2023-03-03, 08:57
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är flera sätt att tänka, tror jag.
Ett är att det på något sätt är taktiskt att inte "skicka allt på en gång". T ex kanske man inte var säker på att Ukraina skulle klara av att förvalta det, eller att de skulle vända sig mot Europa/vägra lämna ifrån sig vapnen igen (kärnvapnen, 1991?). Så tror jag att det var i starten, men knappast längre. Där kan också vara taktiska hänsyn i att ryssarna inte vet helt vad de slåss mot.

Om man eskalerar ett krig extremt snabbt, så ökar nog också irrationaliteten omkring kärnvapen och andra eskaleringar. Befolkningar och statsöverhuvuden kan få panik, Putin kunde ha eskalerat på ett sätt som han inte gör nu, och där kunde ha kommit irrationella svar på den eskaleringen, osv. Allt annat lika. Jag tycker mig kunna märka att det är något mindre hysteriskt nu än det var i mars-april, men det kan också vara för att Ryssland inte har presterat så bra som vissa trodde i starten.

Sen är det också en smula logistiskt enklare att inte skicka allt på en gång, men det tror jag inte varit avgörande.

Du har många bra poänger.

Man skickar så mycket man kan, utan att för den delen riskera väcka en motreaktion som kan bli farlig för omvärlden. Man vill hålla kriget i Ukraina och inte väcka medelryssens vrede, eller trigga ryssens försvarsinstinkter, vilket försvårar ledningens försök till mobilisering samt undergräver dennes kampvilja.

Man bryter helt enkelt ner ryssarna så fort man kan, fast på ett smart sätt, vilket kan ta lite tid. Man har gjort det fantastiskt balanserat så långt, när man tar luften ur ryssen steg för steg istället för allt på en gång. När ryssen till slut upptäcker att han knappt kan andas alls är det försent att göra motstånd överhuvudtaget. Då är det bara att klappa och BE om förhandling.

För att åstadkomma detta vill man ha ryssen på defensiven, inte på offensiven. Om du noterar det, varje gång Ryssland har någon slags framgång dyker rysstrollen upp likt en armé och de blir gapiga även i Kreml. Och tvärtom, vid motgång lyser de med sin frånvaro och Putin går och gömmer sig. Det är vid dessa tillfällen man kan passa på att skicka uppgraderade vapen.
Citera
2023-03-03, 09:01
Medlem
Citat:
För det första var det ett handelsavtal, det framställs ofta som ett paket (NATO+med i EU, transformering av Ukraina till en västlig stat).

Varför vill inte alla vara en del av väst? Varför finns det olika kulturer?

De flesta vill ta en del av russinen ur kakan, och behålla resten. 2013 i starten trodde "alla" (väljarna och Yanukovich, och antagligen Putin) att Ukraina skulle göra ett handelsavtal med EU, and that's it. Sedan visade det sig att handelsavtalet förutsatte att man INTE gjorde handelsavtal med Ryssland. Då blir det svårare. Som du såg var landet helt enkelt splittrat. Många undersökningar visade att en stor minoritet ville västerut, en stor minoritet ville österut, och några var osäkra. Väst-sidan var lite större. Men det var helt landsuppdelat, väst mot öst/syd.

Stor minoritet hit och dit. I ett demokratiskt val finns det en majoritet.... Så enkelt. Det var visst inte din husse som vann... Det har du problem med, så pass att du spenderar ditt liv med att förvränga sanningen i denna tråd.
Citera
2023-03-03, 09:02
Medlem
Citat:
De som tog till våld var CIA-stöttade revolutionärer på Euromaidan. De tog till våld och störtade Ukrainas president. Tänkvärt, ja. De som ville västerut skulle låtit Krim och Donbass gå sin väg, eller ännu bättre, rösta. Totalt inkompetent hanterat, och påhejat av USA.
Vad märkligt du skriver. Så fungera ju inte en statsbildning att delar av landet får gå sin gen väg.

