2023-03-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
LOL, jag behöver ingen visdom från dig din svettiga tönt.

Du gissar huxflux att räntor ska vara si och så, utan någon som helst förklaring utöver att banker en gång i tiden hade fel. Bankernas långa räntor:

SBAB: 4,56%
Swedbank: 4,34%
SEB: 4,49%

Ring ovanstående och berätta att de gör ett stort misstag och kommer att förlora massa pengar om de låter kunder binda till dessa räntor.

Alla med en hjärna förstår vad jag menar. Alla med en hjärna förstår att du argumenterar som en clown.

Det du skriver just nu kan man ha skrivit januari 2022 också. Hur gick det?
Citera
2023-03-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Alla med en hjärna förstår vad jag menar. Alla med en hjärna förstår att du argumenterar som en clown.

Det du skriver just nu kan man ha skrivit januari 2022 också. Hur gick det?

Vill banker förlora pengar med flit? Varför kan man idag binda till ovanstående räntor, om REPORÄNTAN kommer att vara 5%? Förklara nu, lugnt och metodiskt, varför banker vill förlora pengar.
Citera
2023-03-02, 11:40
Medlem
Varken Hochpanna Eller Einzelgaenger verkar ju kunna läsa så vad är poängen med detta spam?

Einzelgaenger: Korta räntan kan vara högre än långa räntan. När det gäller statslån så kallas detta fenomen inverted yield curve.

Hochpanna: Du tar bara siffror ur luften och argumenterar som om det vore sanningen.
Citera
2023-03-02, 11:41
Medlem
Citat:
Jag har inte argumenterat för något. Det enda jag vill veta är var jag kan hitta dessa prognoser på 5% reporänta, när marknaden och i princip alla storbanker räknar med 3,75. Var är dessa prognoser?

Riksbanken följer väl i mångt och mycket vad FED gör. Googlar man på FED prognoser 2023 står det att FED räknar med en ränta på 5,1 % i slutet av år 2023. Kan det bero på FED kanske ?
Citera
2023-03-02, 11:42
Medlem
Om banken lånar ut pengar i två år till 4% ränta så har dom samtidigt fått in pengar på t.ex ett sparkonto med 2,5% ränta. Banker kan ju säkra upp det dom lånar ut. Banken är alltid en vinnare
Citera
2023-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
LOL, jag behöver ingen visdom från dig din svettiga tönt.

Du gissar huxflux att räntor ska vara si och så, utan någon som helst förklaring utöver att banker en gång i tiden hade fel. Bankernas långa räntor:

SBAB: 4,56%
Swedbank: 4,34%
SEB: 4,49%

Ring ovanstående och berätta att de gör ett stort misstag och kommer att förlora massa pengar om de låter kunder binda till dessa räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Om banken lånar ut pengar i två år till 4% ränta så har dom samtidigt fått in pengar på t.ex ett sparkonto med 2,5% ränta. Banker kan ju säkra upp det dom lånar ut. Banken är alltid en vinnare

Prognosen är 3,75% reporänta i Sverige på lång sikt. Det motsvarar även bankernas långa räntor. Hade prognosen varit 5% så hade de långa räntorna legat på 6%, inte 4,5% så de gör nu.

Användare i tråden argumenterar för att reporäntan kommer att vara 5% iår. Jag undrar var dessa prognoser kommer ifrån och vem som har satsat pengar på det. Bankerna har iallafall idag satsat på 3,75%. Och de har mycket att förlora om de skulle satsa fel.
Citera
2023-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Varken Hochpanna Eller Einzelgaenger verkar ju kunna läsa så vad är poängen med detta spam?

Einzelgaenger: Korta räntan kan vara högre än långa räntan. När det gäller statslån så kallas detta fenomen inverted yield curve.

Hochpanna: Du tar bara siffror ur luften och argumenterar som om det vore sanningen.

Siffror ur luften? Inflationen är nästan tvåsiffrig. Vår valuta är slutkörd. Vår styrränta är 3 %?!!?!(sinnessjukt låg). Är det hjärnkirurgi att styrräntan måste upp väsentligt?

Är alla efterblivna i tråden?
Citera
2023-03-02, 11:47
Medlem
Citat:
Prognosen är 3,75% reporänta i Sverige på lång sikt. Det motsvarar även bankernas långa räntor. Hade prognosen varit 5% så hade de långa räntorna legat på 6%, inte 4,5% så de gör nu.

Användare i tråden argumenterar för att reporäntan kommer att vara 5% iår. Jag undrar var dessa prognoser kommer ifrån och vem som har satsat pengar på det. Bankerna har iallafall idag satsat på 3,75%. Och de har mycket att förlora om de skulle satsa fel.

Nej din idiot, bankerna, riksbanken och mäklarna måste beakta även psykologin. Om de går ut med att reporäntan måste upp till 5 % så blir det PANIK. Så metoden är att sakta men säkert höja prognoserna och be till gud att inflationen sjunker av sig självt - din apa.
Citera
2023-03-02, 11:47
Medlem
Citat:

Jag måste läsa mer om yield curve.
Citera
2023-03-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Siffror ur luften? Inflationen är nästan tvåsiffrig. Vår valuta är slutkörd. Vår styrränta är 3 %?!!?!(sinnessjukt låg). Är det hjärnkirurgi att styrräntan måste upp väsentligt?

Är alla efterblivna i tråden?

Alla som gör prognoser och köper räntepapper känner givetvis till detta. Tror du de bara blundar och håller för öronen?
Här kan du se vad markanden tror om styrrätan. Notera att de sätter pengar på detta (indrekt) det är ingen prognos man kan förklara bort med att de tjänar på att säga si eller så.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/36330
Senast redigerad av trickget 2023-03-02 kl. 11:52.
Citera
2023-03-02, 11:50
Medlem
Citat:
Alla som gör prognoser och köper räntepapper känner givetvis till detta. Tror du det bara blundar och håller för öronen?
Här kan du se vad markanden tror om styrrätan. Notera att de sätter pengar på detta (indrekt) det är ingen prognos man kan förklara bort med att de tjänar på att säga si eller så.

Hochpanna vet mer än marknaden, såklart. Det är därför han är så fattig.
Citera
2023-03-02, 11:52
Medlem
Citat:
Alla som gör prognoser och köper räntepapper känner givetvis till detta. Tror du det bara blundar och håller för öronen?

Hela finansmarknaden styrs av psykologi och sannolikhetslära. De har fel konstant. Vad tror du hände 2008?

Ni har för stor tillit till storfinans. Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in