2023-03-03, 09:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är dock ganska öppet tycker jag vad gäller vem som tar ut luften på vem. Vi vet för lite om förlustsiffror och ammunitionslager för att veta hur detta slutar. Om det blir så som du tror så måste man ju imponeras av hur bra de i så fall är på att bedöma på att skicka lagom mycket!
Nato har väldigt bra koll på situationen på slagfältet och kan skicka lagom mycket. Vi vet redan att AWACS med transpondrar påslagna flyger runt landet. Det finns säkert också de med dessa avslagna och U2 som opererar över transponderhöjd.

Citat:
Men det har ett pris - köttkvarnen maler längre. Nu är det ju ett väldigt statiskt krig. Jag trodde det skulle bölja mer när kriget startade (manöverkrig), och därmed skörda fler civila liv.
Det har ett pris. Nato vill inte eskalera kriget. Man har hört från många pro-ryssar att Nato bara eskalerar hela tiden. Men gör man inte det så maler man ner i köttkvarnen istället. Där har pro-ryssar dubbla argument. Antingen eskalerar man eller också utnyttjar man Ukraina. Båda argumenten används jävligt flitigt.
Citera
2023-03-03, 09:29
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.youtube.com/watch?v=L_djKZ4m7iQ
Citat:
Australia will provide Ukraine with an unusual weapon in the war against Russia - hundreds of drones made out of cardboard. Sunrise foreign editor Dr Keith Suter chats to Natalie Barr about how they work.

Edit:
Lite mer information i denna twittertråd
https://twitter.com/Ayei_Eloheichem/status/1631443013942792193
Senast redigerad av Jack.Elam 2023-03-03 kl. 09:36.
Citera
2023-03-03, 09:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Finnen dum i huvudet, las vad Merkel sa: Minsk avtalet var bara dimrida att ge Ukraina tid att rusta upp krigsmakten. Nato o Ukraina forberedde krig i 9 ar
Jag förstår inte varför man anser det som någon form av konspiration. Man insåg att ryssarnas mål var att ockupera Ukraina eller delar av det och försökte fördröja anfallet, så Ukraina skulle få bättre möjlighet att försvara sig när det skedde, vilket man också gjort.

Det var förstås klokt gjort och ingen man kan se som negativt, varken från väst eller Ukraina. Att man drar upp det som något sorts fel man skulle ha gjort från väst, är ganska underligt tycker jag.
Vad med det kan man använda, för att se det som något skumt man skulle ha sysslat med från väst förstår jag inte.
Senast redigerad av EnCarte 2023-03-03 kl. 09:32.
Citera
2023-03-03, 09:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Finnen dum i huvudet, las vad Merkel sa: Minsk avtalet var bara dimrida att ge Ukraina tid att rusta upp krigsmakten. Nato o Ukraina forberedde krig i 9 ar
På mycket goda grunder har man rustat upp. Och man har förberett ett försvar. Att påstå att Ukriana förberett sig för att anfalla Ryssland är bara löjeväckande.
Citera
2023-03-03, 09:34
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Jag bodde i Kyiv vid den här tiden och kan ge dig 100 % rätt för en gångs skull. På den här tiden dominerade ryska som språk till 90 % i Kyiv, i näringslivet var rysk samverkan mycket vanligt, banker som Sberbank och VTB hade mycket starka positioner. Euromaidan var nästintill död, mest bara en liten grupp studenter och randoms som var kvar, när Yanukovych skickade Berkut för att rensa upp. Från minnet var det under en helg i sen november. Dagen efter - när media kablade ut bilderna på unga tjejer som misshandlades grovt - ökade antalet människor till hundratusentals (kändes så i alla fall).

Det handlade inte längre om ett associationsavtal till EU (som Ukraina för övrigt var ganska splittrat kring; unga, utbildade och urbana ville närma sig EU; äldre, landsorten och gruvarbetarna i öst ville vara närmare Ryssland). Utan revolutionen drevs av hat mot Yanukovych och den eskalerande korruption och embryoniska diktatur han gav ett ansikte.

Men - väldigt viktigt - detta är också den största anledningen om att inte lyssna på trams om CIA och blåsa upp kakutdelning av Nuland till någonting det aldrig var. Euromaidan var död tills Yanukovych valde grovt övervåld mot de sista resterna. Det var Yanukovych - inte USA, EU, Illuminati, Soros eller Clinton Foundation - som orsakade revolutionen som befriade Ukraina.

Det passar sig inte att komma här och skriva sanningen, vi har blivit sondmatade i ett år nu med alternativa teorier.
Citera
2023-03-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag är inte emot att Ukraina försvarar sig, men två saker är jag emot. För det första är jag emot Zelensky och för det andra är jag emot att väst bedriver krig mot Ryssland via Ukraina, så att Ukrainska soldater ska dö åt väst medan väst fortsätter skicka vapen åt dom under förevändning att Zelensky vill ju ha mer.
Just det, en sak till är jag emot. Att kriget hyllas men ingen här verkar beredd på
att faktiskt kriga. Det ska Ukrainarna göra åt er, fega jävlar.

