2023-03-03, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Vi börjar med att ta en titt på bostadsmarknaden. Bostadsmarknaden går in i en massiv avmattning. Bara de naiva med vanföreställningar kommer ignorera att Titanic har kört in i ett isberg ute på atlanten och läcker in vatten. Den här udda sagan om att bostäder fortsätter att gå utmärkt frodas dock fortfarande på den nuvarande marknaden. "Det är bostadsbrist, därför är marknaden så varm" eller "älskling, 7% ränta kan inte stoppa den här raketen som är på väg till månen!"

Detta verkar vara mentaliteten just nu. Men verkligheten är att 2055 miljarder kronor av hushållens förmögenheter utplånades 2022.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...et-under-2022/

2055 miljarder kronor är mycket kapital som har gått upp i rök, men på något sätt fortsätter bostadsbrigaden att slå fast vid att "bostäder aldrig går ner"

Varför gick bostäder upp? För det första har vi haft farligt låga artificiella räntor som Riksbanken orsakade, och med en inflation som utvecklades till en skogsbrand, har Riksbanken blivit tvungen att försöka släcka branden.

För det andra var människor instängda i sina hem i två år, och många trodde att distansarbete var det nya. Det blev absolut inte fallet, eftersom att företag nu anställer människor antingen på heltid eller deltid. Med andra ord: att vara hemma och titta på netflix medans man är uppkopplad till Zoom är över, och 2022 utplånade massor av hushållens förmögenheter.

Allt detta går snabbt utför. Hushållen är nu i en sarkofag som en egyptisk farao, förutom att istället för att begravas med en massa skatter och guld, kommer de att begravas i deras Ottoman från IKEA med tacos från ICA.

Blickar vi framåt borde det vara uppenbart att vi befinner oss i en korrigering. Bostäder tar lång tid att gå upp och lång tid att gå ner. Till skillnad från aktiemarknaden som kan faceplanta på en dag, tar bostäder längre tid eftersom att vi har naiva säljare som lutar sig tillbaka och väntar på att "the good days" kommer (eller tills de behöver betala räkningarna)

Därefter har du ett problem med konsumenternas ekonomiska beteende. Takten på konsumenternas utgifter har rasat, men konsumenternas skuldsättning ligger nära rekordnivåer. Heroinet är slut, vissa reklamer bör inkludera ett terapimöte i erbjudandet.

Inflation. Det är många som inte förstår orsaken till deras kollapsande levnadsstandard. Den förvirringen öppnar dörrar för opportunistiska politiker som lovar att lindra smärtan. Ironin här är den politik som erbjuds människor skapar ännu mer inflation.

När Riksdagen och Riksbanken uppmuntrar expansion av penningmängden och krediter (inflation), orsakar det inte bara inflaterade priser, utan det orsakar också fler felinvesteringar, särskilt osunda investeringar i kapitalvaror och underproduktion av konsumtionsvaror. Därför skadar inflation inte bara konsumenterna genom att höjda priser och levnadskostnader, utan snedvrider också produktionen och skapar osunda investeringar. Staten ställs sedan upprepade gånger inför två grundläggande val: antingen stoppa sin monetära inflation, som då nödvändigtvis kommer att följas av en lågkonjunktur, som tjänar till att likvidera de osunda investeringarna och återgå till en genuint fri marknadsstruktur för investeringar och produktion, eller, fortsätta att inflatera tills inflationen totalt förstör valutan och skapar socialt och ekonomiskt kaos.

Svammelmakare. Bara för att det känns såhär i hela din kropp betyder det ingenting då det är helt tomt på logik. Du har inte svarat på någonting, bara känslodravel. Du är en batikhäxa.

Senast redigerad av Djimmie 2023-03-03 kl. 03:03.
Citera
2023-03-03, 04:02
Medlem
Jag har sålt en bstr på topp
Räntan har inte fått effekt som jag trodde då jag ska köpa nytt renoveringsobjekt i samma område jag sålde
Nu håller folk på sina bstr
Många har som ”kommande” och får de inte vad de vill ha säljer de inte.
Är väl bara typ de som ska skiljas o dödsbon som kommer ut
Mest bara skit som säljs nu
Folk har råd än betala räntan i bstr
Hus är säkert annat !?’v
Citera
2023-03-03, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoR
Går det att köpa amerikanska ETF:er hos tex NN numera?

