Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
SvD:
”– Det ligger naturligtvis nära till hands att båda kommer att åtalas för mord men jag har inte fattat något beslut än, säger kammaråklagare Adam Rullman.”
Sa han det idag?
Nu blir jag lite besviken/orolig…. Han låter inte så bestämd längre 😳
Vad menar han? När han säger att han inte fattat något beslut än”???
Kan han ändra brottsrubriceringen till tex vållande till annans död ”? Är det vad han kan mena?
Såg det här i tråden men verkar som han sagt det till media
Någon annan?
Uttalandet (se fetad stil) kan visserligen tolkas på olika sätt, för mig låter det som att han ännu inte bestämt sig för att åtala båda för mord, med betoning på "båda".
Det var J som hade en pågående konflikt med T och det är J som har erkänt en misshandel som har resulterat i att T avlider.
M vidhåller fortfarande, enligt sin försvarare, sin oskuld gällande huvudbrottet. Hennes försvarare talar om "det slutna rummet" där huvudbrottet ska ha ägt rum.
Finns det någon sanning i ovanstående är de främsta frågorna dels hur M:s medverkan såg ut och dels i vilket skede hon ska ha deltagit.
Skulle en alternativ rubricering för M i så fall kunna handla om "medhjälp"; att hon t ex är den som lockar med T till lägenheten, med vetskap om att J planerat någon form av hämnd?
Citat ur Domarbloggen, 2021:
"Det finns också en bestämmelse om straffnedsättning, eller till och med straffrihet, för mer ringa medverkan. Den bestämmelsen tar sikte på sådana medverkande (inklusive gärningsmän) som har förmåtts att medverka till brott genom tvång, svek eller missbruk av ungdom, oförstånd eller beroende ställning eller som bara har medverkat i mindre mån."