Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
En modell som skulle kunna användas i ett senare skede när vi har nollränta igen, är att tillåta belåningsgrader högre än 85%. Det skulle hjälpa många förstagångsköpare att komma in i marknaden, och rida bostadsraketen.

Det som också skulle stimulera ekonomin är om vi t.om. tillät belåningsgrader över 100%. Tänk en barnfamilj som köper ett radhus, de skulle även kunna köpa en bil samtidigt. Det skulle öka barnafödandet, vilket skulle vara bra för samhället, och för Sverige. Samtidigt skulle ekonomin stimuleras något enormt av det ökade konsumtionsutrymmet.

Att det regressiva s.k. "amorteringskravet" slopas utgår jag ifrån. Det drabbar unga hårdast, och är ett synnerligen skadligt tvångsmedel.

Sluta aldrig posta.
Citera
2023-03-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu ligger spotpriset i Europa för LNG på 46.9 EUR/MWh.
För 6 månader sedan låg det på 240 EUR/MWh.

En drastisk sänkning av energipriset med andra ord. Och det är klart att det tar ned inflationen. Den har också fallit. Energi sänkte KPI rejält i sista mätningen.

Och fallet fortsätter. Det har inte stannat av än.

Hade du haft den minsta koll hade du vetat detta. Istället lever du i en fantasivärld där energi inte fallit.

Du är autistisk. Men kan försöka förklara det enkelt. Du gillar ju "logik" även fast du helt har avsaknad av det.

Vi har ett slutet monetärt system. Kalla det för en behållare.

Kalla partiklarna (luftvolymen) för x.

Sen ökar du mängden partiklar i behållaren med 30% på kort tid. Du sprutar in luft.

Vad händer då?

Lufttrycket, aka pristrycket, stiger. Behållaren (mängden varor/tjänster) har inte ökat i volym, bara partiklarna i behållaren (mängden pengar i slutna systemet).

Trycket aka inflationen ökar.

Lägg ner dina pk nyheter om putin och energi och giriga grossister. Pristrycket beror på penningmängdsökning i första hand, de andra faktorerna eldar bara på brasan.

Du har noll koll och hade man gått efter dina råd senaste året hade man varit på ruinens brant.

Pajas.
Citera
2023-03-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Men eftersom det inte syns dagen efter på Ica lr inte är beroende av riksbankers agerande så förutsätter jag att bubbel-bladdrare tycker att det är egalt.

Du, om någon i tråden, uppvisar flest tendenser till grav ångest.

Har villan tappat 27%? Är du under water?
Citera
2023-03-02, 19:21
Medlem
Hörde idag på (tjalalala) rrrrraaadion att folk drar ner rejält på sparandet i dessa tider. Intressant, konsumtionen (även nöje) tycks fortgå, utan sparkontot får ta smällen? Kanske rätt i inflationstider? Idioten som bunkrar SEK till noll ränta (alltså jag) kanske är den som torskar mest i 'nflationsmiljön, medan den som äter räkmacka och dricker bira idag, inte kan o-njuta av mackan och biran om ett halvår. Medan lilla jaaag ser mina SEK bli värda mindre än noll
Citera
2023-03-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hörde idag på (tjalalala) rrrrraaadion att folk drar ner rejält på sparandet i dessa tider. Intressant, konsumtionen (även nöje) tycks fortgå, utan sparkontot får ta smällen? Kanske rätt i inflationstider? Idioten som bunkrar SEK till noll ränta (alltså jag) kanske är den som torskar mest i 'nflationsmiljön, medan den som äter räkmacka och dricker bira idag, inte kan o-njuta av mackan och biran om ett halvår. Medan lilla jaaag ser mina SEK bli värda mindre än noll

Liksom-fb säger att dom gör fel. Dom ska sluta konsumera då sänker thedeen räntan och då kan de konSumera igen.

Men dom konsumerar upp alla sparande pengar. Liksom-fb missbedömde läget.
Han skrek nollränta. Nu blev det 5% ränta.

Tigi
Citera
2023-03-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Från DI:

” Blackstone ställer in betalningar för en finsk fastighetsportfölj som den amerikanska jätten köpte ut från börsen 2018. Enligt Bloomberg rör det sig om lån värda närmare 6 miljarder kronor.
”Fastighetsmarknaden fungerar inte på 7 procents räntor, det blir tvärstopp”, noterar makroekonomen och twitter-profilen Alfonso Peccatiello.”

Ser bra ut det här. Men allt är lugnt enligt trådens bolånetorskar.

Du glömde visa hur det kommer att få för verkningar på svensk ”bostads”-marknad. Gör oss alla en tjänst och bara ta pengarna från Kreml och gör inlägg innehållandes endast en ”.” Så kan man snabbt scrolla förbi dina inlägg. Alla vinner.
Citera
2023-03-02, 19:32
Medlem
Citat:
Njaaeeennäääe, kan inte relatera till det du skriver. Alltså att upprinnelsen till amorteringskravet skulle bero på en uppretad pöbel som tar sin fackla och sin högaffel och går man ur huse och begär att regeringen agerar mot "bankernas frikostiga utlåning". Isf har jag missat detta.

Eller menar du kanske att dåvarande statsminister Löfven frekventerade den här tråden (kanske iform av blekmyr?) och tänkte "nu ska jag gå bubbelbabblarna till lags mohahahahahahahahahahahaha (hahahahaha)!"

Jag vill dra mig till minnes att ingångsvärdena var att det skulle bli lättare för förstagångsköparna på nåt automagiskt sätt. Finns läsvärda inlägg på ekonomistas angående frågan. Men det kanske är svårt att läsa och ta in när man går runt och känner så mycket hela tiden …
Citera
2023-03-02, 19:32
Medlem
Citat:
Du glömde visa hur det kommer att få för verkningar på svensk ”bostads”-marknad. Gör oss alla en tjänst och bara ta pengarna från Kreml och gör inlägg innehållandes endast en ”.” Så kan man snabbt scrolla förbi dina inlägg. Alla vinner.

Du tillför exakt noll i denna tråd. Snart får du det hett om öronen - 4 % styrränta är närmare än du tror. Alla som inte är bolånetorskar är enligt dig XY eller Z.

Lycka till bolånetorsk.
Senast redigerad av Hochpanna 2023-03-02 kl. 19:35.
Citera
2023-03-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Du, om någon i tråden, uppvisar flest tendenser till grav ångest.

Har villan tappat 27%? Är du under water?

Beskriv ”under water” så kan jag försöka svara efter bästa förmåga.
Citera
2023-03-02, 19:34
Medlem
Citat:
Men det kanske är svårt att läsa och ta in när man går runt och känner så mycket hela tiden …

Hur menar du?
Citera
2023-03-02, 19:36
Medlem
Citat:

Sitter i samma sits. Är glad att jag inte vann någon budgivning 20-21 men sitter med en påse SEK som bara blir mindre värt. Uppsidan på börsen är på tok för liten så får nöja mig med 2.5% ränta hos SBAB.
Citera
2023-03-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Du tillför exakt noll i denna tråd. Snart får du det hett om öronen - 4 % styrränta är närmare än du tror. Alla som inte är bolånetorskar är enligt dig XY eller Z.

Lycka till bolånetorsk.

Om du och jag kan enas om att ingen av oss skriver nåt mer inlägg i den här tråden så har du en deal. Du låter som en trasig skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in