Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Nej jag tycker inte att något krig är "okej".
Men jag kommer inte kräva, ens av ett fiendeland att man frivilligt ska ge upp regioner till ett fientligt land där du vet att delar av befolkningen som stödjer ditt land kommer att bli collateral damage i form av mindre folkmord.
Det blir inget folkmord av etniska ryssar. Det räcker med att skriva så för det är sanningen. Som flera nämnt så har pro-ryssar nämnt att det bor en stor del etnisk rysk befolkning i Kharkiv. Var är folkmorden där? Var är folkmorden i Kherson?
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Runt 70 % av Krim är Ryssar, det är en jävla massa människor.
Det är inte så enkelt att flytta på människor.
Nu kommer nog en nyhet för dig. Bara för att man är ryss så betyder inte det att man vill bo i Ryssland. De var nog ändå helt ok med att bo i Ukraina innan Ryssland invaderade.
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Samma logik kunde användas i Serbien, varför flyttade inte bara alla Kosovo-Albaner till Albanien? Eller varför flyttar inte bara Kosovo-Serberna till Serbien?
Folk vill inte flytta på sig. De har sina hus hem, jobb och allt. Folk är fattiga, alla har det inte gött som över medleklass+ i skandinavien och bara kan flytta.
Så Ukrainarna som har flytt från alla annekterade områdena för Ryssland har tvångsrekryterat där. Vad säger du om dessa? Tror du inte de vill bo kvar med sina jobb och liv?
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Ryssland skapar ett elände för miljoner av Ukrainare med sitt krig.
Men drar de sig tillbaka skapar de ett elände för miljoner av Ryss-Ukrainare och/eller Ryssvänliga Ukrainare som då kommer bli helt slaktade av Azov och liknande grupperingar som får fri jakt.
Det där är rysspropaganda rakt igen.
Förklara för mig var jakten i Kherson var någonstans??
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_of_Kherson
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Din mening om "Jag hatade inte Ryssar innan 2014" .
Well, planen i Washington har ju varit att begränsa Rysslands ekonomiska och militära inflytande sedan upplösningen av USSR.
Är det därför så många västföretag etablerade sig i Ryssland och fick dess ekonomi att blomstra?
Du ljuger ju igen. Följer endast Rysslands narrativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Eller trodde du att Ryssland bara skulle ge upp?
Vadå ge upp? Putin ger såklart inte upp sitt kleptomaniska rike han skapat. Är Ryssland ett bra land tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Georgien och Ukraina är bara pusselbitar i spelet.
Sen skulle det förvisso kunna gynna Ryssland att "ge upp". D.v.s duka under för USA, ge frihet åt utbrytarrepubliker, bli ett mindre land med demokrati som går med i EU familjen.
Men det har aldrig inträffat att länder gett upp resurser och makt tidigare för att gynna en annan supermakt.
Ryssland är ingen supermakt.
Ryssland har blivit en lilleputtland sedan 90-talet. Men den ytan och en befolkningen så kunde de har blomstrat. Istället lever över hälften av befolkningen fortfarande i misär medan en rik klick i Moskva och St Petersburg roffar åt sig.