2023-03-01, 18:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Om man tittar närmare på kartan så kan man se att i norr har ryssarna intagit högre mark = en stor fördel.
Man är under 1 km för att ha full kontroll på den enda vägen ut = det är soppas kort avstånd så att man med en simpel AK-47 kan störa en reträtt redan nu

Även i söder är man än närmre den största vägen ut från Bakmuth via Ivaniske.

Lägger man där till att markförhållanden just nu är allt annat än önskvärda för en reträtt ,plus att ryssarna faktiskt har avancerat dryga 2 km norrut över Bakmuth på 2 -3 dagar så börjar läget bli väldigt kritiskt för Ukrainarna som befinner sig i Bakmuth. Jag är rädd för att zelenskys personliga prestige väger tyngre än de 10-20 000 Ukrainares liv som faktiskt är kvar.
Historien från Mariupol verkar upprepa sig.

Så min fråga är varför gör dem så?
Varför de gör så?
Det har väl sina anledningar. Varför har farbror fått för sig att de gör så utifrån Zelenskys personliga prestige?
Tror du att Ukrainas armé är hierkiskt uppbyggd som fåfänga diktatorer som Putins eller Hitler?
Är det inte Ukraina som kämpar för sina egna liv och sin nations existen mer adekvata att bedöma slagfältet de slåss på mer än förvirrade pro-ryssar på nätet långt bort från händelsernas centrum?
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-03-01 kl. 18:52.
Citera
2023-03-01, 18:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Vettigt svar.

Ukraina sitter på kärnkraftverk, uranfyndigheter mm. Skulle Ukraina kunna bygga egna kärnvapen? Skulle västvärlden kunna tillhandahålla instruktioner för detta utan att icke-spridningsavtalet anses brytas?
Jag har bara ögnat igenom avtalet (NPT), men intrycket jag får är att svaret på ovanstående är att avtalet förbjuder detta. Framförallt eftersom även Ukraina har skrivit under avtalet.

Själv blir jag mer och mer övertygad om att man tänker göra det. Avtal hit, eller löften dit..

När det hela kokar ner så tänker man nog : Aldrig detta, igen !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Vi anar att du inte fattade vinken....

Gällande Nato; å det grövsta. Ser gärna att du kopplar detta påstående till något jag skrivit.
Annars blir påhoppet rätt så mycket en lögn.

Nej inte lögn, men missuppfattning. Sorry. (Antar att ditt användande av order "hen" triggar förutfattade meningar hos mig.)
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Nu har ju jag själv tjänat mkt mkt grova pengar på saab men man är ju dum i huvudet om man tror att svenska folket tjänar på det.

1. Kriget kostar varje svensk familj 30-50000 kronor /år FÖRUTOM vapen och bidrag från staten eller EU. Så säg 50 000 per familj i snitt enligt SEB.
https://www.svd.se/a/76BqR4/sa-mycket-har-kriget-kostat-dig
Jag tror svenska familjer hellre hade 50 000/år.

2. Kostnaderna för kriget är väl kanske 8 000 miljarder nu från USA och EU, allt skickat till oligarker och vapenhandlare. Det hade gett alla medborgare i USA, Ukraina, EU och Ryssland fri tandvård.

3. Hur dum är man om man säger att det är bra försvar att "ryska tanks sprängs" av svenska. Det är ju 1 mot 1 som bäst. 10% av sveriges tanks och artelleri sprängs bort. Vad är bra med det?
Vi kunde haft 100 extra barncancerläkare istället bara i sverige?

Så 50 000 per familj i antagligen hela EU, 5000 barncancerläkare och fri tandvård för halva världen är en liten del av vad det kostar förutom alla stackars döda och all återuppbyggnad.
Det här kunde vara intressant om Du lika objektivt tog upp Rysslands och ryska familjers ökade kostnader samt hur ryssens framtid gällande cancervård kunde bli...
Citera
2023-03-01, 18:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
I Skabeyevas show låter nu den galne ryske MP Zhuravlyov ännu mer uppgiven än tidigare. Nu när UAF har börjat attackera ryskt territorium ännu mer så tycker han att det är en sk röd linje. Men ryssen själv attackerar ju Ukrainas territorium hela tiden så vad tror de att de har ensamrätt på det eller? Ryssen har ju redan använt 100% av sin militära kapacitet så vad skulle de mer kunna göra?

https://twitter.com/francis_scarr/status/1630982490696318999
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-03-01 kl. 18:52.
Citera
2023-03-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det här kunde vara intressant om Du lika objektivt tog upp Rysslands och ryska familjers ökade kostnader samt hur ryssens framtid gällande cancervård kunde bli...

Det är väl samma minst? Som jag skrev fri tandvård för halva världen ink Ryssland är en liten del av kostnaden.

