolikheter verkar vara helt omöjliga att föreställa sig. Men stora saker som att en 52-årig kontorsarbetare utan brottshistorik eller känd koppling till vapen bara råkar ha med sig revolver och ammunition ut från jobbet, det bagatelliseras utan problem.
Citera
2023-03-03, 07:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Och förnekarna resonerar som den begåvade Holmer
Om man lyssnar uppmärksamt så märker man att Holmér flera gånger öppnar för att Engström kan vara mördaren, det gör inte förnekarna här.

Sedan att Ströms köksbordsutredning i praktiken avförde SE var något som Holmer gladde sig åt är en annan femma. Engström var alldeles för futtig som gärningsman för den grandiose HH.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-03 kl. 08:31.
Citera
2023-03-03, 08:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är du som påstår att det skulle vara intressant med ett vittne som bekräftar glasögonen. Varför då? Ingen har ju sett en mördare med glasögon. Varför över huvud taget blanda in nåt sånt? Engström hade glasögon och vittnet han talar om påstås ha sett honom när han springer in i gränden. Tre minuter efter mordet. När platsen är full av poliser. Det har inget med mördaren att göra.

Fast nu börjar tramsandet nå nivåer där jag kliver av om det fortsätter.

Samtalet rör "supervittnet" - inte hur GM möjligtvis kan ha sett ut.

Engström påstår att han stod bredvid ett vittne som ger förljande signalement: Keps, rock och glasögon.

Detta vittnesmål finns inte bokfört någonstans i materialet.
Ingen polis har något minne av ovanstående samlade signalement.
Och ingen vittne har efteråt gett sig tillkänna.

Din förklaring är att vittnet "tappades bort" och att polisen har glömt samt att vittnet inte har gett sig tillkänna.

Min förklaring är att Engström drar saker ur sin bakdel.

Längre än så kommer vi nog inte.
Citera
2023-03-03, 08:47
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vet du att han ringer RB innan han ringer polisen...

Han säger att polisen ville ha hans utstämplingstid!..

Varför ljuger Engström så mkt enligt dig ?
Är detta också för uppmärksamhet?
Sen uppmärksamhet kan man ju undra..
Media hade redan kommit till brottsplatsen innan han är tillbaka på Skandia....om han nu ville ha så mkt uppmärksamhet så varför inte prata med media på brottsplatsen?
Eller blev han avspisad av dom med ?

Det verkar som du inte förstått händelseförloppet.

På morgonen så gick polisen ut i media med att de vill ha in tips. (inget konstigt)
Engström som ser att olika tider cirkulerar och felaktiga signalement, vill hjälpa till. (inget konstigt)
Det är logiskt att han först ringer RB för att ta reda på tiden. (inget konstigt)

Det enda som är konstigt är att du inte förstår händelseförloppet.

Du låter precis som TP/FilterGöransson, du tolkar allt Engström gör som något misstänkt utan att tänka. Den enkla förklaringen missar du och dom för NI har bestämt er i förväg. Det är konstigt.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-03 kl. 08:50.
Citera
2023-03-03, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag säger inte att SE är mördaren men följande tycker jag att man ska beakta:

1. Hans uppgifter ändras på flera ganska centrala punkter.
2. Vissa vittnesuppgifter som är specifika stämmer in relativt bra.
3. Närvaron efter mordet är inte bekräftad.
4. Han känner sig förväxlad med mördaren.

För mig är det saker som bör göra att utredarna ser en öppning till att han kan vara inblandad. Vilket också skedde 1986.

Synd bara att de inte utredde SE som en misstänkt redan år 1986- husrannsakan, undersökning av kläder och alibi, hårda förhör som istället den oskyldige CP fick utstå m.m.
Citera
2023-03-03, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
SVT snurrade till det ordentligt nu med vilka som skall ha befunnit sig vid mordplatsen när Palme blev skjuten. Om man tar de som befann sig i området mellan den södra reklampelaren och korsningen så har vi alltså helt säkert Olof och Lisbeth Palme. Att även SE och Anders B var där låter rimligt, och det är ju också vad de själva har uppgett. Och så finns det ytterligare några förslag. Det blir väldigt mycket folk.

