2023-03-01, 11:00
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Finns inget som är obekvämt för mig.
Sitter och har en hel hög med hjärntvättade krakar imot mig.
Det bekävma hade varit att lämna denna tråd . Men uppenbarligen har ni sprungit på en kille med både åsikter och ryggrad som inget av det viker.

Nej ryssar vet vi rent historiskt är rena asen mot sina fångar. vart vill du komma med det ?

Tror nog det är du som behöver läsa på. Hur man inte lämnar sina vänner i sticket

Du har aldrig funderat på om din narcissism bidrar till att du tror att du förstår saker som inte andra förstår? Att du är 'speciell' i din egen självskattning innebär ju inte att du faktiskt är speciell. Iaf inte speciell på det viset du vill vara speciell.
Citera
2023-03-01, 11:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Att Azov är hjältar och ett föredöme, det råder de inge tviel om

Ang Bakhumt håller tiden att rinna ut för Ukrainarna

Ang Ukraina håller tiden att rinna ut för ryssarna
Citera
2023-03-01, 11:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det du frågar mig om gång på gång har jag svarat på hur många ggr som helst.
Gå till baka i historiken om vad jag har skrivit så får du svaren. Så lägg ner

Ja att ryssar är kassa på att kriga rent historiskt är vi helt överns om. Ingen större skillnad i detta krig.
Har du sett mig påstått något annat?
Att de har lagt nästan allt de har är självfallet inte sant. Men de fattar du nog. Detta kommer vi snart på svar på med. Det kommer ju ge en lite fingervisning vem av oss som är ute och cyklar.

Så ska vi återgå till tråden så du kan svara på min fråga ang Bakmuth ?
Du ställde ingen fråga. Du påstod att Ukraina offrade sina soldater meningslöst och frågade varför de gjorde, som du påstod att de gjorde, formulerad som en fråga.

Men det är förstås bara en åsikt du har utan att kunna vederlägga påståendet att de offrar soldater i onödan. Då måste du väl visa att det är så, eller på något sätt göra det trovärdigt att det är så? Det har du inte lyckats med och jag ser det som ett försök till påverkan. Du försöker insinuerar att Ukrainska ledningen inte bryr sig om sina soldater och framställa det som en sanning, utan belägg för det, istället för att diskutera själva striderna i Bakhmut som sådana.
Citera
2023-03-01, 11:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det bekävma hade varit att lämna denna tråd . Men uppenbarligen har ni sprungit på en kille med både åsikter och ryggrad som inget av det viker.
Igen så struntar du att svara på det konkreta i mitt inlägg utan på sättet jag argumenterar.

Vet du vad det betyder?

Citat:
Nej ryssar vet vi rent historiskt är rena asen mot sina fångar. vart vill du komma med det ?
Att heja på asen är fel sida att heja på.

Citat:
Tror nog det är du som behöver läsa på. Hur man inte lämnar sina vänner i sticket
Läs på lite om kontrollerad reträtt och vad en eftertrupp är. Det handlar inte om att lämna någon medvetet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rearguard

Det är lika dumt som att säga att en förtrupp alltid är utsatt för att de åker före alla andra. Klart som fan att de är det.
Citera
2023-03-01, 11:07
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Igen så vränger du lite på sanningen. Siffrorna är lite olika men några övergavs och förstördes senare (de som jag uppgav). Några skadades av IED's och andra antitankvapen och förstördes senare. Det finns bildbevis på 8st förstörda Leopard. Men det är helt klart inget supervapen. Så långt håller jag med dig.

Inga stridsvagnar är bra i bebyggelse.

Tack, precis det jag vill se.

Du funderar inte på varför det sitter Ukrainska flaggor på den?

Hade man velat hedra Ryssland så hade det suttit ryska flaggor på den.

Tror du då att blommorna är för den ryska besättningen eller för de döda ukrainska soldaterna i konflikten?

För helvete, visste väl att det var någon fuffens med ditt påstående.
Ha ha Price less!

Snacka om att Pro-ryssarna gör bort sig i parti och minut!

Alla med hjärnan i behåll förstår ju att detta är att peka finger åt ryssen och hedra de tappra ukrainarna.
Citera
2023-03-01, 11:09
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Att Azov är hjältar och ett föredöme, det råder de inge tviel om

Ang Bakhumt håller tiden att rinna ut för Ukrainarna
Ja det har vi ju hört nu i 7 månader!

Kanske är det dags nu att omgruppera till bättre befästa försvarslinjer?
Citera
2023-03-01, 11:09
Medlem
Citat:

He he, du har 97 % av hela LANDET emot dig. Kanske börjar bli dags för dig att åtminstone överväga ifall det, möjligtvis, kan vara så att du råkat hamna lite snett i dina tanke(irr)gångar?

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20221205IPR60901/eu-medborgarnas-stod-for-ukraina-ar-stabilt-enligt-eurobarometer
Citera
2023-03-01, 11:19
Avstängd
psychicsailors avatar
"Familjen har klätt sig i Ukrainska flaggan. En man stoppar dem och utropar ”Slava Ukraini!”. De känner stöd från hela världen, säger kvinnorna.
Vi kommer att vinna kriget i år. Det finns inte en ukrainare som tror annat."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KnGLoE/ukraina-kommer-vinna-kriget-i-ar

Det är detta jag menar med falskt hopp. Jag tror inte Ukraina vinner kriget i år. Tyvärr påhejas de av omvärlden. Ett godhjärtat stöd som bottnar i bra värden som rättvisa och demokrati (sen finns det mörkare sidor också). Men det leder, tror jag, till minst sagt tråkiga konsekvenser.