De allra flesta etf (alla?) går inte att köpa längre pga nya regler 2018.

https://www.nordnet.se/se/info/information-om-nordamerikanska-etfer

De anser väll att europeiska marknadnen är för liten för att fixa med compliance. Det är synd utbudet i Europa är både sämre och dyrare än det i USA.
Senast redigerad av trickget 2023-03-03 kl. 05:57.
Citera
2023-03-03, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De anser väll att europeiska marknadnen är för liten för att fixa med compliance. Det är synd utbudet i Europa är både sämre och dyrare än det i USA.

Så blir det när klåfingriga politiker får styra och ställa, istället för den fria marknaden. Tydligaste exemplet är Stockholms hyresmarknad, sönderreglerad och dåligt fungerande.

Några reformer i stil med de jag föreslog tidigare skulle behövas, hjälper människor runda den dysfunktionella hyresmarknaden och in i ett ägt boende.
Citera
2023-03-03, 07:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Så blir det när klåfingriga politiker får styra och ställa, istället för den fria marknaden. Tydligaste exemplet är Stockholms hyresmarknad, sönderreglerad och dåligt fungerande.

Några reformer i stil med de jag föreslog tidigare skulle behövas, hjälper människor runda den dysfunktionella hyresmarknaden och in i ett ägt boende.

Du låter avundsjuk. Vi vill inte släppa våra privilegier och flytta in nåt sönderbelånat torp eller sunkig liten lägenhet där vi tredubblar våra boendeutgifter varje månad.

Hade du ställt sig i kö och inte varit så blåögt och så sniken att du inte förmådde du betala köavgiften hade du kunnat lösa dina skulder och bli en del av hyresadeln du med vid det här laget.
Citera
2023-03-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Hade du ställt sig i kö och inte varit så blåögt och så sniken att du inte förmådde du betala köavgiften hade du kunnat lösa dina skulder och bli en del av hyresadeln du med vid det här laget.

Hyresadel Tack för dagens skratt! Lovar att jag dessutom har lägre omkostnader i min obelånade villa, än du har i förorten där du sitter och trycker med Ahmed och gänget och hoppas marknaden ska kollapsa så du kan lämna skiten.
Citera
2023-03-03, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hörru! Mindre pladder och mer mocka koskit om du ska klara dig ur denna knipan!

Jag beskriver verkligheten. Den är jobbig så inte många vill lyssna. Det var du som påstod att vi har Zimbabwe nivå på inflationen, men där saknar vi 21 st nollor bakom vår egna inflation. Pröva läs en ekonomi bok från 1800 talet och ekonomihistoria istället för att försöka hålla liv i din ponzi.
Citera
2023-03-03, 07:39
Medlem
Kommer vi se någonting spännande innan sommaren tro?
Citera
2023-03-03, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Du låter avundsjuk. Vi vill inte släppa våra privilegier och flytta in nåt sönderbelånat torp eller sunkig liten lägenhet där vi tredubblar våra boendeutgifter varje månad.

Många med ägda bostäder står redan i din älskade sovjetiska bostadskö.

800k personer som står där sist jag kollade varav kanske 5% aktivt söker bostad. Klart ingen som har lyckats komma över en billig HR likt en medlem i politbyrån vill släppa den.
Citera
2023-03-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Många med ägda bostäder står redan i din älskade sovjetiska bostadskö.

800k personer som står där sist jag kollade varav kanske 5% aktivt söker bostad. Klart ingen som har lyckats komma över en billig HR likt en medlem i politbyrån vill släppa den.

Jag står i bostadskö I Linköping. Har 12 kö-år nu. Loggar in en gång om året för att behålla köplatsen. Inga direkta planer på att sälja radhuset och flytta till hyresrätt men börjar synas rätt attraktiva erbjudanden i innerstaden nu.
Citera
2023-03-03, 08:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men varför skulle inflationen minska bara för att man ökar räntan hela tiden för? Inflationen beror ju på att produktionskostnaderna för livsmedel och energi är höga men som bekant är på väg ner. Varför skulle RB ha som ambitionen att krascha ekonomin för ifall bopriserna skulle falla?

Nej, inflationen beror på att Riksbanken tryckt för mycket pengar. För mycket pengar i omlopp leder till inflation.
Produktionskostnaderna för energi...och således livsmedel, är en orsaken till hög inflation...utan en konsekvens av hög inflation.
Citera
2023-03-03, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag beskriver verkligheten. Den är jobbig så inte många vill lyssna. Det var du som påstod att vi har Zimbabwe nivå på inflationen, men där saknar vi 21 st nollor bakom vår egna inflation. Pröva läs en ekonomi bok från 1800 talet och ekonomihistoria istället för att försöka hålla liv i din ponzi.

Du bör nog lära dig "läsa mellan raderna" och snappa upp ironi, din kamikazeninja i yakuzakallsipper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in