Hur gör DU när Zelensky vill ha dig på slagfältet??

Ganska självklart att väldigt få svenskar anmäler sig till kriget frivilligt.
Ukrainarna har inte det valet. De kan välja att slåss nu, eller acceptera att Putin strax efter maktövertagandet skickar de som kanonmat i första ledet till fronten mot Polen eller Baltikum. Att så blir fallet är redan bevisats genom att mobilisera alla män från DPR/LPR direkt ut till fronten med gevärspipan i ryggen.
Citera
2023-03-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ja det som hade minskat avsevärt hade varit ett tillbakadragande av ryska trupper och i förlängningen ryska separatister som fått tunga vapen av russland

Så öka stödet. Behövs 1% av BNP
Citera
2023-03-03, 09:39
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag är inte emot att Ukraina försvarar sig, men två saker är jag emot. För det första är jag emot Zelensky och för det andra är jag emot att väst bedriver krig mot Ryssland via Ukraina, så att Ukrainska soldater ska dö åt väst medan väst fortsätter skicka vapen åt dom under förevändning att Zelensky vill ju ha mer.
Just det, en sak till är jag emot. Att kriget hyllas men ingen här verkar beredd på
att faktiskt kriga. Det ska Ukrainarna göra åt er, fega jävlar.

Hur gör DU när Zelensky vill ha dig på slagfältet??
Vad har du mot Zelensky? Är det att han är jude?

Vilka är det som hyllar kriget mer än ryssar?
Citera
2023-03-03, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Väst kan påverka den på mängder av sätt, men ansvaret för slakten är Vladimir Putins.

För mig ointressant. Väst har valet att minska dödsfallen bland ukrainska soldater i tiotusentals men väljer medvetet att inte göra så
Citera
2023-03-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Det är sant, vi måste öka nivån på vapenlev så fler ryZzar ryker.

https://www.friatider.se/finsk-officer-i-ukraina-ryssland-forlorar-inte-det-har-kriget

Finsk officer i Ukraina: "Ryssland förlorar inte det här kriget"
Publicerad 3 mars 2023 kl 07.21
Citera
2023-03-03, 09:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Förlorar Ukraina Artiomovsk utan att haft seriöst tillbakadragande så är slaget om Donbass avslutat för denna gång

https://twitter.com/SabekFawzy/status/1629154526824480769
Staden heter Bachmut på svenska. Eller Bakhmut. Att använda det ryska namnet är bara korkat. Även om du är rysstroll så skriver du ju på svenska.
Citera
2023-03-03, 09:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ukraina har inte tid med folkmord nu, dom är i fullt krig. Sen får vi se vad dom gör.

Folkmord sker alltid under krigsförhållanden. Jag kan inte på rak arm komma på ett enda folkmord som skett i fredstid. Det händer helt enkelt inte. Ska det bli något folkmord på ryssar så ska det alltså ske nu. Om det fortfarande inte har hänt, vilket vi borde ha hört talas om vid det här laget, så kan vi vara mycket säkra på att det inte kommer att hända senare heller.

Citat:
De flesta vill ta en del av russinen ur kakan, och behålla resten. 2013 i starten trodde "alla" (väljarna och Yanukovich, och antagligen Putin) att Ukraina skulle göra ett handelsavtal med EU, and that's it. Sedan visade det sig att handelsavtalet förutsatte att man INTE gjorde handelsavtal med Ryssland. Då blir det svårare. Som du såg var landet helt enkelt splittrat. Många undersökningar visade att en stor minoritet ville västerut, en stor minoritet ville österut, och några var osäkra. Väst-sidan var lite större. Men det var helt landsuppdelat, väst mot öst/syd.

2013 var Ukraina på väg att skriva på ett frihandelsavtal med EU, ett första steg för att bli medlemmar i EU. Istället gick Yanukovich snabbt som attan, och helt självsvåldigt, med i den ryska EU-kopian EAEU. Framförallt var det en provokation. Man kan de facto bara vara med i en tullunion. Genom att gå med i EAEU så diskvalificerade sig Ukraina för alla framtida samarbeten med EU.

Jag vet inte exakt hur den ukrainska konstitutionen var utformad vid den tiden. Troligtvis hade Yanukovich rätt att göra det han gjorde. Antagligen var det precis därför han gjorde det. Både det ukrainska parlamentet och den ukrainska befolkningen ville se fördjupat samarbete med EU och ett framtida ukrainskt EU-medlemskap. Genom att gå med i EAEU genomförde Yanukovich en sorts kupp som omöjliggjorde vidare EU-samarbeten. Om han gjorde det på eget bevåg eller var köpt av Ryssland kan vi bara spekulera i. Hade det inte varit för de folkliga protesterna och för att parlamentet avsatte honom i strid med konstitutionen så hade det antagligen fungerat också. Som det nu var hann medlemskapet i EAEU aldrig träda i kraft och kunde rullas tillbaka igen innan någon verklig skada hann ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in