• 1
  • 2
2023-03-01, 14:10
Medlem
Är det en nån annan en jag som upplever att rekryterare ringer och
medvetet anger en väldigt låg lön idag? Hur tänker dom? Gäller Stockholm.

Kan ta ett tex. Du har sökt jobb till "lager, montör". Du kommer att jobba med montering, godsmottagning, inventering, returmottagning, lastning/lossning, orderplock mot kund, beställa från leverantör, även faktuering. Rollen är ganska bred och de söker just nu en person.

Lönen ligger på 22000 kr, hur ställer du dig till det?
Jag: Är det heltid då? Vilket kollektivavtal har du dragit den lönen ifrån? (Har bra koll på lagerlöner, ingångslöner osv).
Hon (rekryteraren): -Oj, bra fråga. Jag vet faktiskt inte vilket kollektivavtal kunden använder sig av. Jag har aldrig varit på arbetsplatsen.
Jag: Jag har över 6 års erfarenhet inom lager, logistik, transport, samt är långt över 30. Går inte in på under 27000 i alla fall.
Dom: Jaha, jag vet i alla fall att företaget i sig inte kan betala ut så högt, men jag kan presentera din profil och ditt löneanspråk så återkommer jag i så fall. Kan du tänka dig gå ner, är du flexibel?
Jag: "Jag det kan jag, men jag har bra referenser, har kompetensen ni söker och anser att jobbet matchar mina kvalifikationer. Ingångslön år 2023 för 18år inom e-handel/lager är också betydligt högre än 22000kr.

Nån annan som känner igen sig i detta? Nästa gång lägger jag på luren tror jag

Ni får gärna dela berättelser om kassa skambud från bemanningsföretag om ni har några.
Citera
2023-03-01, 14:16
Medlem
laughingducks avatar
Vid direkt rekrytering går du ju in på lönen du lyckats förhandla dig till / ingångslön

Är du anställd genom bemanningsföretaget så blir det genomsnittliga lönen på företaget

Så har det då varit för mig och mina bekanta ..
Citera
2023-03-01, 14:19
Medlem
NPCversion1.0s avatar
Jag har universitetsutbildning och flera års erfarenhet och får också skambud i den löneklassen. Jag har ett jobb som jag trivs sådär med men att byta tjänst för 23 000 i månaden, aldrig i livet. Dessa rekryterare saknar skam i kroppen.
Citera
2023-03-01, 14:25
Medlem
Du behöver inte diskutera exakta belopp med en rekryterare. Det är bara att säga att du är med i facket och ska ha lön enligt kollektivavtal.
Citera
2023-03-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Du behöver inte diskutera exakta belopp med en rekryterare. Det är bara att säga att du är med i facket och ska ha lön enligt kollektivavtal.

Det stämmer, just i lagerbranchen är det nästan aldrig förhandlingsbart utöver GFL/kollektivavtal, men man kan försöka i vart fall.

Just i det här fallet vart jag lite chokad ändå. Det är vanligt förekommande på nåt sett
Citera
2023-03-01, 14:39
Medlem
MrMadoffs avatar
Låter som att bemanningsföretaget lever på mellanskillnaden. Usch vilka parasiter som skor sig på de svaga.
Citera
2023-03-01, 14:43
Medlem
Känner det om tvärt om idag.
Har fått några anbud blivit kontaktad via Linkedin. Då har ju anbuden legat på 15-20% högre jämfört med vad jag förväntade mig.
Även om jag redan i dag ligger i den övre delen av löneintervallet för mitt jobb och erfarenhet.

Men det kanske skilljer sig mellan yrken och yrkesgrupper. Jag jobbar inte mot logistik och lager.
Citera
2023-03-01, 14:50
Medlem
Haha får mig att tänka på när jag blev erbjuden jobb på ett företag inom samma bransch som jag vid tillfället hade arbetat fyra år i på verksamhetschefposition. Hade runt 30 i grundlön och ett bonussystem som gjorde att jag snittade runt 36-38 i månaden. Blev kontaktad av en rekryterare som ville att jag skulle söka tjänsten på det konkurrerande företaget. De ringde upp mig och ville ha mig. Deras erbjudande låg på 18 i månaden med chans till en bonus på 2,5 varje kvartal Ovanpå det hade jag varit bunden till en arbetstid om 11-20 varje dag istället för det fria egenlagda schema jag hade på min dåvarande tjänst. Frågade givetvis om de skämtade och förklarade att de minsann får komma med något bra mycket bättre än så. De kunde sträcka sig till 20 men utan bonusmöjlighet
Citera
2023-03-01, 17:34
Medlem
DrVonAnkas avatar
Var du med förr i tiden och då var det inte så menar du? Jobbar man via bemanningsföretag har man väl för övrigt högre lön p.g.a den osäkra anställningen?
Citera
2023-03-01, 17:58
Medlem
Rekryteringsfirmor, jisses! Den ena mer inkompetent än den andre.
"Jag vet inte vilket kollektivavtal min kund använder sig av i den här rekryteringen...."
Citera
2023-03-02, 10:18
Medlem
Nordoxens avatar
Jag har jobbat som rekryterare inom bemanningsföretag så kanske kan ge lite perspektiv.

