2023-03-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Nu har ju jag själv tjänat mkt mkt grova pengar på saab men man är ju dum i huvudet om man tror att svenska folket tjänar på det.

1. Kriget kostar varje svensk familj 30-50000 kronor /år FÖRUTOM vapen och bidrag från staten eller EU. Så säg 50 000 per familj i snitt enligt SEB.
https://www.svd.se/a/76BqR4/sa-mycket-har-kriget-kostat-dig
Jag tror svenska familjer hellre hade 50 000/år.

2. Kostnaderna för kriget är väl kanske 8 000 miljarder nu från USA och EU, skickat till oligarker, kraftbolag och vapenhandlare. Det hade gett alla medborgare i USA, Ukraina, EU och Ryssland fri tandvård.

3. Hur dum är man om man säger att det är bra försvar att "ryska tanks sprängs" av svenska. Det är ju 1 mot 1 som bäst. 10% av sveriges tanks och artelleri sprängs bort. Vad är bra med det?
Vi kunde haft 100 extra barncancerläkare istället bara i sverige?

Så 50 000 per familj/år i antagligen hela EU, 5000 barncancerläkare och fri tandvård för halva världen är en liten del av vad det kostar förutom alla stackars döda och all återuppbyggnad.

Om ryssen får inflytande i Europa så kommer det kosta europeiska familjer mycket mer. Dessutom kan vi säga adjöss med barncancerläkare helt och hållet…förutom för de som har råd att muta sig till vård.

Ryssland är en katastrof för mänskligheten och de ska inte få sätta klorna i Europa.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ja. Stoppa alla kostnader från skattebetalare i EU. När inga ukrinska (eller svenska) oligarker har några pengar kvar kan vi skicka skattepengar.
Är inte det orättvist mot ryssarna som ska fortsätta betala skatt för att finansiera sin del av folkmordsinvasionen...
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja. Stoppa alla kostnader från skattebetalare i EU. När inga ukrinska (eller svenska) oligarker har några pengar kvar kan vi skicka skattepengar.
Se det som en skuld Putin har till Ukraina och väst. Nu är han förstås en opålitlig gäldenär.
Citera
2023-03-01, 19:17
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag och det är den anledningen jag försöker få igen en diskussion om.
För som det är nu så verkar det som att de kommer lämna Ukrainarna åt sitt öde.
Det finns inget som tyder på det. Mer än dina förhoppningar.

Vad jag sett så är det på väg förstärkningar och dina siffror på 20000 instängda Ukrainare är givetvis bara rysk propaganda!
Citera
2023-03-01, 19:19
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ja, men varför ska vi skicka skattepengar och dra ned på skjukvård, mat och värme i våra boenden för att skicka pengarna till ukrainska, svenska eller andra oligarker?

Dom bryr sig ju inte, dom skrattar ju bara åt det och vill ha mer pengar? Dom blir ju rikare och rikare av att lura till sig skattepengar i ett idiotiskt krig.

Varför skulle dom nånsin vilja sluta när pengarna väller in från skattebetalarna? Det är big business.
Du har rätt i sak, att skattepengarna i stort ska gå tillbaka till medborgarna i form av välfärd och trygghet. Den kommer bli bättre igen i väst när puttes folkmordsinvasion väl stoppats...
Citera
2023-03-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Är inte det orättvist mot ryssarna som ska fortsätta betala skatt för att finansiera sin del av folkmordsinvasionen...

Jo så klart, men det är deras problem, gissar det finns många som är sura som fan hellre använt pengarna till annat.
Citera
2023-03-01, 19:21
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig
Jag håller helt med dig, det är därför jag ställer frågan. Om de ska dra sig tillbaks så är det ju hög tid nu.
Dessa soldater som uppenbarligen är ruskigt krigsdugliga borde Ukraina vara rädda om.
Ang Mariopul så kunde Ukrainarna gott ha sänt dit förstärkning långt tidigare om viljan väl fanns.

Eller så är det så att vi helt enkelt inte vet, känns mycket mer sannolikt att de har kunskapen att sköta detta. Då finns det två alternativ

1) Vi vet inte, vi har noll koll på vad som faktiskt sker. Enskilda rapporter från båda sidor är missvisande
2) Ledningen har helt plötsligt blivit inkompetent och inte lyssnat på några råd från det mer kunniga väst

Framtiden får utvisa, onödigt att spekulera vidare

Ang Mariupol så tror jag inte det, Ukraina var mycket svagare då och var överrumplade på alla fronter, Marioupol isolerades på bara några dagar. Det fanns ingen realistisk chans i att förstärka dessa styrkor.
Citera
2023-03-01, 19:23
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jo så klart, men det är deras problem, gissar det finns många som är sura som fan hellre använt pengarna till annat.
Ja, så blir det när det finns empatilösa svin som heller prioriterar folkmordsinvasion...
Citera
2023-03-01, 19:25
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Eller så är det så att vi helt enkelt inte vet, känns mycket mer sannolikt att de har kunskapen att sköta detta. Då finns det två alternativ

1) Vi vet inte, vi har noll koll på vad som faktiskt sker. Enskilda rapporter från båda sidor är missvisande
2) Ledningen har helt plötsligt blivit inkompetent och inte lyssnat på några råd från det mer kunniga väst

Framtiden får utvisa, onödigt att spekulera vidare

Ang Mariupol så tror jag inte det, Ukraina var mycket svagare då och var överrumplade på alla fronter, Marioupol isolerades på bara några dagar. Det fanns ingen realistisk chans i att förstärka dessa styrkor.

Man prioriterade antagligen att värja huvudstaden, stoppa offensiven söderifrån och se till att armén i Donbass inte blev inringade. Men vem vet, du diskuterar trots allt med Gustav2Adolf, ett bevisat militärt geni. Han vet säkert något sätt som Ukraina hade kunnat frigöra styrkor och undsätta Mariupol miltals bakom de ryska linjerna.
Citera
2023-03-01, 19:26
Medlem
Citat:
Det är inga kostnader mer än för stunden, det är rena investeringar inför framtiden som vi skattebetalare mer än gärna lägger för att våra barns skall få en framtid i fred och säkerhet. Utdelningen på investerat kapital blir hög om ryssen tvingas skrinlägga sina imperialistiska planer om ett nytt Sovjet.
Man beräknar att kriget kostat dom ryska oligarkerna närmare 1000.000.000.000 kr hittills, pengar som om inte den enorma korruptionen i landet och maktgalenskapen i Kreml satt sig på tvären, hade lyft ekonomin och hjälpt till att forma Ryssland till en modern välmående stat. Istället startar man krig.
Citera
2023-03-01, 19:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om man tittar närmare på kartan så kan man se att i norr har ryssarna intagit högre mark = en stor fördel.
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu

Även i söder är man än närmre den största vägen ut från Bakmuth via Ivaniske.

Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.
Historien från Mariupol verkar upprepa sig.

Så min fråga är varför gör dem så?
För att de vet att de klarar av en reträtt om det behövs.

Nu har ju Bachmut varit på väg att falla i sådar 6 - 8 månader redan, så frågan är om ryssarna kan lyckas med något nu. Varke stupad eller sårad ukrainsk soldat verkar ge ungefär 10 stupade ryska soldater, så på så vis har Bachmut varit en bra plats att föra krig på.
Citera
2023-03-01, 19:27
Medlem
Ytterligare en milstolpe! 6000st förstörda ryska fordon visuellt bekräftade enligt Oryx.

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1630876345344327680
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in