2023-03-01, 11:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag har aldrig sagt att jag stödjer Ryssland överhuvudtaget, och allra minst Putin. Då räcker det ändå med att man säger något "dåligt" om Zelenskyj för att bli kallad rysstroll, det är ju befängt. Måste ena sidan vara felfri bara för att den andra sidan är dålig? Det är ju bara löjligt att hävda något sådant.

Nej, det var inte det jag sa. Men om t.ex. alla pro-palestinska debattörer skulle skrika "judetroll" varje gång någon försvarar Israel, och vice versa, så hade diskussionsnivån blivit synnerligen låg i de trådarna, tycker du inte? Sådana kommentarer har svämmat över denna tråd sedan dag ett, ibland bara som oneliners och utan vidare förklaring i inläggen.

Det är ju löjligt låg nivå. Nu verkar moderatorerna skärpt till sig dock så man kommer väl inte undan lika lätt längre att bara mata oneliners och avvisa andra debattörers trovärdighet med förklaringen "rysstroll". Men narrativet är detsamma, vilket var min poäng, nämligen att detta ämne tycks vara så enormt känslomässigt för somliga att man knappt kan leva med att andra försöker se på konflikten från olika perspektiv, utan att för den delen ta ställning för Ryssland. Man har förlorat förmågan att hålla flera tankar i huvudet helt enkelt, vilket är fanatiskt och allra mest anti-intellektuellt.

Du kan mata ut tonvis med text om problematiseringar. Frågan är jätteenkel Ryssland har illegalt ockuperat territorium som enligt FN folkrätten och enligt samtliga stater i världen erkänt är ukrainska. Rysslan ska med vapen drivas ut ur Ukraina. Vad är ditt problem med det?
Citera
2023-03-01, 12:03
Medlem
Citat:
Det verkar vara alldeles omöjligt för er att begripa att man inte är "pro-ryss" enbart för att man inte avgudar Zelenskyj. Och man behöver inte vara ett fan av Zelenskyj för att avsky Putin heller, för den delen. Tänk om alla andra trådar som berör olika konflikter höll samma låga nivå. Så fort någon inte delar ert narrativ så kan man bara hävda pro- det och det, troll hit och dit. Det är infantilt, och hade lett till varningar och avstängningar i andra trådar. Just denna konflikt är så enormt triggande för folk att de överhuvudtaget inte ens accepterar andra infallsvinklar. Jag antar att Jordan Peterson är ett pro-ryskt troll han med för att han vågar se nyktert på konflikten från olika perspektiv och inte låter sig uppslukas av något högfärdigt och fanatiskt ställningstagande för ena sidan.

Du måste vara beredd att möta fanatiskt motstånd mot: Introduktion av diktatur. Hot och våld mot suveräna länder. Imperialistiskt anfallskrig. Det är villkoren för en demokrati, och om du inte gillar lukten i bageriet måste du lämna bageriet.
Citera
2023-03-01, 12:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det verkar vara alldeles omöjligt för er att begripa att man inte är "pro-ryss" enbart för att man inte avgudar Zelenskyj. Och man behöver inte vara ett fan av Zelenskyj för att avsky Putin heller, för den delen. Tänk om alla andra trådar som berör olika konflikter höll samma låga nivå. Så fort någon inte delar ert narrativ så kan man bara hävda pro- det och det, troll hit och dit. Det är infantilt, och hade lett till varningar och avstängningar i andra trådar. Just denna konflikt är så enormt triggande för folk att de överhuvudtaget inte ens accepterar andra infallsvinklar. Jag antar att Jordan Peterson är ett pro-ryskt troll han med för att han vågar se nyktert på konflikten från olika perspektiv och inte låter sig uppslukas av något högfärdigt och fanatiskt ställningstagande för ena sidan.

Hur är man neutral i frågan om ett krig är väl frågan först, speciellt när informationen är full av propaganda. Man kan förstås ha en åsikt om det. Problemet uppstår när man säger att man är neutral, men inte är det. Så hur avgör man ens om någon är neutral?
Är man neutral om man tycker att Ukraina ska sluta kriga och ge ryssarna det de vill uppnå med kriget. Hur uppfattas det av de som står på Ukrainas sida. Det enda man väl i så fall kan begära är att man är saklig utan att ta ställning. Men de flesta som påstår att de är neutrala här, är inte det. Tvärt om, för de hela tiden fram Rysslands narrativ.