Dessutom är det en slags homogeniseringstänk. Finns det en människa som tror något annat? Då är de ingen riktig "ukrainare".
Citera
2023-03-01, 11:19
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du ställde ingen fråga. Du påstod att Ukraina offrade sina soldater meningslöst och frågade varför de gjorde, som du påstod att de gjorde, formulerad som en fråga.

Men det är förstås bara en åsikt du har utan att kunna vederlägga påståendet att de offrar soldater i onödan. Då måste du väl visa att det är så, eller på något sätt göra det trovärdigt att det är så? Det har du inte lyckats med och jag ser det som ett försök till påverkan. Du försöker insinuerar att Ukrainska ledningen inte bryr sig om sina soldater och framställa det som en sanning, utan belägg för det, istället för att diskutera själva striderna i Bakhmut som sådana.

Så du tror på riktigt att om Bakmuth blir omringat att de lyckas hålla staden ?
Citera
2023-03-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Exakt. Jag vill påstå att Tigern i Normandie var ett psykologiskt hot. Det var möjligen söder om Caen som de var effektiva. Vi ska inte heller glömma Villers Bocage där Wittman ställde till det.

Men i Ukraina har vi öppet långa slätter. Där bör avståndet vara en fördel för Leopard i dold position.

Rök är också något jag noterat. Den används i princip aldrig vid anfall för att täcka avancerade vagnar över öppna fält. Istället används röken endast när man blivit påskjuten. Ryska vagnar har ju fördelen att de skickar diesel på varma delar av motorn och får rök "gratis". Men det kanske beror på att rysk optik inte kan se genom röken. Jag är lite osäker där hur pass utvecklad den är.

True

Wittman blev delvis kritiserad av Wehrmacht vad han gjorde i Villers Bocage. Sen går det som det går. Han dör kort kort senare.

"At Villers-Bocage, Wittmann did not destroy an entire armoured regiment. The effects of his attack were embarrassing, but other than in lives lost, of no real consequence. However, German forces lost six Panzer IV and at least six Tigers, seven if losses through bombing is included. The subsequent push against 22nd Brigade, accounted for at least six more valuable tanks. Schwere SS-Panzer Abteilung 101 lost 28 of 45 Tigers en-route to Normandy, though some were repairable. The loss of an additional seven further sapped German armoured strength, especially if claims that in Normandy as few as 36 Tigers were operational at the time are well-founded. Undoubtedly, levels of Panzer attrition were clearly devastating; the Heer’s Schwere Panzer Abteilung 501 also headed for Normandy with 45 Tigers, retreated with 16 operational, and by Falaise, just eight remained."

Samma aggressivitet fick honom dödad något senare

Wittmann was later killed near Saint-Aignan-de-Cramesnil where British and Canadian forces destroyed five Tigers.

https://www.keymilitary.com/article/cult-tiger-ace

Wittman´s död är ett bra exempel på en dålig taktik gör att man förlorar 5 tigervagnar emot de allierade. Det finns numera fler dokumentärer om Wittmans död.

Det gäller i Ukraina också. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om väst hade lyckats köpa Sovjetiska stridsvagnar från till ex Algeriet mm. Då hade man kanske fått tag i ett större antal än antalet Leoparder. Samt Ukrainarna hade vetat hur man använder T72 samt logistiken hade blivit bättre MEN jag tror att USA mfl inser att det här kriget riskerar att bli långdraget och då måste Ukraina få västvagnar för att vinna. Då kan man börja nu. Jag är faktiskt inte säker på att man sätter in Leopards i Ukrainas senare offensiv. Utan de kommer att användas för att täcka förluster.
Citera
2023-03-01, 11:22
Medlem
Vissa twitteruppgifter tyder på att Ukraina gjort framsteg åter igen öster om kanalen i Bachmut och även i söder om Bakhmut.

I norra delarna är det ansträngt, enligt samma twitteruppgifter. Där har Ryssland en fördel.

Ukraina har stora styrkor väster om staden men kanske bara 3000 man inne i själva staden. Man koncenterar sig på att kunna tillfoga Ryssland stora förluster samt att hålla försörjningslinjerna öppna.

Jag är överraskad. Jag trodde man skulle överge staden.

Samtidigt fortsätter ukrainska drönarattacker mot mål inne i Ryssland. Är detta enligt den ryska planen?
Citera
2023-03-01, 11:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det gäller i Ukraina också. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om väst hade lyckats köpa Sovjetiska stridsvagnar från till ex Algeriet mm. Då hade man kanske fått tag i ett större antal än antalet Leoparder. Samt Ukrainarna hade vetat hur man använder T72 samt logistiken hade blivit bättre MEN jag tror att USA mfl inser att det här kriget riskerar att bli långdraget och då måste Ukraina få västvagnar för att vinna. Då kan man börja nu. Jag är faktiskt inte säker på att man sätter in Leopards i Ukrainas senare offensiv. Utan de kommer att användas för att täcka förluster.

Leoparderna är överlägsna, de kan skjuta längre även med vanlig artilleriammunition och kan skjuta missiler som går 8km. D.v.s de ryska stridsvagnarna har ingen chans. Använder Ukraina dem korrekt i öppet fält så är risken minimal att de förloras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in