2023-03-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Så krig är okej, bara det inte hamnar på din bakgård?
Ni är väldigt duktiga på att låta som om ni står enade med Ukrainas befolkning, men egentligen vill ni ta död på dom allihop framför Putins kanoner.

Har du tänkt på att ta värvning i Ukrainas arme?

Sjutton inlägg i tråden, alla i stort sett one-liners, sägandes samma sak. Agenda? 😂
Citera
2023-03-03, 09:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
https://www.friatider.se/finsk-officer-i-ukraina-ryssland-forlorar-inte-det-har-kriget

Finsk officer i Ukraina: "Ryssland förlorar inte det här kriget"
Publicerad 3 mars 2023 kl 07.21
En anonym person får en artikel på fria tider. Ja. Att SD är rysskramare är inget nytt.
Citera
2023-03-03, 09:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag är inte emot att Ukraina försvarar sig, men två saker är jag emot. För det första är jag emot Zelensky och för det andra är jag emot att väst bedriver krig mot Ryssland via Ukraina, så att Ukrainska soldater ska dö åt väst medan väst fortsätter skicka vapen åt dom under förevändning att Zelensky vill ju ha mer.
Just det, en sak till är jag emot. Att kriget hyllas men ingen här verkar beredd på
att faktiskt kriga. Det ska Ukrainarna göra åt er, fega jävlar.

Hur gör DU när Zelensky vill ha dig på slagfältet??
Varför tror du att Zelensky är Ukraina?
Citera
2023-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
https://www.friatider.se/finsk-officer-i-ukraina-ryssland-forlorar-inte-det-har-kriget

Finsk officer i Ukraina: "Ryssland förlorar inte det här kriget"
Publicerad 3 mars 2023 kl 07.21

Några dagar äldre än så, och naturligtvis redan avfärdad i tråden....
Citera
2023-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ukraina har inte tid med folkmord nu, dom är i fullt krig. Sen får vi se vad dom gör.
Du låter väldigt säker på din sak. Du garanterar alltså att Ryssland enkelt kan lämna de Ryskspråkiga delarna utan konsekvenser.

Jag säger inte hur det kommer bli. Du däremot är helt tvärsäker på att man inte blir ivägsläpad av några Ukrainska Högerextremister efter kriget .Jag skulle inte vara bergsäker på det.

Har du mycket släkt i UA/Ryssland, varit runt och rest osv för att göra sådana här hundraprocentiga gissningar om hur Ukraina kommer att behandla den Ryssvänliga befolkningen efter kriget?

Det är klart att Ukrainarna som flytt skulle vilja ha bott kvar VAR har jag sagt något annat? Det är en enormt jobbig situation för Ukraina, och även för Europa med flyktingarna. Att flytta på människor är svårt som jag skrev.

Sådant sker under katastrof former för det gör inte människor självmant.

Precis som du säger så har Ryssland potential som inte utnyttjas.
Därför vill man splittra Ryssland
och bli av med Putin och hans lakejer så fort som möjligt. Det här är topp-prio på USA:s lista.

Där finns ingen i Sverige som stödjer Putin eller nuvarande form av Ryssland.

Vi är bara ett mindre gäng som tycker att det hela skulle göras på ett annat sätt. Istället för att riskera kärnvapenkrig, och i vanlig ordning ha Anglo-Saxarna roffa åt sig alla resurser i hela världen som de gjort sedan brittiska imperiet, och sedan belöna lydhundarna i EU med smulorna.

Tror du verkligen att Ukraina kommer att utföra några folkmord på ryssar? Efter kriget så har ju Ukraina världens ögon på sig. De skulle inte kunna utföra några folkmord ens om de ville.
Citera
2023-03-03, 09:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Jag bodde i Kyiv vid den här tiden och kan ge dig 100 % rätt för en gångs skull. På den här tiden dominerade ryska som språk till 90 % i Kyiv, i näringslivet var rysk samverkan mycket vanligt, banker som Sberbank och VTB hade mycket starka positioner. Euromaidan var nästintill död, mest bara en liten grupp studenter och randoms som var kvar, när Yanukovych skickade Berkut för att rensa upp. Från minnet var det under en helg i sen november. Dagen efter - när media kablade ut bilderna på unga tjejer som misshandlades grovt - ökade antalet människor till hundratusentals (kändes så i alla fall).

Det handlade inte längre om ett associationsavtal till EU (som Ukraina för övrigt var ganska splittrat kring; unga, utbildade och urbana ville närma sig EU; äldre, landsorten och gruvarbetarna i öst ville vara närmare Ryssland). Utan revolutionen drevs av hat mot Yanukovych och den eskalerande korruption och embryoniska diktatur han gav ett ansikte.

Men - väldigt viktigt - detta är också den största anledningen om att inte lyssna på trams om CIA och blåsa upp kakutdelning av Nuland till någonting det aldrig var. Euromaidan var död tills Yanukovych valde grovt övervåld mot de sista resterna. Det var Yanukovych - inte USA, EU, Illuminati, Soros eller Clinton Foundation - som orsakade revolutionen som befriade Ukraina.

Ja och nu får vi aldrig helt veta vad som hände. Möjligen gjorde han helt fel och beordrade ut Berkut.
Eller så provocerades Berkut av skickliga revolutionärer (du har säkert läst om snipers, kan man göra sånt bangar man inte för polisprovokationer heller: https://www.researchgate.net/publication/266855828_The_Snipers'_Massacre_on_the_Maidan_in_U kraine ).

