2023-03-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej vi har könsorgan både invändigt och utvändigt
Både inre och yttre är könsorgan!
Eller menar du att din penis inte är ditt könsorgan utan endast pungen/testiklarna?

Jag får ju fjärillar i magen varje gång jag är med en kvinna. Räknas det?
Citera
2023-03-01, 14:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Domherrarna" ansåg att det fanns tvivel om flickan blivit penetrerad eller ej. För att döma till våldtäkt krävs penetrering.

F.ö. håller jag helt med dig.
Är ingenstans i lagen där det står att det krävs penetrering för att bli dömd för våldtäkt!
Var har gubbarna läst det?
Citera
2023-03-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Om ni kollar på samnytts bilder,
https://samnytt.se/hade-finger-langt-inne-i-tioarig-flickas-snippa-slipper-straff/
och läser i domen att han är 164cm lång, är det lätt att gissa att han är av latinoamerikansk ursprung
Han kunde lika gärna heta Jorge Soares innan han bytte namn till Jörgen Sörensen

Hans föräldrar är ursprungligen från Grönland/Danmark, har för mig att han har danskt medborgarskap men uppvuxen i svenskt fosterhem.
Citera
2023-03-01, 14:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Själv förstår jag henne som att domstolen har ett ansvar att påpeka för åklagaren att denna varit otydlig/missat att förtydliga en punkt, och därefter gett åklagaren chans att åtgärda det.

Jag själv känner att det är en ytterst omoralisk punkt, om domstolar har till uppgift att hjälpa just staten att få till fällande domar, genom att påpeka vart det finns brister i statens argument. Men det är kanske ett ansvar som domstolen har, fast den ska vara opartisk.

Ett lekmannamässigt antagande från min sida är att domstolen skall påpeka mer formella fel i åklagarens talan till denne, men inte efterlysa ytterligare bevisning som kan hjälpa statens sak och att det finns någon slags gräns mellan de två sakerna. Det låter i alla fall rimligt att det skulle förhålla sig så. Sedan vad som konstituerar den gränsen mer specifikt, tja vem vet, och det undrar jag om ens experter på processrätt klart kan redogöra för.
Citera
2023-03-01, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man blir ju mörkrädd av att du blir mörkrädd. Ditt inlägg är annars ett praktexempel på att emotsäga sig själv.
Gjorde jag. I vilken del sa jag emot mig själv... Nej. Jag vet inte vad som hände men så länge det inte förkommit tvång, hot eller dylikt så betvivlar jag starkt att barn får psykiska men av finger i fittan.

Det är i så fall sammanhanget och samhället som gör henne till brottsoffer. Jag tror inte alls på att barn tar den skada som påstås av att någon hade pillat på henne, förutsatt att det inte har var övergrepp i mer klassisk betydelse.

Sen är det skumt att gorefilmer får ligga på clearnet. Exempelvis Guns N Roses-mannen som blir styckad av en drogkartell har också syskon, föräldrar och anhöriga som tvingas bevittna sådana vedervärdiga övergrepp mot mänskligheten om och om igen, även om just han är död.

Men ett finger i eller utanpå en fitta är så att helvetets portar öppnar sig. Jag får inte ihop logiken.
Citera
2023-03-01, 15:00
Medlem
Ordlistan ska ses över.

Googlade lite på det hela, och trillade över den här texten hos Svenskan. Den var ganska intressant. Speciellt citatet:

Citat:
– Det som vi beskriver är baserat på vad som står i skrivna texter. Och det är texter av vuxna för vuxna, och barn kan lägga andra betydelser i orden. Det är inte en barnordbok på så sätt, säger Emma Sköldberg.

Om man förstår vad domen går ut på, så förstår man direkt, när man tittar på citatet från Emma, varför domstolen inte var så fel ute med att frikänna. Det är alltså helt normalt att barnet menar något annat.

Sedan kan domstolen ha en skyldighet att be om ett förtydligande eller inte. Det får de lärde tvista mer om. Men en osäkerhet kring vad barnet menade, är alltså helt normalt.
Citera
2023-03-01, 15:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Alltså, det är högst oklart vad det är du försöker göra. Jag får intrycket av att du är medvetet vag enbart för att försöka plocka billiga poäng.

Inkluderar snippa de inre könsorganen eller inte enligt dig?
Inte lätt att förstå för dig ser jag.

Jag har aldrig skrivit att snippa är det inre könsorganet lika lite som fitta är det.
Men ordet fitta hade dessa muppar som dömde nog förstått, eller vad tror du?
Citera
2023-03-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett lekmannamässigt antagande från min sida är att domstolen skall påpeka mer formella fel i åklagarens talan till denne, men inte efterlysa ytterligare bevisning som kan hjälpa statens sak och att det finns någon slags gräns mellan de två sakerna. Det låter i alla fall rimligt att det skulle förhålla sig så. Sedan vad som konstituerar den gränsen mer specifikt, tja vem vet, och det undrar jag om ens experter på processrätt klart kan redogöra för.

Det är riktigt tänkt.
Citera
2023-03-01, 15:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Jag får ju fjärillar i magen varje gång jag är med en kvinna. Räknas det?
Läs på lite om kvinnans könsorgan så blir du mer poppis hos det kvinnliga könet.👍
Citera
2023-03-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Och då har vi möjligtvis skohornet som HD kommer att använda för att få ta upp fallet.

Men i så fall är jag långt från säker på att resultatet kommer bli mannen döms för våldtäkt, utan att åklagaren väljer att hänga dit alternativa yrkanden igen. Vilket i min värld, är moraliskt fel. Om inget nytt framkommit, så borde inte parterna få förändra sin argumentation eller bevisning, enligt mig.
Citera
2023-03-01, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Inte lätt att förstå för dig ser jag.

Jag har aldrig skrivit att snippa är det inre könsorganet lika lite som fitta är det.
Men ordet fitta hade dessa muppar som dömde nog förstått, eller vad tror du?
Förstår du skillnaden på "är" och "inkluderar"?

Jag ställde en enkel ja/nej-fråga

Är slidan en del av snippan? Ja/nej
Citera
2023-03-01, 15:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
De ska inte dissikera en utsaga och döma utifrån det, utan se till helheten, vilket är fastslaget i eu-dom.

Så du påstår alltså att domarna formellt inte skulle tillåtas att finna att målsäganden visserligen talar sanning om att hon utsatts för övergrepp men att hennes utsaga är osäker vad gäller detaljerna?

Jag är i så fall så gott som säker på att du missuppfattat läget. Ingen kunnig i ämnet har i alla fall vad jag sett fört fram denna invändning mot domens giltighet, som du nu har presenterat som en nyhet i diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in