Största folkhälsosatsningen någonsin bara det. Men nej, skicka alla skattepengar till vapenhandlare, politiker och oligarker.... Folk är så lättlutarde, är väl 10 år sen assange avslöjde denna penningtvätt.
Senast redigerad av HappyUW 2023-03-01 kl. 18:54.
Citera
Medlem
45-75Marlins avatar
Scholz lovar att steppa upp ammunitionsproduktionen för att möta Ukrainas behov och för att kunna fylla på EU:s lager.

https://www.eurointegration.com.ua/eng/news/2023/03/1/7157173/
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nu har ju jag själv tjänat mkt mkt grova pengar på saab men man är ju dum i huvudet om man tror att svenska folket tjänar på det.

1. Kriget kostar varje svensk familj 30-50000 kronor /år FÖRUTOM vapen och bidrag från staten eller EU. Så säg 50 000 per familj i snitt enligt SEB.
https://www.svd.se/a/76BqR4/sa-mycket-har-kriget-kostat-dig
Jag tror svenska familjer hellre hade 50 000/år.

Ja, vi hade hellre haft 50000 extra på årsbasis såklart men nu var det inte vi - svenska familjer - som bestämde att Putin skulle börja kriga. Ännu en anledning att svenskarna avskyr Putin, Ryssland och deras krigande.

Citat:
2. Kostnaderna för kriget är väl kanske 8 000 miljarder nu från USA och EU, skickat till oligarker, kraftbolag och vapenhandlare. Det hade gett alla medborgare i USA, Ukraina, EU och Ryssland fri tandvård.

3. Hur dum är man om man säger att det är bra försvar att "ryska tanks sprängs" av svenska. Det är ju 1 mot 1 som bäst. 10% av sveriges tanks och artelleri sprängs bort. Vad är bra med det?
Vi kunde haft 100 extra barncancerläkare istället bara i sverige?

Så 50 000 per familj/år i antagligen hela EU, 5000 barncancerläkare och fri tandvård för halva världen är en liten del av vad det kostar förutom alla stackars döda och all återuppbyggnad.
Fri tandvård och barncancerläkare istället. Den var bra! Okej, nu håller jag också på Poopin!
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-03-01 kl. 18:53.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
i Skabeyevas show låter nu den galne ryske MP Zhuravlyov ännu mer uppgiven än tidigare. Nu när UAF har börjat attackera ryskt territorium ännu mer så tycker han att det är en sk röd linje. Men ryssen själv attackerar ju Ukrainas territorium hela tiden så vad tror de att de har ensamrätt på det eller? Ryssen har ju redan använt 100% av sin militära kapacitet så vad skulle de mer kunna göra?

https://twitter.com/francis_scarr/status/1630982490696318999

Ja det verkar som de försöker vänja publiken inte bara för ett nederlag i Ukraina men också ett eventuellt uppbrott av Ryssland:

https://youtu.be/bU31eLXzdnI
Citera
2023-03-01, 18:53
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Själv blir jag mer och mer övertygad om att man tänker göra det. Avtal hit, eller löften dit..

När det hela kokar ner så tänker man nog : Aldrig detta, igen !
Ja, så lär det nog bli, det och Nato medlemskap är det enda som hindrar ryssen att gå över gränsen.
Citera
2023-03-01, 18:56
Medlem
Lawlines avatar
Desperationen i rySSland ökar enormt när Leopard 2 skickas dit. Nu påstås T-14 vara i full produktion
Den har inte rört på sig en meter på 3 år. rySSland vill verkligen bekräfta att dom LJUGER hela tiden. Vem fan kommer att tro på nånting alls som kommer därifrån.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1630646281197502475?cxt=HHwWloC2keeJnKEtAAAA
Citera
2023-03-01, 19:00
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det var inte svar på min fråga. Nu har du skapat något nytt.

Hur många är kvar hur många är inne i själva staden och var kommer de siffrorna från, gissningar? De kanske har bedömt att de kan dra sig tillbaka än. De har fört fram mer förstärkningar enligt Wagner, tidigare i tråden. Så de kanske räknar med att slå tillbaka ryssarna norrut eller söderut. Kan även vara för att få ryssarna att flytta dit mer trupp, då Ukraina har tänkt slå till någon annan stans. Möjligheterna är många. Jag vet inte och tänker inte sia.
Vi får väl se vad som händer. Men än håller Ukraina Bakhmut och än är de inte helt inringade.

Men hur var det med den ledande generalen nu igen?

Jag diskuterade vidare från vår tidigare konversation. Skärp dig

Jag har hört mellan 10 -20 000 ukrainare KAN vara kvar.
Kommer från flera telegramgrupper , från andra trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in