Eller, det mer troliga, så gjorde Berkut fel och så utnyttjade revolutionärerna deras misstag för att skapa saftiga eskaleringar*. Men vem vet? Inte ens de som var ute på Euromaidan. Där är rätt sjuka scener i Ukraine on Fire-dokumentären av sånt, men det kan klippas "manipulativt".

Tror nog Nuland lurade i vassen, du. Hon har mer än kakor i sin demokratiarsenal. Man får komma ihåg att de gjort liknande saker andra ställen.
Citera
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är dock ganska öppet tycker jag vad gäller vem som tar ut luften på vem. Vi vet för lite om förlustsiffror och ammunitionslager för att veta hur detta slutar. Om det blir så som du tror så måste man ju imponeras av hur bra de i så fall är på att bedöma på att skicka lagom mycket!

Men det har ett pris - köttkvarnen maler längre. Nu är det ju ett väldigt statiskt krig. Jag trodde det skulle bölja mer när kriget startade (manöverkrig), och därmed skörda fler civila liv.

Det är imponerande, men jag tror det rör sig om en hel del instinkter också. Oftast vet vi mer, än vad vi tror oss veta. Jag brukar säga det, att vi redan vet allting, men skulle vi öppna Pandoras ask skulle vi inte vara mottagliga för den informationen, vi skulle förmodlingen dö av en hjärtattack. Därför har vi tid. Det är därför tid existerar. Så att vi kan gå igenom informationen, bit för bit, i lugn och ro.

Om jag får återkoppla till kriget igen.

När stridsvagnar och andra vapen exempelvis blir "försenade" beror det på att ryssen återtagit lite av initiativet. Då får man helt enkelt vänta tills de hamnar på defensiven igen, innan man kan skicka dem.

Och vågar man inte skicka stridflyg, beror det på att ryssens kampvilja ännu inte är tillräckligt nedkämpad, och då fortsätter man bara med befintliga vapen tills den är det.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De som tog till våld var CIA-stöttade revolutionärer på Euromaidan. De tog till våld och störtade Ukrainas president. Tänkvärt, ja. De som ville västerut skulle låtit Krim och Donbass gå sin väg, eller ännu bättre, rösta. Totalt inkompetent hanterat, och påhejat av USA.

Nu är du mer än lovligt naiv igen.
Nej jag vet att du vill sprida ditt ryska narrativ.

EU/USA har säkert haft samtal med personer i Ukraina om vad väst kan erbjuda. Det är ju så det går till.
Våldet stod människor i Ukraina för. Bägge sidor.
Att tro att ryss-land inte för samtal med folk i Ukraina, är naivt och tro. Så klart de gjort.
Så bägge sidor har fört samtal med Ukraina!
Bägge sidor har hejat på sina kontakter. Konstigt?

Krim och Donbass
Ukrainas territorium! Vad tvivlar du på här?
Internationellt erkända gränser. Av ryss-land också. Gått dig helt förbi?
Sedan kan man så klart prata om majoriteter och omröstningar. Det har du redan i tråden.
Donbass majoritet, är INTE etniska ryssar!
Krim är till större delen etniskt ryskt, en majoritet. Men det Spelar ingen roll! Då de är Ukrainska medborgare?? Det är Ukrainas internationellt erkända gränser.

Bättre hade varit att låta alla etniska ryssar, flytta hem till moderlandet, om det var det som saknade.

Är du totalt resistent mot fakta?
Är det inte bättre att du håller dig i alternativa fakta tråden?

Men nu pratar vi om internationellt erkända gränser.

Direkt inblandning.
Dokument, bildbevis, identifierade personer. Från CIA. Har du det?
Citera
2023-03-03, 09:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack.

Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer.

Ryssland är de facto ingen konkurrent till USA. Skrattretande.
Citera
2023-03-03, 09:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.youtube.com/watch?v=L_djKZ4m7iQ

Edit:
Lite mer information i denna twittertråd
https://twitter.com/Ayei_Eloheichem/status/1631443013942792193
Fränt!

100 i månaden låter lite klent tycker jag?

Drönare har ju visat sig vara jävligt effektiva för AFU.
Citera
2023-03-03, 09:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.youtube.com/watch?v=L_djKZ4m7iQ

Australia will provide Ukraine with an unusual weapon in the war against Russia - hundreds of drones made out of cardboard. Sunrise foreign editor Dr Keith Suter chats to Natalie Barr about how they work.

Edit:
Lite mer information i denna twittertråd
https://twitter.com/Ayei_Eloheichem/status/1631443013942792193

Riktigt fina fisken i.o.m att den även är billig.

Sen försöker sig Prigozin på något som jag inte tror kommer att bli en succe :

Yevgeny Prigozhin, the head of the paramilitary Wagner Group, has reportedly started recruiting new fighters through Russian sports clubs. The Institute for the Study of War, a US-based thinktank, says this "likely represents a youth-targeted expansion of ongoing Wagner recruitment efforts"

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-zelenskyy-fires-top-ukrainian-military-commander-ukraine-shoots-down-11-kamikaze- drones-overnight-12541713
Citera
2023-03-03, 09:49
Medlem
Citat:
För mig ointressant. Väst har valet att minska dödsfallen bland ukrainska soldater i tiotusentals men väljer medvetet att inte göra så

Ryssland har valet att minska dödandet av både ryssar och Ukrainare, men väljer medvetet att fortsätta dödandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in