2023-03-01, 00:08
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veteesset
Sant, druggie behavior.

Eller typ peka och säga "look at the meth head", inte korrekt kanske, men de fattar.

Testa med Chuck Pounder annars.
Citera
2023-03-01, 00:10
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag förstår att du försökte tolka TS, som tycks missuppfattat ordet.

Men att det skulle vara pundare-beteende att mecka med sin bil på parkeringen är ju en minst lika märklig åsikt som att det skulle vara korkat att mecka med sin bil på parkeringen.

TS: kan du klargöra vad du menar med ordet och "beteendet", innan vi ger oss på att översätta "vad du menade".

Nja, vet inte om jag skulle se det som så märkligt, sett flera tjackade personer som snöat in på meckande och elektronik för den delen. Ser då ofta ut på beskrivet sätt.

Men håller helt med, TS, beskriv gärna vilken typ av beteende du önskar en fras för.
Citera
2023-03-01, 00:11
Medlem
Farfarsfars avatar
Dope, dopey.
Citera
2023-03-01, 00:13
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Nja, vet inte om jag skulle se det som så märkligt, sett flera tjackade personer som snöat in på meckande och elektronik för den delen. Ser då ofta ut på beskrivet sätt.

Men håller helt med, TS, beskriv gärna vilken typ av beteende du önskar en fras för.
Precis.
Ex: -jag blev helt pundig och snöade in på att porrsurfa
Citera
2023-03-01, 00:24
Medlem
Krakatoas avatar
"Pundigt" på 70-80-talet var dum i huvudet när man var grabb.

"Fan va pundig du är" betydde du är dum i huvudet.

Om TS anser att en människa uppträder som en tjackpundare eller WT så skulle jag nog säga "What a chav", oavsett ålder. Eller "bogan" om den engelsktalande är från Australien.
Citera
2023-03-01, 00:29
Medlem
Som utövare av ett andraspråk gör du det i framtiden enklast för dig genom att formulera hur du upplever personen, inte hur du upplever situationen. Är din brittiska vän någorlunda torr bakom öronen och en smula bildad hade denne förstått om du pekade och använde ordet ”tinker” i passande mening.
Citera
2023-03-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
"Pundigt" på 70-80-talet var dum i huvudet när man var grabb.

"Fan va pundig du är" betydde du är dum i huvudet.

Om TS anser att en människa uppträder som en tjackpundare eller WT så skulle jag nog säga "What a chav", oavsett ålder. Eller "bogan" om den engelsktalande är från Australien.

Pundig betyder numera att bete sig och/eller se ut som en missbrukare. Det är så yngre använder ordet, vilket indikerar begreppsförskjutning.
Citera
2023-03-01, 01:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Fint att det har så gamla rötter, 1678.
Citera
2023-03-01, 01:16
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Pundig betyder numera att bete sig och/eller se ut som en missbrukare. Det är så yngre använder ordet, vilket indikerar begreppsförskjutning.

Tack för att du uppdaterar en gubbe
Citera
2023-03-01, 02:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fint att det har så gamla rötter, 1678.
Dhen som haar stoort hufwud ok lite wett kallas Pundhufwud.
Dhen som haar fått gott pund, eller gott hufwud kallas inte Pundhufwud.

Härliga ordboksdefinitioner från 1600-talet.

Ungefär som att kalla någon tjockskallig.

Pund var både en viktenhet och ett rymdmått sen många hundra år tillbaka och att något var "pundigt"
betydde att det var stort och tungt.

T.ex så brukade kanoner definieras av hur många pund de var på.
Man pratade om 4-pundiga kanoner och 8-pundiga kanoner osv.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-03-01 kl. 02:09.
Citera
2023-03-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Manic Meth Head
En mycket underlig benämning på en flitig gör-det-självare som fixar sin egen bil istället för att lämna i den.
Citera
2023-03-01, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Tack för att du uppdaterar en gubbe
Jag är född på det tidiga 90-talet och jag har också lärt mig att "pundig" är detsamma som dum i huvudet, blåst, korkad eller bengalo som är ett annat fint gammalt uttryck.

Jag tycker inte att man är dum i huvudet om man lagar bilen själv, snarare att man är rejäl och händig. Numera lämnar ju vissa in bilen för att byta en simpel glödlampa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in