Donbass är ju ukrainskt territorium så det är Kiev och inte Moskva som är huvudaktören i hur regionerna i östra Ukraina skall styras och vilken status dom skall ha mot Kiev..
2014 sa ju folket till på skarpen och den genomkorrupte presidenten blev avsatt av Verchovna Rada där även hans eget parti sa ja till att han blev avsatt. Då flydde han till sin husse i Kreml med delar av statskassan. Patriot? Icke.
Men resten är historia då ju Ukraina snabbt reformerades och helt logiskt närmade sig väst i både politik, energi och handel. Den lille ryske diktatorn gnisslade tänder av ilska och förklarade krig mot Ukraina. Så nu är bara dom ryska varelserna i uniform som vistas inom det fria Ukrainas gränser man måste slakta eller jaga på flykten. Sedan är det klart.
Citera
2023-03-03, 09:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ukraina har inte tid med folkmord nu, dom är i fullt krig. Sen får vi se vad dom gör.
Du låter väldigt säker på din sak. Du garanterar alltså att Ryssland enkelt kan lämna de Ryskspråkiga delarna utan konsekvenser.
Ja, det gör jag.

Citat:
Jag säger inte hur det kommer bli. Du däremot är helt tvärsäker på att man inte blir ivägsläpad av några Ukrainska Högerextremister efter kriget .Jag skulle inte vara bergsäker på det.
Ok, jag hade nog varit mer oroad att bli ivägsläpad av ryssar om min stad blir ockuperad. Det ser vi hända.

Citat:
Har du mycket släkt i UA/Ryssland, varit runt och rest osv för att göra sådana här hundraprocentiga gissningar om hur Ukraina kommer att behandla den Ryssvänliga befolkningen efter kriget?
Egna observationer betyder ingenting. Det finns ryssar på fler ställen i världen och de behandlas inte illa för det. Baltikum exempelvis. Skulle Ukrainare vara mer onda menar du?

Citat:
Det är klart att Ukrainarna som flytt skulle vilja ha bott kvar VAR har jag sagt något annat? Det är en enormt jobbig situation för Ukraina, och även för Europa med flyktingarna. Att flytta på människor är svårt som jag skrev.
Du har inte sagt något annat men du hävdade att ryssar inte vill flytta på sig. Då påtalade jag att det vill inte ukrainare heller.

Citat:
Precis som du säger så har Ryssland potential som inte utnyttjas.
Därför vill man splittra Ryssland
och bli av med Putin och hans lakejer så fort som möjligt. Det här är topp-prio på USA:s lista.
Men varför etablerade sig så många företag i väst i Ryssland och gav landet skatteintäkter och ökade befolkningens livskvalitet tror du? Var det för att förstöra landet? Känns som du fått det runt bakfoten.

Citat:
Där finns ingen i Sverige som stödjer Putin eller nuvarande form av Ryssland.
Undra då varför de sitter några individer här på forumet och säger att vi måste behandla Ryssland med respekt för de har blir provocerade att anfalla ett annat land och orsaka miljoner (snart) människors liv.

Citat:
Vi är bara ett mindre gäng som tycker att det hela skulle göras på ett annat sätt. Istället för att riskera kärnvapenkrig, och i vanlig ordning ha Anglo-Saxarna roffa åt sig alla resurser i hela världen som de gjort sedan brittiska imperiet, och sedan belöna lydhundarna i EU med smulorna.
Hur kunde Europa gjort på ett annat sätt? Lagt sig platt när Ryssland började hota sig till sin vilja. Kom igen nu.

Sätt gärna upp dina svar i paragrafer med mina citat så blir det lättare att veta vad du svarar på.
Citera
2023-03-03, 09:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Du har många bra poänger.

Man skickar så mycket man kan, utan att för den delen riskera väcka en motreaktion som kan bli farlig för omvärlden. Man vill hålla kriget i Ukraina och inte väcka medelryssens vrede, eller trigga ryssens försvarsinstinkter, vilket försvårar ledningens försök till mobilisering samt undergräver dennes kampvilja.

