2023-03-02, 07:45
Medlem
Jag blev våldtagen av en kollega under några månaders tid på senaste arbetsplatsen och förundersökningen pågår fortfarande. Har givetvis mått uselt under denna period, gått hos kurator osv. men vet fan, hur jag ska förklara luckan (6 mån) i mitt CV. Ser ju inte bra ut att jag bara varit hemma?!

Ska jag hitta på någon länge utlandsresa, så måste jag väl läsa på en massa om landet osv, för att kunna besvara eventuella frågor vid intervjun, eller vad tror ni är bästa taktiken?

Kuratorn tror att det nu är läge för mig att börja jobba igen, då jag stabiliserats så pass, men vet inte hur jag ska formulera ansökningarna?

Tips?
Citera
2023-03-02, 07:52
Medlem
One2Manys avatar
Som jag ser det har du två alternativ: en variant av ärlighet eller att du hittar på något.

Ärlighet betyder inte att du går in på detaljer, bara att du helt krasst nämner att du varit sjukskriven och att du inte vill prata mer om det, eller så säger du bara att du varit arbetslös under perioden och har sökt jobb.

Ska du dra en rövare så kan du säga att du pluggat upp dina betyg på komvux, eller att du gått en kurs i X, kanske att en släkting var väldigt sjuk och du sade upp dig för att ta hand om hen.

The sky is the limit.
Citera
2023-03-02, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag blev våldtagen av en kollega under några månaders tid på senaste arbetsplatsen och förundersökningen pågår fortfarande. Har givetvis mått uselt under denna period, gått hos kurator osv. men vet fan, hur jag ska förklara luckan (6 mån) i mitt CV. Ser ju inte bra ut att jag bara varit hemma?!

Ska jag hitta på någon länge utlandsresa, så måste jag väl läsa på en massa om landet osv, för att kunna besvara eventuella frågor vid intervjun, eller vad tror ni är bästa taktiken?

Kuratorn tror att det nu är läge för mig att börja jobba igen, då jag stabiliserats så pass, men vet inte hur jag ska formulera ansökningarna?

Tips?
Och din förra tråd gav inga svar?

(FB) Berätta för eventuell blivande chef om tafs/övergrepp på förra arbetsplatsen?
Citera
2023-03-02, 08:12
Medlem
1335991s avatar
Är ju bara att säja att du har
varit arbetslös...
Mer behöver en AG ej veta.

Beklagar det du har varit utsatt för.
Citera
2023-03-02, 08:50
Bannlyst
Varför sitter du hemma och tycker synd om dig ett halvår? Ville du bli våldtagen eller är det ännu ett självskadebeteende?
Säg som det är bara eller,
Jag blev våldtagen
Jag är arbetslös.
Citera
2023-03-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Tips?
Först vill jag verkligen beklaga det du har utsatts för.
Du har ju inte varit sjukskriven på grund av våldtäkten, utan på grund av dess konsekvenser. Så säg att du har varit sjukskriven på grund av x-diagnosen men att du mår bättre nu.
Om du vill betona att du inte är skör i vanliga fall, för att öka chansen att få jobb, får du väl berätta att du blev sjukskriven på grund av att du utsattes för brott.
Det vore oprofessionellt av rekryteraren att gå närmare in på omständigheterna, så om de ändå gör det är nog arbetsplatsen inte den rätta.
Lycka till!
Citera
2023-03-02, 09:25
Medlem
Mindbreaths avatar
Varför känner du att du behöver ljuga? Säg bara att du var sjukskriven. Om de frågar vad som hände så säger du att du helst inte går in på det men att det inte ynågot som påverkar din arbetsförmåga på det nya stället.

Jag fårstår inte det här tjatet om "hål i CV". Mitt CV är håligare än ett såll men jag har aldrig haft någon som kommenterat det på intervjuer.
Citera
2023-03-02, 09:34
Bannlyst
Säg att du jobbade på din soloplatta, reste, var sjukskriven men mår bättre eller förklara så mycket du är bekväm med.
Citera
2023-03-02, 10:14
Medlem
fittslems avatar
Du kan ju säga vad som helst om dom frågar, du har varit ute och rest, gått in i väggen men är helt återställd nu.

Finns 1000 anledningar som du kan dra.
Citera
2023-03-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Och din förra tråd gav inga svar?

(FB) Berätta för eventuell blivande chef om tafs/övergrepp på förra arbetsplatsen?

Jo, att jag ska hålla tyst om det inträffade, men nu har ju tiden dessutom gått.
Citera
2023-03-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Först vill jag verkligen beklaga det du har utsatts för.
Du har ju inte varit sjukskriven på grund av våldtäkten, utan på grund av dess konsekvenser. Så säg att du har varit sjukskriven på grund av x-diagnosen men att du mår bättre nu.
Om du vill betona att du inte är skör i vanliga fall, för att öka chansen att få jobb, får du väl berätta att du blev sjukskriven på grund av att du utsattes för brott.
Det vore oprofessionellt av rekryteraren att gå närmare in på omständigheterna, så om de ändå gör det är nog arbetsplatsen inte den rätta.
Lycka till!

Ok, tack. Jag har många arbetstimmar, ingen sjukskrivning etc före detta skedde och är extremt olycklig över att arbetstimmarna nu är färre, men ska kanske chansa på att skriva något som du nämner.
Citera
2023-03-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Varför sitter du hemma och tycker synd om dig ett halvår? Ville du bli våldtagen eller är det ännu ett självskadebeteende?
Säg som det är bara eller,
Jag blev våldtagen
Jag är arbetslös.

Inte vet jag. Tre månaders tafsande och en våldtäkt kanske tar 6 mån i snitt att läka? Påbörjade en kurs som gick sådär pga koncentrationen. Så gjorde ett försök iaf. Fick vissa men av skiten, blev till exempel lätt fobisk gentemot att gå ut och träffa på folk ifrån arabländer som kunde komma nära mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in