Jag är inte neutral och låtsas inte vara det heller. Jag är definitivt på Ukrainas sida i det här kriget. Jag går inte under falsk flagg och påstår något annat. De som då påstår att de är neutrala, men ändå argumenterar för Rysslands sak måste då anses som att gå under falsk flagg, alltså troll.

Men visa gärna till någon i den här tråden som debatterar här och som faktiskt är neutral? Min åsikt om det, är att då är man inte här överhuvudtaget. Då håller man sig neutral. Möjligen kommentera saker utan att ta ställning.
Senast redigerad av EnCarte 2023-03-01 kl. 12:14.
Citera
2023-03-01, 12:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Problemet för tyskarna var trots att de hade nästan hela europas industrikapacitet bakom sig var att de inte kunde producera tillräckligt många - de var för krävande att massproducera.

Det är antagligen sådana faktorer som kommer avgöra detta krig med.
Mer krävande än ryska tanks ja. Men det största problemet var att deras fabriker och tillförsel hela tiden blev bombat av allierat flyg.
Citera
2023-03-01, 12:16
Medlem
Citat:
Jag har inte försvarat Rysslands invasion, och Ukraina har all rätt att försvara sig. Jag har däremot reflekterat kring hur långt gången kriget kan tillåtas bli innan även ukrainarna anser att det räcker, och huruvida en kompromisslösning i så fall kan vara aktuell för folkviljan. Jag menar att ukrainarna inte lär vilja offra sig för all framtid enbart för att regimen vill det, men att de tids nog hellre accepterar en fredslösning även om det innebär att Zelenskyj behöver ge vika på några punkter. Det innebär inte att det är önskvärt, men möjligen att det är det bästa alternativet på sikt såvida de inte vill leva i krig för all framtid, beroende på hur länge Putin mäktar med. Jag tycker inte att det är att ta ställning för Ryssland överhuvudtaget, utan mer se till människan i landet och vad i så fall en kompromiss skulle ge för vinst kontra förlust.

Du ska inte blanda dig alls i hur Ukraina sköter sin framtid – det kommer ukrainarna att klara av helt själva utan din och Rysslands hjälp. Du kan vara säker på att det kommer att bli krig med Ryssland för alltid om Ryssland fortsätter med imperialistiska anfallskrig, för inget land kommer att acceptera det och det borde de naturligtvis inte heller.
Citera
2023-03-01, 12:29
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur är man neutral i frågan om ett krig är väl frågan först, speciellt när informationen är full av propaganda. Man kan förstås ha en åsikt om det. Problemet uppstår när man säger att man är neutral, men inte är det. Så hur avgör man ens om någon är neutral?
Är man neutral om man tycker att Ukraina ska sluta kriga och ge ryssarna det de vill uppnå med kriget. Hur uppfattas det av de som står på Ukrainas sida. Det enda man väl i så fall kan begära är att man är saklig utan att ta ställning. Men de flesta här som påstår att de är neutrala här är inte det. Tvärt om för de hela tiden fram Rysslands narrativ.

Jag är inte neutral och låtsas inte vara det heller. Jag är definitivt på Ukrainas sida i det här kriget. Jag går inte under falsk flagg och påstår något annat. De som då påstår att de är neutrala men ändå argumenterar för Rysslands sak måste då anses som att gå under falsk flagg, alltså troll.

Men visa gärna till någon i den här tråden som debatterar här och som faktiskt är neutral. Min åsikt om det, är att då är man inte här överhuvudtaget. Då håller man sig neutral.

Jag är neutral i det att jag skiter både i Putin och Zelenskyj, och tycker att båda länderna är skurkstater, även om jag är mer åt hållningen att Ryssland inte har något i Ukraina att göra. Hela min poäng landar i slutändan på vad som är bäst för det ryska och framför allt det ukrainska folket, inte Putin och Zelenskyj. Vilket är varför jag teoretiserar kring en kompromisslösning, över tid.

Donetsk och Lugansk vore inte de första annekterade områden som omvärlden och FN inte erkänner men ändå "godtar", t.ex. som de syriska Golanhöjderna, så det vore ju inte helt omöjligt att Ukraina anser sig kunna leva med man kompromissar på vissa punkter de med om det är villkoren för en fredligare samexistens, om det är vad folket i slutändan kan tänkas acceptera. Det får tiden utvisa vad folkviljan blir.

