2023-03-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nej inte lögn, men missuppfattning. Sorry. (Antar att ditt användande av order "hen" triggar förutfattade meningar hos mig.)

Du ser hur lätt det är att låta sig vilseledas....
Citera
2023-03-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Motargumentet är att ett av de viktigaste avtalen i internationell säkerhetspolitik är icke-spridningsavtalet av kärnvapen. Det har officiellt sett aldrig brutits. Så om man ger Ukraina kärnvapen så finns det inget ickespridningsavtal längre. Det kommer betyda att nästa gång USA vill in och veva i ett land, så kanske de plötsligt upptäcker att Ryssland har gett dem en taktisk kärnvapenrobot. Det skulle försvaga deras maktposition - och även flera andra stormakters.

Vad skulle ett taktiskt kärnvapen bidra med?
Jänkarna räknade med att under kalla kriget så krävdes det 10 taktiska kärnvapen för att slå ut en brigad i fält.
Skulle de lyckats få träff på ett amerikansk militärt mål hade landet slutat att existera. Hade varit som 9/11 all over fast amerikanarna hade blivit ännu mer fanatiska. Deras militära förmåga hade inte lidit nämnvärt utan de hade öst på utan dess like.
Att de skulle träffat en amerikansk stad får ses som omöjligt. Vad är flygtiden från Mellanöstern/Asien till USA liksom?

Ryssland hade oavsett hamnat i världens knipa som de aldrig skulle kunna ta sig ur. Nu går väl fortfarande medicinleveranser till Ryssland? Hade inte skett efter en sådan krigshandling.
Citera
2023-03-01, 19:02
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Varför de gör så?
Det har väl sina anledningar. Varför har farbror fått för sig att de gör så utifrån Zelenskys personliga prestige?
Tror du att Ukrainas armé är hierkiskt uppbyggd som fåfänga diktatorer som Putins eller Hitler?
Är det inte Ukraina som kämpar för sina egna liv och sin nations existen mer adekvata att bedöma slagfältet de slåss på mer än förvirrade pro-ryssar på nätet långt bort från händelsernas centrum?

Jag och det är den anledningen jag försöker få igen en diskussion om.
För som det är nu så verkar det som att de kommer lämna Ukrainarna åt sitt öde.
Citera
2023-03-01, 19:03
Avstängd
Så många som 20 000 ukrainare kan vara omringade i Bachmut.
Citera
2023-03-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ja, vi hade hellre haft 50000 extra på årsbasis såklart men nu var det inte vi - svenska familjer - som bestämde att Putin skulle börja kriga. Ännu en anledning att svenskarna avskyr Putin, Ryssland och deras krigande.
Fri tandvård och barncancerläkare istället. Den var bra! Okej, nu håller jag också på Poopin!

Jag pratade inte om skuld till kriget. Jag svarade på nån konstig möp-diskussion om att vi på nåt sätt tjänade på kriget.

Det är dyrt som fan och det är vanliga arbetare/medelklass som betalar hela kalaset och skickar pengarna till oligarker och politiker. Ren stöld.

Du tror väl inte att Wallenbergarna skickar vapen gratis till Ukraina eller bidrar med nåt överhuvudtaget? t ex som ett övertydligt enkelt exempel som alla känner till. Dom har säkert höjt priset extra för oss skattebetalare så att ensamstående sjuksköterskor köper vapen av wallenbergarna för att skicka dom till Ukraina.

Det minsta man skulle kunna kräva är väl att iaf politiska partier, politker och vapenhandlare inte tog betalt av oss utan stöttade kriget själva riktigt ordentligt?

Finns väl tom ukrainska oligarker kvar? VArför har dom ens pengar kvar? Borde inte dom först använda sina pengar innan vi ska betala? Eller dom bryr sig inte.....
Är fan skamligt.
Senast redigerad av HappyUW 2023-03-01 kl. 19:09.
Citera
2023-03-01, 19:06
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag och det är den anledningen jag försöker få igen en diskussion om.
För som det är nu så verkar det som att de kommer lämna Ukrainarna åt sitt öde.
Som sagt, så korkade är de inte. De har haft god tid på sig att förbereda sig så väljer de en ordnad reträtt blir det så. Men oroa dig inte. Lars Wilderäng kommer med några intressanta funderingar.

"Just nu är det dock inte läge för större offensiver pga vädret, men om ryssarna försöker sig på ett större genombrott så finns det flera tunga ukrainska brigader i reserv som omedelbart kan leverera den militärtekniska termen bonk. Det finns inte heller något självändamål att skicka dem till frontens skyttegravar när ryssarna ändå inte klarar av att uppnå några väsentliga framgångar. Med den trupp Ukraina har vid fronten har ryssarna fortfarande efter sju månader inte tagit Bakhmut."

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-hotfullt-lage-vid-bakhmut-ryssland-forbereder-offensiv-pa-sodra-f ronten/
Citera
2023-03-01, 19:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Nu har ju jag själv tjänat mkt mkt grova pengar på saab men man är ju dum i huvudet om man tror att svenska folket tjänar på det.

1. Kriget kostar varje svensk familj 30-50000 kronor /år FÖRUTOM vapen och bidrag från staten eller EU. Så säg 50 000 per familj i snitt enligt SEB.
https://www.svd.se/a/76BqR4/sa-mycket-har-kriget-kostat-dig
Jag tror svenska familjer hellre hade 50 000/år.

