2023-03-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
det som facken anser vara minimum, 35k.

har eftergymnaisal utbildning med.

Så du frågar efter 10k mer än facken tycker såna jobb är värda. Unionen tycker all IT support ska jobba för ~24k i månaden.

Inte konstigt du inte hittar något.

Acceptera 24k i månaden, få erfarenheten och bli jagad för jobben som ger 35k+ nästa år.

Verkligheten inom IT jobben är också att det är hundratals eller t.om tusentals som söker samma tjänst. Gäller att sticka ut.

Citat:

OKEJ! Det är MITT fel att allas el är svindyr!

Bor du själv i en hyrd villa eller?

Min elräkning i lägenheten är på 50-100kr i månaden...
Senast redigerad av HerrOsocial 2023-03-01 kl. 00:58.
Citera
2023-03-01, 01:05
Medlem
Det här med automatisering som faktor i it-branschen tycker inte jag är något problem.

Det är klart, om du inte velat lära dig något nytt de senaste 5 åren så sitter du snart löst när teknik och processer skiftar.

Det jag gjorde för 10 år sedan och som då tog mig nästan en vecka kan jag nu göra med ett musklick. Det underlättar enormt och har öppnat helt nya möjligheter i vår produktutveckling. Sen är min revisor är en jävel på att automatisera sina arbetsflöden i Power Automate. Har en äldre släkting som lärt sig hosta sin egen mail, backups, VPN osv. För att det blivit enklare, så att vi kan jobba med andra saker. För ingen vill väl göra meningslöst arbete.

Finns säkert stor användning för av AI insamlad och ompaketerad kod. Men skulle inte sätta mig i en sådan bil. Och skulle inte anställa någon som använder det hela tiden utan reflektion.

Vad som behövs är mer mänsklig hjärna. Mer eftertänksamhet, kreativitet och empati. Det blir kanske lite nytt konceptuellt tänkande vid sådana här skiften.
Citera
2023-03-01, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Om du hittar ett företag som betalar 36-38K för first line bör du tacka ja på stående fot!
Varför hänger alla upp sig på first line? Saknar ni läsförståelse hela högen? Jag har jobbat med second line med samt som it-tekniker och onsitetekniker. Sluta tjata om first line.
Citera
2023-03-01, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Välkommen till verkligheten i byggbranschen sedan 30 år bakåt, värre för varje år.

Skillnaden i byggbranschen är att slutprodukten blir sämre, vilket jag antar inte gäller it
Det gör det alldeles säkert.
Citera
2023-03-01, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Så du frågar efter 10k mer än facken tycker såna jobb är värda. Unionen tycker all IT support ska jobba för ~24k i månaden.

Inte konstigt du inte hittar något.

Acceptera 24k i månaden, få erfarenheten och bli jagad för jobben som ger 35k+ nästa år.

Verkligheten inom IT jobben är också att det är hundratals eller t.om tusentals som söker samma tjänst. Gäller att sticka ut.

Bor du själv i en hyrd villa eller?

Min elräkning i lägenheten är på 50-100kr i månaden...
Nej. Jag frågar efter den lön facken säger är minimum för nån i min ålder, med min yrkeserfarenhet, med min bakgrund och min utbildning, dvs 35k.

Unionen är ett av facken som uppgett denna siffra och jag har talat med båda faken minst tre gånger vardera för att trippelkolla och säkerställa att uppgifterna är korrekta.

Som jag OCKSÅ har nämnt flera gånger i tråden, så har arbetsgivare jag varit på intervju hos eller som ringt mig och velat ha mig på intervju, SJÄLVA tagit upp lönen utan att jag sagt något, och nämnt liknande siffror som facken sagt, dvs allt från 35k, upp till 40k.

Förra veckan var det en rekryterare som hörde sv sig och undrade om jag var kntresserad av en tjänst. Lönen var mellan 38-40k, sa personen. Jag sa aldrig något.

Dock så var det i vanlig ordning nån annan mupp med längre erfarenhet som fick det.

24k skulle jag aldrig ta, särskilt inte med tanke på att min senaste it-tjänst var 30k innan skatt.
Citera
2023-03-01, 05:57
Medlem
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Företag outsourcar support utomlands och tjänar mycket pengar på det.

Mina två senaste svenska arbetsplatser, stora som satan, båda två körde indisk support.

Det finns ingen anledning att anställa en svensk som är mycket kräsnare gällande lön och så vidare.
Citera
2023-03-01, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom kan ju ta hit random indisk eller kinesisk it-tekniker för en tredjedel av din lön förstår du väl.. Den indiske eller kinesiska it teknikern kan ju oxå jobba remote från sitt land för 50kr i timman. Dom har ju en boende ock levnadskostnader som är bråkdelen av vad en dumsvennen har s den lönen är ju guld för dom. Ock ingen fackförenings tjafs heller. Kanon för arbetsgivaren. Men inte för dej kanske..