Det är inte att ta ställning för Ryssland, för min önskan är såklart att ryssarna drar sig tillbaka helt och upphör med invasionen. Samtidigt tar jag hänsyn till vågskålen och vad som är bäst för folket under omständigheterna, precis som att jag föredrar en kompromiss framför ett tredje världskrig, om de får välja mellan liv och död, krig och fred och det är därför jag försöker ha ett nyktert resonemang kring vad villkoren de facto skulle innebära för ukrainarna. Skulle det däremot innebära att nackdelarna överväger fördelarna (och då menar jag inte av principiella prestigeskäl utan snarare hur det påverkar ukrainarnas vardag) då är det såklart inte önskvärt att kompromissa på dessa punkter.
Citera
2023-03-01, 12:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Är man neutral om man tycker att Ukraina ska sluta kriga och ge ryssarna det de vill uppnå med kriget. Hur uppfattas det av de som står på Ukrainas sida. Det enda man väl i så fall kan begära är att man är saklig utan att ta ställning. Men de flesta som påstår att de är neutrala här, är inte det. Tvärt om, för de hela tiden fram Rysslands narrativ.

Jag är inte neutral och låtsas inte vara det heller. Jag är definitivt på Ukrainas sida i det här kriget. Jag går inte under falsk flagg och påstår något annat. De som då påstår att de är neutrala, men ändå argumenterar för Rysslands sak måste då anses som att gå under falsk flagg, alltså troll.

Men visa gärna till någon i den här tråden som debatterar här och som faktiskt är neutral? Min åsikt om det, är att då är man inte här överhuvudtaget. Då håller man sig neutral. Möjligen kommentera saker utan att ta ställning.
Saken är väl egentligen den att de vill framhäva sig som neutrala för att de vet hur jävla ondskefullt fel som ryssen betett sig i det här kriget och med invasionen i sig.

Men De tycker att allting som är emot västs ideologi och USA är något bra även om det i sig är ett helvete.
Citera
2023-03-01, 12:37
Medlem
Citat:

Under det tjugoförsta århundradet kan man inte vara "neutral" när världens största land för ett imperialistiskt anfallskrig - det är en omöjlighet. Som medborgare i en demokrati har du makten genom att du har inflytande över vem som styr landet. Som medborgare i en diktatur är du ett subjekt, utan inflytande på förvaltningen av landet - där kan och måste du vara "neutral" för annars kommer du att hamna i fängelse eller mista livet. I demokrati är det din plikt att inte vara neutral när diktaturen attackerar.
Citera
2023-03-01, 12:37
Medlem
Reimers avatar
Ukrainsk soldat chillar lite under beskjutning av ryssarna

Citat:
Our hero under heavy fire one on one with an APC 😳

Books should be written about these people, and they are just silently defending our country #Ukraine !!!!

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1630828391627644928?s=20
Citera
2023-03-01, 12:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hela min poäng landar i slutändan på vad som är bäst för det ryska och framför allt det ukrainska folket, inte Putin och Zelenskyj. Vilket är varför jag teoretiserar kring en kompromisslösning, över tid.
Vad är det som får dig att tro att Zelensky inte agerar i ukrainska folkets intresse?
Citera
2023-03-01, 12:42
Medlem
Taggads avatar
Det är anmärkningsvärt att värdens 2:a största armé inte lyckats kuva det hjältemodiga Ukrainska folket.

Citat:
Vladimir Putin har genomlidit ytterligare ett stort nederlag, skriver Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba på Twitter. Den 1 mars markerar nämligen den första vårdagen i Ukraina.

”Trots kylan, mörkret och robotattackerna höll Ukraina ut och besegrade hans vinterterror”, skriver han.

Nyhetsbyrån AFP konstaterar att attackerna mot den ukrainska infrastrukturen har pågått konstant sedan oktober. Vatten- och elförsörjningen har ofta varit utslagen.

https://omni.se/t/ukrainas-svar/d2b5727a-11b8-4e30-960d-0b41e0e53c8c
Citera
2023-03-01, 12:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukrainsk soldat chillar lite under beskjutning av ryssarna
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1630828391627644928?s=20

Vad gör han? Skjuter han med något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera