2023-03-01, 18:31
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Om man tittar närmare på kartan så kan man se att i norr har ryssarna intagit högre mark = en stor fördel.
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu

Även i söder är man än närmre den största vägen ut från Bakmuth via Ivaniske.

Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.
Historien från Mariupol verkar upprepa sig.

Så min fråga är varför gör dem så?

Nu vet vi inte och lär förmodligen inte veta förrän flera år fram i tiden, men som jag sagt tidigare så är jag ytterst tveksam att Zelensky har något att göra med krigsföringen och strategiska planer. Han har så mycket annat att göra, i moderna tider så är det sällan statschefer planerar krigsföringen.

Så det har mer med hur den militära ledningen tänker, jag har svårt att se att de vore så pass inkompetenta ( efter att ha visat kompetens tidigare samt har tillgång till västs rådgivare ) att de medvetet skulle låta sig bli omringade när de haft veckor, om inte månader på sig att sakta dra tillbaka. Marioupol hade enbart dagar på sig

Det rätta vore att sakta men säkert blöda ut ryssarna med så få resurser som möjligt medans de förbereder och tränar en stor mängd soldater i andra länder och i västra Ukraina för ett stort motanfall i vår. Sakta men säkert tömma Bakhmut på soldater när snaran dras åt
Citera
2023-03-01, 18:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var ju intressant: "Ukraina existerar inte" brukar en del ryska troll köra med. Men tydligen existerar Ukraina och har gjort det länge.

Ja och Moskoviterna var lika vidriga då: "In need of resupply, Charles moved towards Baturyn, Mazepa's headquarters, but Russian troops under Aleksandr Menshikov reached the city first. Anticipating the Swedish arrival, Menshikov ordered the merciless massacre of the population, razing the city and destroying or looting arms, ammunition and food."

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Poltava#Background
Citera
2023-03-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vi? Har du storhetsvansinne?
Du är tydligt partisk för NATO, eller menar du att jag helt missuppfattat den biten?

Vi anar att du inte fattade vinken....

Gällande Nato; å det grövsta. Ser gärna att du kopplar detta påstående till något jag skrivit.
Annars blir påhoppet rätt så mycket en lögn.
Citera
2023-03-01, 18:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om man tittar närmare på kartan så kan man se att i norr har ryssarna intagit högre mark = en stor fördel.
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu

Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.

Men det var inte svar på min fråga. Nu har du skapat något nytt.

Hur många är kvar hur många är inne i själva staden och var kommer de siffrorna från, gissningar? De kanske har bedömt att de kan dra sig tillbaka än. De har fört fram mer förstärkningar enligt Wagner, tidigare i tråden. Så de kanske räknar med att slå tillbaka ryssarna norrut eller söderut. Kan även vara för att få ryssarna att flytta dit mer trupp, då Ukraina har tänkt slå till någon annan stans. Möjligheterna är många. Jag vet inte och tänker inte sia.
Vi får väl se vad som händer. Men än håller Ukraina Bakhmut och än är de inte helt inringade.

Men hur var det med den ledande generalen nu igen?
Citera
2023-03-01, 18:36
Moderator
-Info-s avatar
Ryssarna har lyckas komma över en Leopard 2-stridsvagn i Bakhmut:

Citat:
There is big news in Mordor today - according to them the first Leopard 2 tank was captured near Bakhmut. The photo of the captured Leopard 2 is easily debunked - it was taken 5 years ago at a training ground in Germany. Next to it is the orc Photoshopped version.

https://twitter.com/DenesTorteli/status/1630921118604308481

Ja, på låtsas alltså. Men tydligen har nyheten spritts bland trollen, som om det vore på riktigt.
Citera
2023-03-01, 18:38
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Ja, på låtsas alltså. Men tydligen har nyheten spritts bland trollen, som om det vore på riktigt.

Nästan lite gulligt hur upphetsade de är över Leopard.
Citera
2023-03-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Mycket av den hjälp Sverige ger, t ex Stridsfordon 90, Archer, NLAW, GLSDB är sådant vi hoppas på att kunna sälja mer av. Titta på SAABs aktiekurs t ex. Bofors och Hägglunds går sannolikt också som tåget.

Dessutom innebär varje stridsvagn, flygplan etc som sprängs att det ryska hotet mot Sverige och Europa minskar. En rysk kollaps skulle innebära ett varnande exempel för andra diktatorer medan om Europa ser mellan fingrarna och låter Ryssland utplåna den ukrainska nationen så vet andra att det är fritt fram. Samma lärdom som misstaget att låta Hitler ta Sudetland före andra världskriget.