Nu vet jag inte vad det är för företag men om det är som i det här fallet ett lager/montörsjobb så är det nästan garanterat en GFL lön som gäller, vilket är baserat på snittlönen av företagets ordinarie personal som utför samma eller liknande arbetsuppgifter. Företaget ha skyldighet att redovisa detta till bemanningsföretaget.

Att rekryteraren inte har koll på kollektivavtalet är lite bakläxa på den kan jag hålla med om. Förvisso är det ofta man får minimalt med information från företag inför en kravprofilsskrivning tyvärr, men om det är GFL-lön så är det ju sannolikt kollektivavtalet mellan Kompetensföretagen och LO-förbunden som råder då anställningen är via bemanningsföretaget (är ju standardupplägg att man går in som konsult och eventuellt blir övertagen efter nåt halvår eller så).

Dessa företag inom produktion och lager har ju ofta väldigt hög personalomsättning med låga erfarenhetskrav (ofta krävs ju bara en gymnasieutbildning, svenska och normal fysik), så det är inte så konstigt att dessa platser har överlag låga löner, spec om det inte förekommer några skift (är ganska vanligt med låga grundlöner med mer okej OB-tillägg och skiftersättning etc som extrapåslag på det).

Men att anställda via bemanningsföretag skulle ha lägre lön än ordinarie personal stämmer inte. Om något har ju konsulter högre ingångslön än ordinarie personal tack vare att de går in med en snittlön.

Bemanningsföretag tar ofta betalt via en faktor-modell mot kund för såna här typer av jobb, vilket innebär att intäkterna in från kund är relativt till lönen ut till konsult. Så kunden kanske betalar 1,9 ggr månadslönen till bemanningsföretaget. Det låter kanske mycket men i själva verket är det ganska låga marginaler då man får ha i åtanke att t.ex. sjukdagar och semesterdagar ska betalas ut vilket bemanningsföretaget står för.

Varför företag vänder sig till bemanningsföretag är för att det är smidigt för dom att outsourca hela processen, spec om det är hög personalomsättning vilket äter mycket tid och resurser för HR, men framför allt att de inte behöver ta några risker under provanställningen. Oftast får de tar över konsulten gratis efter ett halvår som standard så det löner sig över tid.

Men för att gå tillbaka till huvudinlägget så ska du självklart inte ta ett jobb man inte känner är värt lönemässigt (om man inte är desperat), för du kommer ju ändå inte bli nöjd eller bli särskilt långsiktig där. Och detta kan jag tycker rekryteraren borde ha mer i åtanke. Visst det är vanligt att folk klämmer ur sig höga löneanspråk så man vill dubbelkolla "smärtgränsen", men om trots det inte är på samma bollplan som i det här fallet är det ju inte lönt att gå vidare. Annars kommer ju rekryteraren ändå behöva hitta en ersättare efter ett tag med en sur kund på andra sidan. Så jag hade inte försökt övertala dig att ta det om jag var dom.
Senast redigerad av Nordoxen 2023-03-02 kl. 10:33.
Citera
2023-03-02, 10:25
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Låter som att bemanningsföretaget lever på mellanskillnaden. Usch vilka parasiter som skor sig på de svaga.

Det gör dom dock inte. De tar ut en faktor eller en viss procent relativt till din lön som pris mot kund. Dvs bemanningsföretaget får lika mycket % i intäkter ifall du får 30 eller 40k i lön så ur deras perspektiv spelar det inte så stor roll. Varför de är så noga med löneanspråk osv är ju för att de behöver förhålla sig till kundens budget. Och den är ju inte alltid marknadsmässig alla gånger tyvärr kan man tycka..

Åtminstone på tjänstamannasidan (arbetarsidan har ju ofta spikade GFL löner som man inte kan förhandla om enligt lag) är det snarare väldigt vanligt att man som konsultchef/rekryterare behöver övertala kunden att höja lönen för att vara mer konkurrenskraftig. Och det är inte alltid lönesättningen beror på att de är snåla utan helt enkelt för de beställande cheferna inte har koll på det aktuella marknadsläget och löneläget som råder. En rekryterare som har kontakt med flera olika företag inom samma bransch och har daglig kontakt med kandidater har ju ganska bra koll vad folk tjänar och förväntar sig etc.
Senast redigerad av Nordoxen 2023-03-02 kl. 10:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in