Du har inte varit till Kina på 30 år va? Lönerna för IT är högre i Shanghai och Beijing än Stockholm.
Citera
2023-03-01, 07:22
Medlem
Citat:
Varför hänger alla upp sig på first line? Saknar ni läsförståelse hela högen? Jag har jobbat med second line med samt som it-tekniker och onsitetekniker. Sluta tjata om first line.
Att du har ett års erfarenhet och hunnit med allt detta tycker jag säger ett och annat. De som blir duktiga har ofta jobbat med first line i 2-4 år och sen avancerat. Lönerna är skitdåliga i början, men ökar ordentligt om man sticker ut och blir en nyckelspelare.
Citera
2023-03-01, 07:25
Medlem
Citat:
Nej. Jag frågar efter den lön facken säger är minimum för nån i min ålder, med min yrkeserfarenhet, med min bakgrund och min utbildning, dvs 35k.

Unionen är ett av facken som uppgett denna siffra och jag har talat med båda faken minst tre gånger vardera för att trippelkolla och säkerställa att uppgifterna är korrekta.

Som jag OCKSÅ har nämnt flera gånger i tråden, så har arbetsgivare jag varit på intervju hos eller som ringt mig och velat ha mig på intervju, SJÄLVA tagit upp lönen utan att jag sagt något, och nämnt liknande siffror som facken sagt, dvs allt från 35k, upp till 40k.

Förra veckan var det en rekryterare som hörde sv sig och undrade om jag var kntresserad av en tjänst. Lönen var mellan 38-40k, sa personen. Jag sa aldrig något.

Dock så var det i vanlig ordning nån annan mupp med längre erfarenhet som fick det.

24k skulle jag aldrig ta, särskilt inte med tanke på att min senaste it-tjänst var 30k innan skatt.
Jag jobbar med IT och vi betalar generellt 27-30 för en person med din erfarenhet. Vissa går in högre, men då pratar vi om ”nördar” som sitter och kodar större delen av sin fritid sedan flera år tillbaka.

35-40K tjänar de inom de lägre nivåerna som har 5 års erfarenhet. Vissa avancerar till högre nivåer innan så, men långt ifrån alla.
Citera
2023-03-01, 09:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag har jobbat på företag som har outsourcat stora delar av den allmänna IT supporten till Indien, alltså ingen utveckling utan bara typ lvl 1-2 IT support.

I båda fallen så höll det inte mer än 2 år som längst, totalt ohållbart och även om det säkert var jävligt billigt och det på pappret såg ut som att man kunde spara pengar så tvekar jag på om inte detta var en rejäl förlustaffär.

Totalt jävla värdelöst att prata med en indier om problem som inte innefattar typ "glömt lösenord" och indiern kunde läsa direkt från något supportverktyg vad som skulle göras.
Exakt så. "Indier" var på tapeten redan när jag slutade inom IT kring år 2000, men det blev aldrig något och fast de är "civilingenjörer" så kan de inget och de är inte i Sverige så det fungerar inte. Och det indiska kynnet är ingen höjdare, när man ser glad och nöjd ut men ingenting fungerar.

Jag hade grannar i Malmö som tillverkade mobiler/prototyper år Ericsson i Lund. De lät indier göra allt arbete. Sånt fruktansvärt skit, de var tvungna att oavbrutet resa dagar i taget till Indien för att få ut någonting. Till slut var de helt knäckta och la ner företaget.

Så, "indier kommer att ta svenskarnas arbeten": Myth Busted.

Det är på gång en rejäl recession i Sverige och t.ex Ericsson kommer säkert att dra ner massor på personalen och det kommer att bli svårt att hitta jobb kommande 2-3 åren. jag föreslår att TS accepterar att flytta eller söka ett mindre avancerat jobb, tills vidare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-01 kl. 09:57.
Citera
2023-03-01, 09:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du har inte varit till Kina på 30 år va? Lönerna för IT är högre i Shanghai och Beijing än Stockholm.
Hehe en lägenhet i fattiga Beijing som i Sverige räknats som ett betongskal kostar 10mkr. Kina är körda de närmaste 10 åren.

Anti-globaliseringen som nu pågår i världen kommer att göra att svenskar gör mer och mer i Sverige. Det är ju bra.
Citera
2023-03-01, 10:11
Medlem
Cameltotems avatar
I utveckling går de inte outsourca allt till indien.

Utveckling handlar lite om just kodning och mer om kommunikation, samarbete, politik o andra mjuka värden.

Att skriva ett eget program är lätt. Att en ledning kan kommunicera ett behov och för ett team att översätta detta är en annan sak. Lycka till att få en Indie att förstå er verksamhet på lika bra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in