Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Exakt. Jag vill påstå att Tigern i Normandie var ett psykologiskt hot. Det var möjligen söder om Caen som de var effektiva. Vi ska inte heller glömma Villers Bocage där Wittman ställde till det.
Men i Ukraina har vi öppet långa slätter. Där bör avståndet vara en fördel för Leopard i dold position.
Rök är också något jag noterat. Den används i princip aldrig vid anfall för att täcka avancerade vagnar över öppna fält. Istället används röken endast när man blivit påskjuten. Ryska vagnar har ju fördelen att de skickar diesel på varma delar av motorn och får rök "gratis". Men det kanske beror på att rysk optik inte kan se genom röken. Jag är lite osäker där hur pass utvecklad den är.
True

Wittman blev delvis kritiserad av Wehrmacht vad han gjorde i Villers Bocage. Sen går det som det går. Han dör kort kort senare.
"At Villers-Bocage, Wittmann did not destroy an entire armoured regiment. The effects of his attack were embarrassing, but other than in lives lost, of no real consequence. However, German forces lost six Panzer IV and at least six Tigers, seven if losses through bombing is included. The subsequent push against 22nd Brigade, accounted for at least six more valuable tanks. Schwere SS-Panzer Abteilung 101 lost 28 of 45 Tigers en-route to Normandy, though some were repairable. The loss of an additional seven further sapped German armoured strength, especially if claims that in Normandy as few as 36 Tigers were operational at the time are well-founded. Undoubtedly, levels of Panzer attrition were clearly devastating; the Heer’s Schwere Panzer Abteilung 501 also headed for Normandy with 45 Tigers, retreated with 16 operational, and by Falaise, just eight remained."
Samma aggressivitet fick honom dödad något senare
Wittmann was later killed near Saint-Aignan-de-Cramesnil where British and Canadian forces destroyed five Tigers.
https://www.keymilitary.com/article/cult-tiger-ace
Wittman´s död är ett bra exempel på en dålig taktik gör att man förlorar 5 tigervagnar emot de allierade. Det finns numera fler dokumentärer om Wittmans död.
Det gäller i Ukraina också. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om väst hade lyckats köpa Sovjetiska stridsvagnar från till ex Algeriet mm. Då hade man kanske fått tag i ett större antal än antalet Leoparder. Samt Ukrainarna hade vetat hur man använder T72 samt logistiken hade blivit bättre MEN jag tror att USA mfl inser att det här kriget riskerar att bli långdraget och då måste Ukraina få västvagnar för att vinna. Då kan man börja nu. Jag är faktiskt inte säker på att man sätter in Leopards i Ukrainas senare offensiv. Utan de kommer att användas för att täcka förluster.