2023-03-03, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, och därför så anser jag att det i princip borde krävas vittnen (inte sådana som vittnar om att målsägaren har berättat för dem i efterhand) eller någon form av teknisk bevisning. Situationer där ord står mot ord ska alltid leda till att åtelet ogillas eller inte ens kommer till stånd från början. Jag är medveten om att det kommer att bli färre fällande domar, men hellre att 100 skyldiga går fria än att en oskyldig döms.
Svår fråga. Personligen tycker jag nog att priset att det i praktiken skulle bli fritt att våldta inte är värt att betala.
Citera
2023-03-03, 08:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Emellan snippan? Vad innebär det?
Emellan yttre blygdläppar.
Citera
2023-03-03, 08:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Håll dig till sakfrågorna tycker jag, att någon här är moderator är inte ett sakligt argument i diskussionen.

Hovrätten anser inte att det är ställt utom rimligt tvivel att slidan har penetrerats, det är uppenbart.

Att flickan har svårt att förklara är också en omständighet som domstolen har vägt in i bedömningen, att det enbart handlar om vad en snippa omfattar är väl inte ett korrekt påstående?

Jag håller mig betydligt mer till sakfråga än vad som må uppfattas.

Som sagt, belysning av ej så vägande delar ur domskälen tar jag inte in då dessa delar grundar sig på vad man uppfattat ordet betyda, och när betydelsen av ordet finns vara så felaktigt och utgörande grund för domskäl, så finns ingen anledning att ens ge sig in på bevisvärdering.
Platt fall.

HD nästa, och kanske uppföljning går.
Citera
2023-03-03, 08:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Om man faktiskt skulle kalla saker för vad de är skulle vi inte haft det problemet. Slippa är ett efterblivet ord.
Tur då att ordet slippa endast finns som verb.
Citera
2023-03-03, 08:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Svår fråga. Personligen tycker jag nog att priset att det i praktiken skulle bli fritt att våldta inte är värt att betala.
Sexbrott är skit. Det finns en rättsosäkerhet som inte skulle accepteras i någon annan form av mål inbyggd i dessa. Som man så är det viktiga att inte bli anklagad från första början, och om man ändå blir det så är det uppförsbacke. Av denna anledning så har jag under hela mitt liv undvikit kvinnor som säger sig ha blivit utsatta för sexbrott, och jag har även lärt mina sönder att göra samma sak. Många sexbrott är påhittade, och att som man umgås med en kvinna som säger sig ha blivit utsatt (alltså kan ha hittat på) är en direkt säkerhetsrisk.
Citera
2023-03-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det känner jag till. Jag förstår dock fortfarande inte vart du vill komma med denna analogi? Om förhörspersonen är närvarande i salen kan man alltid fråga vad denne menar med ett visst ord (vilket i första hand ankommer på åklagaren, i andra hand på domstolen). Men det kan man inte vid ett barnförhör.

Det krävs av rätten att man förstår det språk som används för att kunna döma. Använder ett barn ett ord man inte känner till behöver man utreda den frågan med vittnet/offret innan man dömer. Det har uppenbarligen inte den här hovrätten gjort. Givetvis går det att lösa om man vill, även vid barnförhör. Tramsa inte.
Citera
2023-03-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Det är rätt fräckt att utan några som helst juridiska kunskaper själv vara med i ett drev mot domarna i en domstol, och sedan anklaga de som ifrågasätter drevet att de skulle drabbats av masspsykos.

Om det krävs utbildning för att få opponera sig kring en viss fråga i det offentliga rummet så har du helt plötsligt tagit död på hela grundprincipen om yttrandefrihet för alla. Är du emot demokratin också eller? Det låter så...
Citera
2023-03-03, 08:58
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Om det krävs utbildning för att få opponera sig kring en viss fråga i det offentliga rummet så har du helt plötsligt tagit död på hela grundprincipen om yttrandefrihet för alla. Är du emot demokratin också eller? Det låter så...

Nej, jag anser inte att det ska behövas utbildning för att kritisera någon/något. MEN, om man själv inte har utbildningen och någon som har det säger att det är inte tillämpligt eller intressant i det här fallet så kanske man ödmjukt ska lyssna i stället för att försöka banka i samma kloss igen.
Citera
2023-03-03, 09:01
Medlem
JO utreder inte domen. https://svt.se/nyheter/lokalt/halland/jo-utreder-inte-anmalningar-mot-hovratten-efter-snippa-fallet
Citera
2023-03-03, 09:03
Medlem
orrecrists avatar
Vad var mannens relation till barnet?
Citera
2023-03-03, 09:06
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
JO utreder inte domen. https://svt.se/nyheter/lokalt/halland/jo-utreder-inte-anmalningar-mot-hovratten-efter-snippa-fallet

JO:s tillsyn är av extraordinär natur. Här har vi ett ärende som fortfarande kan överklagas. Det var helt givet att JO inte skulle utreda ärendet.
Citera
2023-03-03, 09:17
Medlem
Är svenskarna så dumma? JO kan inte ändra ett dom beslut. Det ska överklagas till Åklagarmyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in