2023-03-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Du menar att fackförbunden ljuger och har fel, samt även de företag som SJÄLVMANT tagit upp lön på intervju och erbjudit mig JUST såna löner och till och med HÖGRE, för JUST såna tjänster? Det är det du menar? Alla dessa har fel? Till och med företagen själva?

Då kan du ju förklara varför ett företag vill ge mellan 20-22k före skatt för en supporttjänst, medan ett annat företag är villigt att erbjuda 36-38k före skatt för exakt likadan tjänst. För det är en jävla skillnad i lön för likadan typ av tjänst med samma kravprofiler.

Krya på dig.
Citera
2023-03-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag jobbar med IT och vi betalar generellt 27-30 för en person med din erfarenhet. Vissa går in högre, men då pratar vi om ”nördar” som sitter och kodar större delen av sin fritid sedan flera år tillbaka.

35-40K tjänar de inom de lägre nivåerna som har 5 års erfarenhet. Vissa avancerar till högre nivåer innan så, men långt ifrån alla.

Samma här, har 50+ anställda inom it med majoriteten på support/konsult och mellan 27 och 30 k är helt rimligt för den kunskaps och erfarenhetsnivån.
Citera
2023-03-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

De flesta arbetsgivare gör en bedömning om en arbetssökande är anställningsbar innan anställning. Inte sällan görs det i form av tester. Att ha gått någon form av "utbildning" säger inget om din lämplighet, möjligtvis kan det ge en fingervisning om du är intresserad. Märklig frågeställning "varför är de så kräsna?". De flesta företag anställer bara folk som dom åtminstone tror klarar jobbet.
Citera
2023-03-01, 10:46
Avslutad
Min partner jobbar på ett gigaaaantiskt svenskt företag. De anställer folk inom it precis hela tiden. Och i princip vad som helst för folk bara de förefaller att vara normalbegåvade och har intresse för jobbet. Nu senast två killar på 20 som kom hit från Ukraina förra året. De pratar inte ens svenska men engelska är så vanligt där med tanke på alla indier som är inhyrda.
Min partner frågar nästan varje vecka om jag känner någon. Det är intervjuer jämt.
Får du inget jobb inom it skulle jag titta lite på vad du söker, var och hur diaäna ansökningar ser ut
Citera
2023-03-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Min partner jobbar på ett gigaaaantiskt svenskt företag. De anställer folk inom it precis hela tiden. Och i princip vad som helst för folk bara de förefaller att vara normalbegåvade och har intresse för jobbet. Nu senast två killar på 20 som kom hit från Ukraina förra året. De pratar inte ens svenska men engelska är så vanligt där med tanke på alla indier som är inhyrda.
Min partner frågar nästan varje vecka om jag känner någon. Det är intervjuer jämt.
Får du inget jobb inom it skulle jag titta lite på vad du söker, var och hur diaäna ansökningar ser ut

Då syftar du antagligen på Stockholm där arbetslösheten brukar vara som lägst i hela landet. Den situationen gäller inte på alla andra orter.

Personligen skulle jag gärna ta ett jobb inom IT likt det TS frågar efter, men har svårt att se, i dessa tider, hur jag skulle kunna få bostad på större ort.
Citera
2023-03-01, 11:17
Medlem
Omöjligt är det inte men kokurrensen är nog hård. Tjejer har det lättare. De kvoteras in. Lättare inom den branschen om man själv är lite av en entreprenör som inte räds osäkra arbetsvillkor. Vågar ta risker. Jag har varit på flera ställen som gått i konkurs. Orkade inte med stressen. Hamnade på ett jobb där jag klippte gräsmattor. Ödets ironi att jag klippte gräset hos en indier som jobbade med IT:
Citera
2023-03-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe en lägenhet i fattiga Beijing som i Sverige räknats som ett betongskal kostar 10mkr. Kina är körda de närmaste 10 åren.

Anti-globaliseringen som nu pågår i världen kommer att göra att svenskar gör mer och mer i Sverige. Det är ju bra.

Vet inte om Beijing kan räknas som fattigt då snittpriset per kvadratmeter är 190.000kr, mer än Östermalm. Betyder att befolkningen har mer pengar att röra sig med.

Vet inte om det är så mycket anti globalisering, "onda" krafter styr över Sverige och vi verkar ju bara bli mer och mer globaliserade och allt blir sämre i Sverige, särskilt vår valuta.
Citera
2023-03-01, 11:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Ts har helt enkelt inte den kunskap som behövs 2023.

Skulle säga att TS saknar kompetens för IT helt och hållet.
Han har en grundkunskap i data och en släng av datatekniker, men det får man inte ett IT jobb på.

Är lite som att vara bra på att dra ihop en luchpasta och sen gå till FB och klagar på att man inte får jobb som kock.
No-shit-sherlock
Citera
2023-03-01, 12:20
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe en lägenhet i fattiga Beijing som i Sverige räknats som ett betongskal kostar 10mkr. Kina är körda de närmaste 10 åren.

Anti-globaliseringen som nu pågår i världen kommer att göra att svenskar gör mer och mer i Sverige. Det är ju bra.

Produktionen för de stora företagen, dvs amerikanska, har blivit för höga i Kina, många företag flyttar nu till Indien som har helt andra kostnader och det är positivt att man äntligen frigör sig från Kina mer och mer, de har varit till ondo i många frågor
Citera
2023-03-01, 12:23
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Orkade inte med stressen. Hamnade på ett jobb där jag klippte gräsmattor. Ödets ironi att jag klippte gräset hos en indier som jobbade med IT:

Det är extrem hög stress idag inom IT, det har blivit värre efter pandemin, vet inte själv om man pallar mycket mer faktiskt, värst är väl alla jävla möten.
Citera
2023-03-01, 12:28
Medlem
Man skriker efter folk. Vi kan inte tillsätta alla roller vi har ute. Men visst, man kräver ju att man är hel och ren, kan föra sig bland folk, komma i tid på rätt plats osv. Det är ju inte alla som reder ut det idag.
Citera
2023-03-01, 12:28
Medlem
Behovet av lokal it-support minskar ju med demografin, visst behöver du Maj-Britt support på Åsele kommun då deras skrivare ingår i ett AD där bara Bert 62 år med nyckelknippa har lösenordet.

Modernare företag kör molnlösningar och skrivaren installeras automatiskt genom nätverket mm. På företaget min bror jobbade på hade de i princip en gubbe som jobbade heltid med att sköta någon mailserver, typ spamfilter mm och kostade 50 000 kr i lön. Det var en massa krångel, gick inte ta emot stora bilagor mm. När gubben gick i pension tog de in en konsult som flyttade allt till Office 365, tror han tog typ 1000 kr per användare (ca 120 anställda) och sedan dess har de inte haft några problem och IT-supporten sköts av en konsult de ringer in på timme, de gick från kostnader för support på 1 miljon per år (gamla gubbens lön, sociala avgifter etc) till en bättre lösning där en konsult hjälper dem vid behov för ca 40 000 kr om året
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in