2023-03-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Varför skulle ryssland anfalla sverige? Och hur?

Ja, varför inte? Dom hotar ju Sverige med både det ena och det andra med jämna mellanrum.
Citera
2023-03-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Verkar som det varit nån sorts attack i Bryansk Oblast i Ryssland. Nån som vet nåt om det?

Nej det var ingen attack. Det var 3 ryska rosguardija-soldater som blev splitterskadade när dom med någon sorts maskin grävde ned stridsvagnminor och även en polis är skadad.

Dom ryska dårarna tror att Ukraina skall gå in med fordon och stridsvagnar....helt onödigt arbete...risken för ett kommande inbördeskrig är nog större någon gång under 2024.

"Vijesti 1111" twitter har gett lite information om detta.
Citera
2023-03-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Lever du på 1600-talet? Tror du verkligen att höjderna har någon avgörande betydelse för räckvidden för modernt artilleri?

Svenne militarexpert, har tarar i ogonen, av skratt. Fraga hilltopshebreer varfor dom alltid foredrar hojder att bosatta sig?
Citera
2023-03-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han är en hal kille. Om han agerar innan Ryssland havererar kan han nog förhandla med väst. "Jag stänger gränsen till Ryssland om Vitryssland slipper sanktionerna, och jag kan förhandla med Ukraina om skadestånd. Och jag släpper regimmotståndare från fängelset".

Luka kommer garanterat stå inför skranket om han inte flyr till sin ryska husse, om nu ens det kommer hjälpa honom.
Citera
2023-03-02, 23:30
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det låter knappt som att du lyckas lura dig själv.

En intressant tankegång dock att gentlemannen Ryssland hittills agerat nobelt och försiktigt men nu efter ett år av total förnedring och slakt höjer nävarna och ska visa var skåpet ska stå.
Alla dessa "vänta bara" argument är ett komiskt inslag i debatten måste jag erkänna, samtidigt som väst öser in vapen som visat sig vara vida överlägsna Rysslands Potemkinvapen.

Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack.

Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer.
Citera
2023-03-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du kanske har missat att ryssen har 500k-700k man grupperade i förband runt Ukraina? Vad som nu återstår kommer inte att bli roligt för AFU, det förstår nog de flesta. Washington vet garanterat om det, EU:s korkade politiker har inte fattat det ännu...

Här ser du ett tåg med Armata MBT:s som rullar mot fronten:
https://www.bitchute.com/video/IUH6svuZRWEi/
Ja det har jag nog missat, vad som rapporteras är att det inte finns några indikationer på att några större trupper har ackumulerats runt Ukraina. Däremot finns det jättemånga uppgifter om förband som blivit omgjorda inte bara en utan upp till 6 gånger. Där ursprungsmilitären knappt finns kvar längre utan kvar finns trupper med mycket begränsad stridsförmåga. Var la 200k som blev mobiliserade nu? Hur du får det till 5-700 man vet jag inte Hur ska dom utrustas?

Ja tror du dom typ 20+ armata finns är nåt slags undervapen som kommer vända kriget så får det stå för dig. T 90 terminator blev ju sprängda som alla andra tanks så....

Ungefär lika befängt att tro att leopard kommer vända kriget själv också. Givetvis inte.
Citera
2023-03-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja allt färre vill ha med Ryssland att göra, serberna kanske börjar se att vänskap med Ryssland alltid är ensidig. Ryssland skall bara ha men aldrig ge.

De gör det för att dansa efter EUs pipa. Min bild av opinionen i hela Balkan inklusive Bulgarien och Moldavien är att det är lite 50/50. Även Italien. Endast Rumänien är tydligt pro-väst i den delen av Europa.

https://m.youtube.com/watch?v=o2jH2QFGRtQ
Citera
2023-03-02, 23:40
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack.

Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer.
Jag förstår att det känns bekvämt att hela tiden ställa den typen av enklare motpoler mot varandra men vad vinner USA egentligen på att Ryssland krossas?

Ukrainas strävan mot väst var i första hand en strävan efter att få vara med i EU-gemenskapen med allt vad de innebär. Varför vet inte de sitt eget bästa? Ryssland under Putins senare år har tagit en drastisk vändning mot en totalitär auktoritet, varför skulle det locka ukrainarna när de ser vad deras slaviska fränder i Polen och Baltikum lyckas med? Ett närmande mot Europa innebär på sikt minskad korruption, frihet och ökad välfärd. Putin kan inte erbjuda något av det där.
Citera
2023-03-02, 23:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Intressant video från Vulhedar där de också håller på och krigar. Journalister är där och intervjuar dem. Själva staden inte åkrarna däromkring som ryssarna har kört på alla minor.

https://twitter.com/wartranslated/status/1631062703119712257
Citera
2023-03-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Svenne militarexpert, har tarar i ogonen, av skratt. Fraga hilltopshebreer varfor dom alltid foredrar hojder att bosatta sig?

Är det för att de inte har tillgång till 155mm artilleri som når 50 - 60 km oavsett var de står?
Citera
2023-03-02, 23:56
Medlem
Citat:

Det var väl i början av 80-talet som Sovjet på allvar var en konkurrent till USA?
Citera
2023-03-02, 23:57
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Ryssland är ingen stormakt längre, det
måste dom fatta.
Det är väl en av anledningarna till kriget, ryzzen tror dom är nåt i gasverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in