Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Nej, det gör den inte, iaf inte enligt min bedömning. Vänligen sluta med att dra ett likhetstecken mellan att vara höginkomsttagare och överklass. Det är inte samma sak. Givetvis föreligger en del beröringspunkter mellan att tjäna mkt och att vara överklass, men den överväldigande majoriteten som drar in höga inkomster har ingenting med överklassen att göra utan är enbart nyrika "wannabes". Många av beteendena i dokumentären exemplifierar den "tacky" vulgärt smaklösa konsumtionen hos noveau riches. Finns en tråd på FB om detta klientelet (tacky medelklass).
En bättre dokumentärserie som berör ämnet från DR:s sida är "Født til succes". Filmen handlar om danska arvingar till betydande förmögenheter, dvs barn med extremt besuttna föräldrar. Här har vi en skildring av "old money" och dynastierna med såväl enormt inflytande som politisk makt i samhället, det så kallade etablissemanget.
Født til succes:
https://www.dr.dk/drtv/serie/foedt-til-succes_18980
Sebastian verkar vara överklass. Inte de andra.
Måttfullhet gäller, man visar inte till allmän beskådan att man har råd att frossa på oräkneligt antal flaskor champagne.
Men många nyrika vet jag gillar att visa upp dessa beteenden. De nyrika som sedan generationer kommer från vänster/socialdemokratisk släkt kan ibland ha en förkärlek för att "visa upp" att de minsann har råd nu! Kontrasten blir ju enorm gentemot föregående generationer och gamla kompisar. De tror de blivit kungar.
De invaggar sig i en falsk känsla av trygghet tror de, men egentligen är det tvärt om. De gör bara bort sig. Dessutom när de sätter ribban så högt förväntar många som de umgås med detsamma i tid och evighet, de som inte blir avundsjuka och försvinner. Men det brukar ta slut till sist.
Ovan är som vanligt generellt och i stora drag, utifrån min uppfattning.
Gäller inte alla i överklassen eller alla nyrika.
PS
Ett lätt sätt att identifiera överklass om man är osäker är på deras förnamn. Hinner inte förklara mer nu. Men alla namnen inom hoven i Norden är ett bra tips. De flesta namn i almanackan är också ett bra tips. Utländska namn figurerar också. Men jag behöver tänka över lite om det först, hur det fungerar.
Men det finns undantag, tex norska prinsessans barn. Något har fått namn efter Star Wars. Men den prinsessan har gått sin egen väg och lämnat hovet.
Lite lustigt är att man kan på internet hitta listor på WT-namn. Fast kanske lite kränkande.
Inte dessa namn använder vi, de listor jag har sett.
Men listorna stämmer inte riktigt. Tex Stephanie är definitivt bra överklassnamn.