Man bryter helt enkelt ner ryssarna så fort man kan, fast på ett smart sätt, vilket kan ta lite tid. Man har gjort det fantastiskt balanserat så långt, när man tar luften ur ryssen steg för steg istället för allt på en gång. När ryssen till slut upptäcker att han knappt kan andas alls är det försent att göra motstånd överhuvudtaget. Då är det bara att klappa och BE om förhandling.

För att åstadkomma detta vill man ha ryssen på defensiven, inte på offensiven. Om du noterar det, varje gång Ryssland har någon slags framgång dyker rysstrollen upp likt en armé och de blir gapiga även i Kreml. Och tvärtom, vid motgång lyser de med sin frånvaro och Putin går och gömmer sig. Det är vid dessa tillfällen man kan passa på att skicka uppgraderade vapen.

Det är dock ganska öppet tycker jag vad gäller vem som tar ut luften på vem. Vi vet för lite om förlustsiffror och ammunitionslager för att veta hur detta slutar. Om det blir så som du tror så måste man ju imponeras av hur bra de i så fall är på att bedöma på att skicka lagom mycket!

Men det har ett pris - köttkvarnen maler längre. Nu är det ju ett väldigt statiskt krig. Jag trodde det skulle bölja mer när kriget startade (manöverkrig), och därmed skörda fler civila liv.
Citera
2023-03-03, 09:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tror du att de slåss med vapen de byggt i träslöjden?
Om du bara visste hur mycket ammunition som blir manipulerat i fält.

Att sätta lite extra splitter runt laddningar om det så är minor eller granater är alltid en fängslande tanke.

Googla IED.
Citera
2023-03-03, 09:16
Medlem
Citat:
Det är dock ganska öppet tycker jag vad gäller vem som tar ut luften på vem. Vi vet för lite om förlustsiffror och ammunitionslager för att veta hur detta slutar. Om det blir så som du tror så måste man ju imponeras av hur bra de i så fall är på att bedöma på att skicka lagom mycket!

Men det har ett pris - köttkvarnen maler längre. Nu är det ju ett väldigt statiskt krig. Jag trodde det skulle bölja mer när kriget startade (manöverkrig), och därmed skörda fler civila liv.

Ja, det visar sig med tiden att de allra flesta av dina analyser och prediktioner är fel. Men fortsätt roa oss.
Citera
2023-03-03, 09:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack.

Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer.
Detta infantila påstående återkommer gång på gång från er ryssvänner.
Kina har alla möjligheter att undvika att bli indraget i ett krig med Taiwan och konflikt med väst. Det är bara att låta bli att attackera Taiwan. Precis som att Ryssland hade kunnat fortsätta ha hyfsat normala handelsförbindelser med väst genom att inte attackera Ukraina. Kina och Ryssland har naturligtvis aldrig tvingats av USA att angripa sina grannar.
Citera
2023-03-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Också reagerat på att Serbien markerat mot Ryssland och för civilisation. Förmodligen motvilligt, inbillar mig att de helst velat hoppa på det "ryska tåget" in i framtiden men med tiden insett vilken otrolig losernation Ryssland alltjämt "fortfarande" (som i "no shit" - vad fan trodde ni ?) är. :

Handlar nog mest om att skulle Serbien acceptera Rysslands annekteringar i Ukraina faller deras egna argument beträffande Kosovo. Blir inte särskilt logiskt att tycka att rysktalande i Ukraina ska få välja vilket land de vill tillhöra, men albansktalande i Serbien ska absolut inte ha motsvarande rätt. Och så protesterade man mot att väst "hjälpte" albanerna, men skulle tycka att det ok att ryssar i Ryssland hjälper rysktalande i Ukraina? Serberna har nog insett inkonsekvenserna i de resonemangen.

