2023-03-02, 16:03
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Enligt Expressen har mannen kopplingar till den kriminella mc-miljön i Göteborg. Låter inte så muslimskt tycker jag.

M*hdi är fd president i bmc och kommer från Iran så…..
Citera
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nån som har premium och kan citera lite utvalda stycken ur arikeln?

https://www.expressen.se/nyheter/knivmannens-liv-vald-ran-och-hot/

Har de kanske kunnat identifiera MGM som Turk/Makedoniern som nämndes här i tråden??????????

”.. Den man i 35-årsåldern som nu misstänks för den svåra knivskärningen av en flicka i Brunnsparken i centrala Göteborg har en lång kriminell bakgrund.
Det rör sig om allt från våld och rån, till återkommande stölder och snatterier. Ofta under påverkan av narkotika. Brotten har skett både i Sverige och i utlandet.
Enligt Expressen uppgifter har mannen längre tillbaka i tid förekommit i sammanhang knutna till den kriminella mc-miljön i Göteborg..”

”.. Så sent som i november dömdes han senast. Då för att stulit en dator och ett tangentbord i en butik alldeles intill där knivdådet skedde på torsdagen..”

”.. Han åtalades för stöld och åklagaren ville ha honom dömd till fängelse. Men inför rättegången i höstas föreslogs mannen i stället en så kallad skyddstillsyn, för att han skulle få behandling – i stället för ett kortare fängelsestraff.
Frivården skriver om mannen att han genomgått ”en påtaglig förbättring” både sin personliga och sociala situation den senaste tiden.
”Tingsrätten anser att en skyddstillsyn kan bidra till att NN inte begår nya brott”, skriver domstolen..”
Citera
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Enligt Expressen har mannen kopplingar till den kriminella mc-miljön i Göteborg. Låter inte så muslimskt tycker jag.
Är det från den låsta artikeln? Kan du citera några stycken isåfall?
Edit: finns citat redan.
Senast redigerad av Rastapunx 2023-03-02 kl. 16:06.
Citera
Medlem
David_Ss avatar
Citat:

De kopplingarna lär väll Bandidos som jag isåfall gissar på kapas väldigt fort!
Citera
2023-03-02, 16:04
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnusaren
Skånegatan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoweXa/yxman-greps-for-mord-pa-krogare

(FB) Yxmördaren Roger Carlsson

Kanske va han jag tänkte på? Men har för mig att det gick runt en psykotisk man med yxa som han flängde vilt omkring sig, nån gång 90/00. Kan dock minnas fel eftersom jag va så liten då.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, det står ju även så i tweeten att polisen ej bekräftat detta än. Jag tror inte vittnen har någon anledning att ljuga, men sen kan man så klart ifrågasätta Lamotte.

Sett till bilderna verkar det dock som ett ställe med många vittnen, så sanningen lär vi få fram.

Brukar han ljuga?
Citera
Medlem
Miffotmorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Nu har aftonbladet ändrat;
”Den gripne mannen är känd av polisen sedan tidigare. Enligt en personutredning från kriminalvården har han ett långvarit missbruk. Han har olika i perioder, under lång tid, varit i kontakt med vården, socialtjänsten, polisen och kriminalvården.ä
Ändå är han kvar i landet, svenska myndigheter är alltså ansvariga för denna händelsen.
Han har väl "starka band" till landet och kan därför inte avlägsnas.
Så en svensk flicka får ta smällen än en gång.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Inte ett ord i Dagens Eko eller Studio Ett i P1 om dådet i Göteborg idag!

Detta är fanimej obegripligt!
Citera
2023-03-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tror jag inte.

Vad brukar sånna med blodig kniv som hojtar allahu akbar annars ägna sig åt? Ropa efter glassbilen?
Citera
2023-03-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Kanske va han jag tänkte på? Men har för mig att det gick runt en psykotisk man med yxa som han flängde vilt omkring sig, nån gång 90/00. Kan dock minnas fel eftersom jag va så liten då.

2001 så stämmer väl rätt bra med det du säger
Citera
2023-03-02, 16:06
Medlem
Enligt Expressen

En flicka i tioårsåldern befann sig i Brunnsparken i Göteborg med sin mormor och morfar när en man i 35-årsåldern knivhögg henne i magen.

Mormorn skadades när hon skyddade flickan. Förbipasserande ungdomar ska ha ingripit och stoppat mannen som nu är gripen.

Polisen har fortfarande inga uppgifter om mannens motiv till attacken som inträffade vid halv ett-tiden på torsdagseftermiddagen i centrala Göteborg.

– Mannen greps väldigt fort, det var många som reagerade i samband med att attacken skedde, bland annat flickans mormor som kom till undsättning, säger polisens presstalesperson Thomas Fuxborg till TT.

Flickan fördes till sjukhus med ambulans.

– Vi har fått uppgifter från sjukhuset om att flickans hälsotillstånd är allvarligt men stabilt, säger Fuxborg.

Ungdomar stoppade mannen
Mormorn, en kvinna i 65-årsåldern, fick avvärjningsskador i samband med attacken, däribland en knivskada på en underarm.

– Förbipasserande ungdomar ska enligt uppgifter ha fått ner gärningsmannen på marken, även vakter och ordningsvakter ingrep. Sedan fanns där också en ledig polis som ingrep, säger Fuxborg.

Mannen misstänks för mordförsök på två personer. Polisen har inga uppgifter om en eventuell koppling mellan mannen och flickan eller hennes anhöriga. Det finns heller inga terrormisstankar.

– Inget sådant. Men som sagt så vet vi inte alls motivet, säger Fuxborg.

Många vittnen på platsen
Många personer befann sig på platsen i samband med attacken.

– Vi har spärrat av hela parken och närliggande hållplatser för buss och spårvagn. Det är väldigt mycket folk på platsen, både polis och allmänhet. Vi har börjat hålla förhör med vittnen, det är många som har bevittnat det som hänt, säger Fuxborg.

Gärningsmannen ska ha använt en kniv, enligt polisen, men det finns inga andra detaljer om vapnet eller om det exakta händelseförloppet.

Polisen kommer att hålla förhör med den gripne mannen. I nuläget finns ingen misstanke om flera gärningsmän.

PUBLISERT:
PUBLICERAD: 02 MARS 2023 KL. 12.56
AFTONBLADET
Citera
2023-03-02, 16:06
Medlem
Enligt flera vittnen till Lamotte, så skrek gärningsmannen Alluha akbar. Gjorde han det så är det definitivt terrorbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in