2. Kostnaderna för kriget är väl kanske 8 000 miljarder nu från USA och EU, skickat till oligarker, kraftbolag och vapenhandlare. Det hade gett alla medborgare i USA, Ukraina, EU och Ryssland fri tandvård.

3. Hur dum är man om man säger att det är bra försvar att "ryska tanks sprängs" av svenska. Det är ju 1 mot 1 som bäst. 10% av sveriges tanks och artelleri sprängs bort. Vad är bra med det?
Vi kunde haft 100 extra barncancerläkare istället bara i sverige?

Så 50 000 per familj/år i antagligen hela EU, 5000 barncancerläkare och fri tandvård för halva världen är en liten del av vad det kostar förutom alla stackars döda och all återuppbyggnad.
Putin är den skyldige så låt honom betala.
Citera
2023-03-01, 19:08
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Nu vet vi inte och lär förmodligen inte veta förrän flera år fram i tiden, men som jag sagt tidigare så är jag ytterst tveksam att Zelensky har något att göra med krigsföringen och strategiska planer. Han har så mycket annat att göra, i moderna tider så är det sällan statschefer planerar krigsföringen.

Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig
Jag håller helt med dig, det är därför jag ställer frågan. Om de ska dra sig tillbaks så är det ju hög tid nu.
Dessa soldater som uppenbarligen är ruskigt krigsdugliga borde Ukraina vara rädda om.
Ang Mariopul så kunde Ukrainarna gott ha sänt dit förstärkning långt tidigare om viljan väl fanns.

Det rätta vore att sakta men säkert blöda ut ryssarna med så få resurser som möjligt medans de förbereder och tränar en stor mängd soldater i andra länder och i västra Ukraina för ett stort motanfall i vår. Sakta men säkert tömma Bakhmut på soldater när snaran dras åt

Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig
Jag håller helt med dig, det är därför jag ställer frågan. Om de ska dra sig tillbaks så är det ju hög tid nu.
Dessa soldater som uppenbarligen är ruskigt krigsdugliga borde Ukraina vara rädda om.
Ang Mariopul så kunde Ukrainarna gott ha sänt dit förstärkning långt tidigare om viljan väl fanns.
Citera
2023-03-01, 19:10
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Det är väl samma minst? Som jag skrev fri tandvård för halva världen ink Ryssland är en liten del av kostnaden.

Största folkhälsosatsningen någonsin bara det. Men nej, skicka alla skattepengar till vapenhandlare, politiker och oligarker.... Folk är så lättlutarde, är väl 10 år sen assange avslöjde denna penningtvätt.
Det är bra att Du tar upp olika konsekvenser som helt beror på puttes folkmordsinvasion. Tyvärr för ryssen, så kommer de inte återhämta sin levnadsstandard lika snabbt då sanktionerna kommer kvarstå.
Misären är ju redan utbredd och enligt ryssen så gör ju sanktionerna ändå ingen större skillnad utan ska mest ses som positiva...
Citera
2023-03-01, 19:11
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Som sagt, så korkade är de inte. De har haft god tid på sig att förbereda sig så väljer de en ordnad reträtt blir det så. Men oroa dig inte. Lars Wilderäng kommer med några intressanta funderingar.

"Just nu är det dock inte läge för större offensiver pga vädret, men om ryssarna försöker sig på ett större genombrott så finns det flera tunga ukrainska brigader i reserv som omedelbart kan leverera den militärtekniska termen bonk. Det finns inte heller något självändamål att skicka dem till frontens skyttegravar när ryssarna ändå inte klarar av att uppnå några väsentliga framgångar. Med den trupp Ukraina har vid fronten har ryssarna fortfarande efter sju månader inte tagit Bakhmut."

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-hotfullt-lage-vid-bakhmut-ryssland-forbereder-offensiv-pa-sodra-f ronten/

Man kan ju hoppas.

Just nu är det dock inte läge för större offensiver pga vädret
Nej men lite understöd på flankerna är det högtid för
Citera
2023-03-01, 19:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag diskuterade vidare från vår tidigare konversation. Skärp dig

Jag har hört mellan 10 -20 000 ukrainare KAN vara kvar.
Kommer från flera telegramgrupper , från andra trådar.
Skärp dig själv. Först förklarade jag att din fråga var både insinuant och hypotetiskt och att jag inte vill diskuterar den därför. När jag ändå gör det, svarar du inte på det utan drar upp något annat.

Vill man klara sig undan frågor angående siffror man inte vet om de är sanna, kan man säga redan från början att det är något man hört, inte något man vet. Allt kan vara möjligt.
Citera
2023-03-01, 19:14
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Desperationen i rySSland ökar enormt när Leopard 2 skickas dit. Nu påstås T-14 vara i full produktion
Den har inte rört på sig en meter på 3 år. rySSland vill verkligen bekräfta att dom LJUGER hela tiden. Vem fan kommer att tro på nånting alls som kommer därifrån.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1630646281197502475?cxt=HHwWloC2keeJnKEtAAAA
Märkligt att de håller på och ljuger så dåligt att de hela tiden blir avslöjade direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in