Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig
Jag håller helt med dig, det är därför jag ställer frågan. Om de ska dra sig tillbaks så är det ju hög tid nu.
Dessa soldater som uppenbarligen är ruskigt krigsdugliga borde Ukraina vara rädda om.
Ang Mariopul så kunde Ukrainarna gott ha sänt dit förstärkning långt tidigare om viljan väl fanns.
Eller så är det så att vi helt enkelt inte vet, känns mycket mer sannolikt att de har kunskapen att sköta detta. Då finns det två alternativ
1) Vi vet inte, vi har noll koll på vad som faktiskt sker. Enskilda rapporter från båda sidor är missvisande
2) Ledningen har helt plötsligt blivit inkompetent och inte lyssnat på några råd från det mer kunniga väst
Framtiden får utvisa, onödigt att spekulera vidare
Ang Mariupol så tror jag inte det, Ukraina var mycket svagare då och var överrumplade på alla fronter, Marioupol isolerades på bara några dagar. Det fanns ingen realistisk chans i att förstärka dessa styrkor.