Citat:
Ursprungligen postat av
Weicon
Har svartingens namn kommit ut?
Nej men kvällsblaskorna har det. Jag citerar expressen:
Citat:
"Den man i 35-årsåldern som nu misstänks för den svåra knivskärningen av en flicka i Brunnsparken i centrala Göteborg har en lång kriminell bakgrund.
Det rör sig om allt från våld och rån, till återkommande stölder och snatterier. Ofta under påverkan av narkotika. Brotten har skett både i Sverige och i utlandet.
Enligt Expressen uppgifter har mannen längre tillbaka i tid förekommit i sammanhang knutna till den kriminella mc-miljön i Göteborg.
Han har bara vid enstaka tillfällen dömts för våldsbrott. Ett av tillfällena skedde på anstalt där vårdare beskriver hur de var tvungna att använda OC-spray för att brotta ner honom, då han angripit en medintagen.
Flera år tillbaka har han också dömts för att med kniv ha hotat en anhörig till livet. En oenig domstol hade då dömt honom för olaga hot, men den friande domaren menade att hans dåliga psykiska tillstånd gjorde det svårt att tro att hotet var allvarligt menat."
Citat:
"Så sent som i november dömdes han senast. Då för att stulit en dator och ett tangentbord i en butik alldeles intill där knivdådet skedde på torsdagen.
– Jag tog chansen och tog den, sa han till polis på platsen och erkände direkt.
Han åtalades för stöld och åklagaren ville ha honom dömd till fängelse. Men inför rättegången i höstas föreslogs mannen i stället en så kallad skyddstillsyn, för att han skulle få behandling – i stället för ett kortare fängelsestraff.
Frivården skriver om mannen att han genomgått ”en påtaglig förbättring” både sin personliga och sociala situation den senaste tiden.
”Tingsrätten anser att en skyddstillsyn kan bidra till att NN inte begår nya brott”, skriver domstolen."
För att också citera min skånske vän: "dumstolen fick fel!!"
Tyvärr.