Citat:
Där är flera sätt att tänka, tror jag.
Ett är att det på något sätt är taktiskt att inte "skicka allt på en gång". T ex kanske man inte var säker på att Ukraina skulle klara av att förvalta det, eller att de skulle vända sig mot Europa/vägra lämna ifrån sig vapnen igen (kärnvapnen, 1991?). Så tror jag att det var i starten, men knappast längre. Där kan också vara taktiska hänsyn i att ryssarna inte vet helt vad de slåss mot.
Om man eskalerar ett krig extremt snabbt, så ökar nog också irrationaliteten omkring kärnvapen och andra eskaleringar. Befolkningar och statsöverhuvuden kan få panik, Putin kunde ha eskalerat på ett sätt som han inte gör nu, och där kunde ha kommit irrationella svar på den eskaleringen, osv. Allt annat lika. Jag tycker mig kunna märka att det är något mindre hysteriskt nu än det var i mars-april, men det kan också vara för att Ryssland inte har presterat så bra som vissa trodde i starten.
Sen är det också en smula logistiskt enklare att inte skicka allt på en gång, men det tror jag inte varit avgörande.
Ett är att det på något sätt är taktiskt att inte "skicka allt på en gång". T ex kanske man inte var säker på att Ukraina skulle klara av att förvalta det, eller att de skulle vända sig mot Europa/vägra lämna ifrån sig vapnen igen (kärnvapnen, 1991?). Så tror jag att det var i starten, men knappast längre. Där kan också vara taktiska hänsyn i att ryssarna inte vet helt vad de slåss mot.
Om man eskalerar ett krig extremt snabbt, så ökar nog också irrationaliteten omkring kärnvapen och andra eskaleringar. Befolkningar och statsöverhuvuden kan få panik, Putin kunde ha eskalerat på ett sätt som han inte gör nu, och där kunde ha kommit irrationella svar på den eskaleringen, osv. Allt annat lika. Jag tycker mig kunna märka att det är något mindre hysteriskt nu än det var i mars-april, men det kan också vara för att Ryssland inte har presterat så bra som vissa trodde i starten.
Sen är det också en smula logistiskt enklare att inte skicka allt på en gång, men det tror jag inte varit avgörande.
Du har många bra poänger.
Man skickar så mycket man kan, utan att för den delen riskera väcka en motreaktion som kan bli farlig för omvärlden. Man vill hålla kriget i Ukraina och inte väcka medelryssens vrede, eller trigga ryssens försvarsinstinkter, vilket försvårar ledningens försök till mobilisering samt undergräver dennes kampvilja.
Man bryter helt enkelt ner ryssarna så fort man kan, fast på ett smart sätt, vilket kan ta lite tid. Man har gjort det fantastiskt balanserat så långt, när man tar luften ur ryssen steg för steg istället för allt på en gång. När ryssen till slut upptäcker att han knappt kan andas alls är det försent att göra motstånd överhuvudtaget. Då är det bara att klappa och BE om förhandling.
För att åstadkomma detta vill man ha ryssen på defensiven, inte på offensiven. Om du noterar det, varje gång Ryssland har någon slags framgång dyker rysstrollen upp likt en armé och de blir gapiga även i Kreml. Och tvärtom, vid motgång lyser de med sin frånvaro och Putin går och gömmer sig. Det är vid dessa tillfällen man kan passa på att skicka uppgraderade vapen.