2023-03-01, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
"Pundigt" på 70-80-talet var dum i huvudet när man var grabb.

"Fan va pundig du är" betydde du är dum i huvudet.

Om TS anser att en människa uppträder som en tjackpundare eller WT så skulle jag nog säga "What a chav", oavsett ålder. Eller "bogan" om den engelsktalande är från Australien.
Har aldrig hört någon kallas pundig. Pundhuvud har jag dock hört ofta.
Citera
2023-03-01, 02:42
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har aldrig hört någon kallas pundig. Pundhuvud har jag dock hört ofta.

Det var väl en blandning kanske i vårat slang?

Pundhuvud, absolut men också "Det där var pundigt gjort" eller "Är du helt pundig eller?" var ofta förekommande.
Citera
2023-03-01, 02:42
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
En mycket underlig benämning på en flitig gör-det-självare som fixar sin egen bil istället för att lämna i den.
Men fan va bra fråga TS ställde, ingen har hittat det vanliga engelska slangordet än. Jäkligt skumt.
Citera
2023-03-01, 02:43
Avslutad
Citat:
Det var väl en blandning kanske i vårat slang?

Pundhuvud, absolut men också "Det där var pundigt gjort" eller "Är du helt pundig eller?" var ofta förekommande.
Där ser man. Har som sagt aldrig hört det.
Citera
2023-03-01, 02:46
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Pundig betyder numera att bete sig och/eller se ut som en missbrukare. Det är så yngre använder ordet, vilket indikerar begreppsförskjutning.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Där ser man. Har som sagt aldrig hört det.

Nej, man lär sig något nytt varje dag Citerar Bubo här ovan som informerar att Pundig har bytt betydelse, åtminstone i min vokabulär, haha.
Citera
2023-03-01, 02:48
Avslutad
Citat:
Nej, man lär sig något nytt varje dag Citerar Bubo här ovan som informerar att Pundig har bytt betydelse, åtminstone i min vokabulär, haha.
Ja, min första tanke gick definitivt till beteende man förväntar sig av pundare.
Citera
2023-03-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Men fan va bra fråga TS ställde, ingen har hittat det vanliga engelska slangordet än. Jäkligt skumt.
Det skulle nog enklast kunna översättas till "silly" eller "retarded". Även om jag inte håller med att det skulle vara något fel i att vara ute och meka. Möjligen att det är lite väl kallt så här års...

Och formen pundhuvud, som ordet åsyftar, skulle jag vilja översätt till det vackra "gobshite".
Citera
2023-03-01, 03:45
Medlem
hibernalhatts avatar
Eller så översätter man pundigt med ett nedsättande ord, som Gordon Ramsay (känd kock)tydligen har sagt i ren ilska:
"...the stove isn't on, you f-ing donut!..."

Så "donut" betyder pundig...
Citera
2023-03-01, 05:19
Medlem
Känner direkt igen situationen som ts beskriver men jag blir mer nyfiken på vad man kallar ts och hans flickvän och deras beteende och vad det heter på engelska?

Man står i lugn och ro och gör ett enklare jobb på sin egen eller en väns bil och även om man åkt två mil för att hitta en enslig plats där man får vara i fred kan man ge sig fan på att det ramlar ut någon sån där som ska glo så ögonen håller på och ploppar ut ur huvudet och göra sina tvångsmässiga pundarkategoriseringar.
Citera
2023-03-01, 07:01
Medlem
Lodigt hade passat in ljusår bättre än pundigt i detta läge.

Vad man säger på engelska vete fan.
Citera
2023-03-01, 07:13
Medlem
MissBs avatar
Thats fking tacky?
Citera
2023-03-01, 08:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paralyzed-ninja
Jag gick förbi parkeringen med en engelsk vän och såg någon ligga och meka med bilen med prylar överallt. Jag sa då till min flickvän "fan vad pundigt att meka på parkeringen"

Sedan hade jag svårt att förklara för vår brittiska vän vad jag menade, har engelskan något ord med liknande innebörd?

En bra början kan väl vara att fundera på ordets exakta innebörd på svenska, innan man letar en engelsk motsvarighet. Misstänker att det är ett ganska milt ord för den som använder ofta, medan det kan vara ganska starkt för andra (om man är ett "pundhuvud", så är man bra jävla dum).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in