Jämfört med det svarta hål som svenskt bistånd är så kommer Ukrainastödet förmodligen bli en plusaffär. Får Ukraina dessutom tillbaka Krim så kommer EU kunna köpa billig gas från Ukraina framöver (jag tror inte att Ukraina vinner tillbaka Krim militärt men de kan antingen få tillbaka det genom en rysk kollaps eller att Ryssland lämnar tillbaka Krim mot att sanktionerna lyfts, efter ett regimskifte).

Nu har ju jag själv tjänat mkt mkt grova pengar på saab men man är ju dum i huvudet om man tror att svenska folket tjänar på det.

1. Kriget kostar varje svensk familj 30-50000 kronor /år FÖRUTOM vapen och bidrag från staten eller EU. Så säg 50 000 per familj i snitt enligt SEB.
https://www.svd.se/a/76BqR4/sa-mycket-har-kriget-kostat-dig
Jag tror svenska familjer hellre hade 50 000/år.

2. Kostnaderna för kriget är väl kanske 8 000 miljarder nu från USA och EU, skickat till oligarker, kraftbolag och vapenhandlare. Det hade gett alla medborgare i USA, Ukraina, EU och Ryssland fri tandvård.

3. Hur dum är man om man säger att det är bra försvar att "ryska tanks sprängs" av svenska. Det är ju 1 mot 1 som bäst. 10% av sveriges tanks och artelleri sprängs bort. Vad är bra med det?
Vi kunde haft 100 extra barncancerläkare istället bara i sverige?

Så 50 000 per familj/år i antagligen hela EU, 5000 barncancerläkare och fri tandvård för halva världen är en liten del av vad det kostar förutom alla stackars döda och all återuppbyggnad.
Senast redigerad av HappyUW 2023-03-01 kl. 18:47.
Citera
2023-03-01, 18:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Haha, man orkar snart inte läsa om alla dessa photoshoppade framgångar ryssarna har, de blir ju debunkade fem sekunder efter att de publicerat skräpet.
Citera
2023-03-01, 18:42
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Motargumentet är att ett av de viktigaste avtalen i internationell säkerhetspolitik är icke-spridningsavtalet av kärnvapen. Det har officiellt sett aldrig brutits. Så om man ger Ukraina kärnvapen så finns det inget ickespridningsavtal längre. Det kommer betyda att nästa gång USA vill in och veva i ett land, så kanske de plötsligt upptäcker att Ryssland har gett dem en taktisk kärnvapenrobot. Det skulle försvaga deras maktposition - och även flera andra stormakters.

Vettigt svar.

Ukraina sitter på kärnkraftverk, uranfyndigheter mm. Skulle Ukraina kunna bygga egna kärnvapen? Skulle västvärlden kunna tillhandahålla instruktioner för detta utan att icke-spridningsavtalet anses brytas?
Jag har bara ögnat igenom avtalet (NPT), men intrycket jag får är att svaret på ovanstående är att avtalet förbjuder detta. Framförallt eftersom även Ukraina har skrivit under avtalet.

Känns dock som att avtalet kanske borde sluta gälla om en av signatorerna utsätts för ett uppenbart existentiellt hot.
Eller att Ukraina helt enkelt under omständigheterna borde skita i vad avtalet säger. Ryssland lär inte atombomba Ukraina bara för att Ukraina bygger kärnvapen. Vad som händer om Ukraina använder kärnvapen är en annan femma. Men när Ukraina väl har kärnvapen kommer Ryssland rimligtvis undvika att begå gärningar som kan trigga användandet.
Senast redigerad av fluff995 2023-03-01 kl. 18:44.
Citera
2023-03-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kan det verkligen stämma att ryssen förlorade 130 tanks vid Vuhledar?

Kan inte läsa originalartikeln pga betalvägg men de talar inte om vilken tidsperiod det gäller.
Det var redan i november som ryssarna först nådde Pavlivka och Mykilske utkanter. Räknas dessa orter in i striden är det inte orimligt. Bara i avancemanget mot Vuhledar har det gått åt en hel del.
Sen ska man alltid komma ihåg att stridande part alltid sockrar sina kills.

Lägger du ihop förlusterna på dessa klipp för du lätt ihop 20 fordon.

https://www.youtube.com/watch?v=dnngPoX7XQg
https://www.youtube.com/watch?v=SjYcVp7a4TY
https://www.youtube.com/watch?v=iTr4-f3Nzb8
Citera
2023-03-01, 18:43
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Så kan man givetvis tro.
Men rent militär strategiskt har det inte med verkligheten att göra

Jaha? Och vems ”tro” är verkligheten? Din? Fakta i målet är att Ryssland försökt sedan i somras att inta staden utan att lyckas. Det är det enda du kan relatera till som verkligheten.
Citera
2023-03-01, 18:45
Medlem
Citat:

Det går i alla fall inte att störa någonting från 1000m med en ak-47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in