Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Du upprepar dig hela tiden men det blir inte mer rätt för det.
Du upprepar dig hela tiden men det blir inte mer rätt för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Det stämmer inte att man kan koppla kulorna från mordplatsen till ett ev. mordvapen.
En omständighet som är omöjlig att bekräfta eller avfärda när man inte känner till mordvapnets kondition.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Det är du som avfärdar experterna på NFC och förlitar dig på en gammal förespråkare för CP (CP är avdiskad för längesedan för nästan alla).
Avfärdar inte NFC, de har rätt att det blir nära omöjligt om mordvapnet är i dåligt skick, men man vet ju inte i vilket skick mordvapnet är idag, och eftersom man ännu inte funnit mordvapnet så kan man då heller inte ännu komma till denna slutsats, logiskt.
Lös den här ekvationen är du snäll:
2 + x = y
Berätta nu värdet på y.
Om du inte kan det så betyder det att du inte känner till värdet på y eftersom du inte heller vet värdet på x.
På samma sätt kan man inte veta slutsatsen av en provskjutning innan man ens fått tag på vapnet som skall provskjutas.
Sonny Björk jobbade som vapenexpert åt Polisen i 37 år, och
jobbar fortfarande som det i den privata branschen.
Enligt dig är han inte pålitlig, trots det anlitar jurister honom dagligen i diverse brottsmål:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/jobbade-som-polis-i-47-ar-nu-anlitas-han-som-gangens-expertvittne
https://www.expressen.se/gt/krim/pojkvannes-drag-forre-palmespanaren-vittnar/
https://limhamnsgruppen.se/forelasare/sonny-bjork/
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Du kan inte ta till dig ny information tyvärr. Nej- CA hade inte blivit dömd på Lisbets utpekande. Om du läser hovrättens dom mot CP så ser du. Lisbet pekade inte ut CA- hon pekade ut CP som också var oskyldig liksom CA.
Vad var det du i mitt förra inlägg du inte förstod?
Jag skrev att CP blev frikänd i hovrätten eftersom man 1: inte kunde fastställa att han hade tillgång till en revolver och 2: eftersom man inte kunde finna ett motiv.
Om Lisbet Palme pekade ut CA istället för CP så hade denne troligtvis blivit fälld i hovrätten eftersom de punkter som saknades för att fälla CP, fanns när det kom till CA, dvs vapen och motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Om man jämför med t ex dubbelmordet i Linköping så ser man att där fanns dna från mördaren från mordplatsen. Det gör det inte när det gäller Palmemordet. Ej heller så slängde mördaren i Palmemordet mordvapnet nära mordplatsen med fingeravtryck på m.m. I dubbelmordet i Linköping var det lätt- bara få fram mördarens dna så är han fast.
Precis, men exemplet med Dubbelmordet i Linköping (och även mordet på Birgitte Tengs i Norge) visar att en mördare inte nödvändigtvis behöver bli observerad på mordplatsen för att kunna knytas till brottet.
DNA är inte heller nödvändigt för att fälla en mördare, även om det såklart hjälper.
Hovrättens slutförande efter rättegången mot CP 1988 visar att han hade blivit fälld om man bara kunnat knyta ett vapen till denne samt ett motiv till gärningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Du med flera i den här CA-tråden är fast att det var CA märkligt nog. Hur kan man vara det utan indicier och bevis?
Var har jag skrivit att CA måste vara mördaren? Det är andra gången jag ber dig svara på denna fråga.
Du klagar på att jag upprepar mig, men det måste jag göra eftersom du vägrar ge en förklaring för dina egna påståenden.
Det fanns en uppsjö indicier för att CA kan ha varit gärningsmannen, de har gåtts igenom grundligt flera gånger tidigare i denna tråd. Men jag förstår att du inte är intresserad av att läsa igenom det material som publicerats.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Men när det gäller CA finns det varken indicier eller bevis att han var vid Grand på mordkvällen.
Vittnesbeskrivningar av Grandmannen är indicier på att CA kan ha varit utanför Grand på mordkvällen.
Teknisk bevisning kan oavsett bevisa att en person varit där, även om personen inte kunnat observeras vid mordtillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Det viktigaste dock- ej heller indicier eller bevis att han var nära eller på mordplatsen när mordet skedde
Vittnesbeskrivningar av Grandmannen är indicier på att CA kan ha varit utanför Grand på mordkvällen.
Teknisk bevisning kan oavsett bevisa att en person varit där, även om personen inte kunnat observeras vid mordtillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
till skillnad mot SE. KP, Melander och de andra i fd PU gjorde tvärtom och utgick från mordplatsen klokt nog istället för att först bestämma sig för en favoritkandidat eller favoritspår som t ex PKK och försöka få fram indicier och bevis som inte finns (t ex CP och CA).
Teknisk bevisning är det enda som kan lösa mordet på statsministern.
Eftersom 34 års utredning av vad som skedde på mordplatsen inte lett någon vart, så betyder det att mordet inte kan lösas genom att studera vad som skedde på mordplatsen.
Eftersom mordet inte går att lösa genom att studera vad som skedde på mordplatsen så spelar det därför ingen roll om inget vittne klarat av att observera CA där.
Teknisk bevisning kan oavsett bevisa att en person varit där, även om personen inte kunnat observeras vid mordtillfället, exempelvis att man finner CA:s vapen och provskjuter den med positivt resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Utifrån vittnesbeskrivningarna så kan man verkligen inte påstå att CA var vid Grand eller på mordplatsen när mordet skedde. Med ditt resonemang så kan man misstänka alla medelålders män som bodde i Stockholm tiden för mordet och påstå att de var vid Grand på mordkvällen.
Det är indicier eftersom han delar signalementet med Grandmannen. Han behöver såklart inte vara Grandmannen, men det kan inte uteslutas eftersom han delar signalementet, samt saknar alibi för mordnatten, samt att han faktiskt bodde i närheten.
Ett ensamt indicium räcker inte för ett åtal, eller en fällande dom, men det finns flera exempel där en indiciekedja fått en gärningsman fälld, och i fallet med CA så skulle det kunna gå att fälla CA om Lisbet getts möjlighet att se bild på denne och OM hon då pekade ut honom, eftersom de två punkter som saknades för att fälla CP i Hovrätten 1989 fanns när det kom till CA.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Det är inte seriöst att diskutera så för att försöka få in en favoritkandidat i mop.
Det är seriöst när det är tal om en indiciekedja.
Jag tror du måste läsa på lite om indicier och vilken betydelse de har inom juridiken för att förstå deras funktion, speciellt indiciekedjor:
https://www.lu.se/lup/publication/4449805
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Vi vet inte heller om en ev. Grandman hade med mordet att göra heller. Det är inte bevisat att mördaren var vid Grand på mordkvällen och det fanns flera män vid Grand på mordkvällen vid olika tider.
Omständigheten kring Grandmannen är inte utredd, den går därför inte att bortse ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Finns inte ett enda utpekande faktiskt mot CA.
Det är helt logiskt eftersom inget vittne har fått se en bild av CA.
Hur ska ett vittne kunna peka ut en gärningsman när de inte får se hur denne ser ut?
Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Du är inte seriös alls tyvärr.
Till skillnad mot dig klarar jag av att svara på alla dina påståenden, jag är därför åtminstone mer seriös än dig.
Jag har fortfarande några frågor sedan tidigare som du ännu inte gett några svar till:
1. Hur kan du veta hur CA rörde sig på mordkvällen?
2. I vilket förhör med K framgår uppgiften att CA ofta var sjuk i influensa och förkylningar?
3. Har jag skrivit att CA måste vara mördaren? Var isådanafall?