Vill man erkänna Rysslands annekteringar är ju den bästa starten att börja med att erkänna Kosovos självständighet...
Citera
2023-03-03, 09:25
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Ilskan på Euromaidan var på slutet inte primärt över EU. Det var över polisvåldet. [/url]

Jag bodde i Kyiv vid den här tiden och kan ge dig 100 % rätt för en gångs skull. På den här tiden dominerade ryska som språk till 90 % i Kyiv, i näringslivet var rysk samverkan mycket vanligt, banker som Sberbank och VTB hade mycket starka positioner. Euromaidan var nästintill död, mest bara en liten grupp studenter och randoms som var kvar, när Yanukovych skickade Berkut för att rensa upp. Från minnet var det under en helg i sen november. Dagen efter - när media kablade ut bilderna på unga tjejer som misshandlades grovt - ökade antalet människor till hundratusentals (kändes så i alla fall).

Det handlade inte längre om ett associationsavtal till EU (som Ukraina för övrigt var ganska splittrat kring; unga, utbildade och urbana ville närma sig EU; äldre, landsorten och gruvarbetarna i öst ville vara närmare Ryssland). Utan revolutionen drevs av hat mot Yanukovych och den eskalerande korruption och embryoniska diktatur han gav ett ansikte.

Men - väldigt viktigt - detta är också den största anledningen om att inte lyssna på trams om CIA och blåsa upp kakutdelning av Nuland till någonting det aldrig var. Euromaidan var död tills Yanukovych valde grovt övervåld mot de sista resterna. Det var Yanukovych - inte USA, EU, Illuminati, Soros eller Clinton Foundation - som orsakade revolutionen som befriade Ukraina.
Citera
2023-03-03, 09:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag är inte emot att Ukraina försvarar sig, men två saker är jag emot. För det första är jag emot Zelensky och för det andra är jag emot att väst bedriver krig mot Ryssland via Ukraina, så att Ukrainska soldater ska dö åt väst medan väst fortsätter skicka vapen åt dom under förevändning att Zelensky vill ju ha mer.
Just det, en sak till är jag emot. Att kriget hyllas men ingen här verkar beredd på
att faktiskt kriga. Det ska Ukrainarna göra åt er, fega jävlar.

Hur gör DU när Zelensky vill ha dig på slagfältet??
Jag håller till viss med dig så tillvida att det borde ha funnits västerländsk trupp i Ukraina. Men bedömningen som gjorts är att det hade medfört hög risk för världskrig. Hade du föredragit världskrig? Eller vill du bara att Ukraina ska lämnas i sticket?
Citera
2023-03-03, 09:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Jag bodde i Kyiv vid den här tiden och kan ge dig 100 % rätt för en gångs skull. På den här tiden dominerade ryska som språk till 90 % i Kyiv, i näringslivet var rysk samverkan mycket vanligt, banker som Sberbank och VTB hade mycket starka positioner. Euromaidan var nästintill död, mest bara en liten grupp studenter och randoms som var kvar, när Yanukovych skickade Berkut för att rensa upp. Från minnet var det under en helg i sen november. Dagen efter - när media kablade ut bilderna på unga tjejer som misshandlades grovt - ökade antalet människor till hundratusentals (kändes så i alla fall).

Det handlade inte längre om ett associationsavtal till EU (som Ukraina för övrigt var ganska splittrat kring; unga, utbildade och urbana ville närma sig EU; äldre, landsorten och gruvarbetarna i öst ville vara närmare Ryssland). Utan revolutionen drevs av hat mot Yanukovych och den eskalerande korruption och embryoniska diktatur han gav ett ansikte.

Men - väldigt viktigt - detta är också den största anledningen om att inte lyssna på trams om CIA och blåsa upp kakutdelning av Nuland till någonting det aldrig var. Euromaidan var död tills Yanukovych valde grovt övervåld mot de sista resterna. Det var Yanukovych - inte USA, EU, Illuminati, Soros eller Clinton Foundation - som orsakade revolutionen som befriade Ukraina.
Tack för initierat inlägg. Ett av få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in