Citat:
Om man tittar närmare på kartan så kan man se att i norr har ryssarna intagit högre mark = en stor fördel.
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu
Även i söder är man än närmre den största vägen ut från Bakmuth via Ivaniske.
Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.
Historien från Mariupol verkar upprepa sig.
Så min fråga är varför gör dem så?
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu
Även i söder är man än närmre den största vägen ut från Bakmuth via Ivaniske.
Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.
Historien från Mariupol verkar upprepa sig.
Så min fråga är varför gör dem så?
Nu vet vi inte och lär förmodligen inte veta förrän flera år fram i tiden, men som jag sagt tidigare så är jag ytterst tveksam att Zelensky har något att göra med krigsföringen och strategiska planer. Han har så mycket annat att göra, i moderna tider så är det sällan statschefer planerar krigsföringen.
Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig
Det rätta vore att sakta men säkert blöda ut ryssarna med så få resurser som möjligt medans de förbereder och tränar en stor mängd soldater i andra länder och i västra Ukraina för ett stort motanfall i vår. Sakta men säkert tömma Bakhmut på soldater när snaran dras åt