1. Olof Palme (lång rock och ryssmössa)
2. Lisbeth Palme (kappa och mössa)
3. Stig E (mörk rock och något kepsliknande)
4. Anders B (mörkblå täckjacka och upprullad stickad mössa)
5. SVT:s mördare (lång mörk rock och upprullad stickad mössa)
6. Lisbeths mördare (mörkblå täckjacka)
7. Christer Pettersson (okänd klädsel)

Om man skall försöka förenkla det här lite så skulle jag nog börja med att ta bort Christer Pettersson. Den där "Häxan" i dokumentären verkade ju inte särskilt trovärdig. Lisbeths förslag om en mördare i mörkblå täckjacka kan vi nog också skippa, det var väl att hon hade tittat först på Anders B och sedan på SE och trodde att de var en och samma person. SVT:s mördare tror jag inte heller existerar, det låter som att man kan ha råkat pussla ihop en egen gubbe av t.ex. SE:s rock och Anders B:s upprullade stickade mössa. Jag skulle nog säga att 5, 6 och 7 går bort, och kvar blir 1, 2, 3 och 4. Har jag missat någon, eller tagit bort någon som egentligen skall vara med?
Senast redigerad av Draifos 2023-03-03 kl. 11:24.
Citera
2023-03-03, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vet du att han ringer RB innan han ringer polisen...

Han säger att polisen ville ha hans utstämplingstid!..

Varför ljuger Engström så mkt enligt dig ?

Är detta också för uppmärksamhet?

Sen uppmärksamhet kan man ju undra..

Media hade redan kommit till brottsplatsen innan han är tillbaka på Skandia....om han nu ville ha så mkt uppmärksamhet så varför inte prata med media på brottsplatsen?

Eller blev han avspisad av dom med ?

Bra poäng. Varför pratade inte SE med media på mordplatsen på mordkvällen/natten kan man undra? Hade SE något att dölja? Han som ville ha så mycket uppmärksamhet, göra sig märkvärdig och viktig m.m. redan dagen efter och framåt. Då hade han haft den stora chansen till allt det på mordnatten poserande på mordplatsen.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-03-03 kl. 10:47.
Citera
2023-03-03, 10:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Synd bara att de inte utredde SE som en misstänkt redan år 1986- husrannsakan, undersökning av kläder och alibi, hårda förhör som istället den oskyldige CP fick utstå m.m.

Det som irriterar mig något fruktansvärt är främst att man inte hade något ordentligt förhör.
Man lät honom i princip prata fritt hela tiden. Inte en enda gång ifrågasätter man de uppenbara tokigheterna. Och hade man adderat en vallning av honom så hade vi nog inte behövt ha denna tråd idag.

Antingen hade han varit tvungen att berätta att han stod och tryckte i något hörn och har fantiserat ihop allt eller så att hade man satt in ordentliga utredningsinsatser.
Citera
2023-03-03, 10:53
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Bra poäng. Varför pratade inte SE med media på mordplatsen på mordkvällen/natten kan man undra? Hade SE något att dölja? Han som ville ha så mycket uppmärksamhet, göra sig märkvärdig och viktig m.m. redan dagen efter och framåt.

Kan bero på att klockan är 24 och han vill förstås ta sig hem. Lång resväg. Ambulansen med LOP har lämnat platsen. Alla är nu vid Sabbatsberg. Frun väntar otåligt och semesterresa ska göras nästa dag. Klart han vill hem.

Det konstiga är varför inte väktarna reagerar utan verkar lugn sitta kvar och fika utan att gå bort till mordplatsen.(förrän lång senare) Trodde de inte på Engström? Var Engström inte tillräckligt uppjagad för att de skulle tro honom.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-03 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in