2023-02-28, 23:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det här är vad hon talar om. Läs även om det är ett tvistemål så grunden samma för detta fallet.

I det fallet handlar det om att hovrätten borde ha klarlagt Länsförsäkringars inställning till sin talan i målet. Det uppfattar jag logiskt som olikt frågan om hovrätten här borde begärt att nya förhör skulle hållas med flickan. Men jag är på djupt vatten där, men det gäller nog också de flesta jurister som inte är experter på processrätt.

https://lagen.nu/dom/nja/2014s212
Citera
2023-03-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I det fallet handlar det om att hovrätten borde ha klarlagt Länsförsäkringars inställning till sin talan i målet. Det uppfattar jag logiskt som olikt frågan om hovrätten här borde begärt att nya förhör skulle hållas med flickan. Men jag är på djupt vatten där, men det gäller nog också de flesta jurister som inte är experter på processrätt.

https://lagen.nu/dom/nja/2014s212

Efter professorn i processrätts uttalande, så är jag mer säker på att det gäller även i detta fallet.
Jag har sett det tidigare att man tagit upp det på Dagens juridik, så vi får helt enkelt se vad det här landar i. Alltid lär man sig något nytt och det är ju iofs trevligt.
Citera
2023-03-01, 00:06
Medlem
Finns det någon info om namn och annat på domarna som friade pedofilen ?
Citera
2023-03-01, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Finns det någon info om namn och annat på domarna som friade pedofilen ?
Massor. Sök i tråden.
Citera
2023-03-01, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast någonstans måste ju faktiskt gränsen mellan sexuellt ofredande och våldtäkt gå.

Och sexualbrott har generellt låga beviskrav. För i stort sett alla andra brott krävs det även teknisk bevisning.

För mig är detta våldtäkt och kan inte röra sig om ett sexuellt ofredande .
Du kommer inte få mig ändra mitt ställningstagande i den frågan .

Dessutom tycker jag straffvärdet ligger för lågt. Man ska komma ihåg att detta är händelser som mycket väl kan sitta i livet ut för sina offer .
Senast redigerad av Jens86 2023-03-01 kl. 00:52.
Citera
2023-03-01, 00:49
Medlem
Jag fattar inte att under en hel rättegång har man alltså inte klargjort om han hade ett finger inuti flickan eller inte, oavsett vad för ord flickan använt för sitt könsorgan, man ställer inga följdfrågor om man är osäker på att detta gått fram? Man börjar slå i en ordlista istället? Helt obegripligt,
Senast redigerad av anteanti 2023-03-01 kl. 00:53.
Citera
2023-03-01, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag fattar inte att under en hel rättegång har man alltså inte klargjort om han hade ett finger inuti flickan eller inte, oavsett vad för ord flickan använt för sitt könsorgan, man ställer inga följdfrågor om man är osäker på att detta gått fram? Man börjar slå i en ordlista när man istället? Helt obegripligt,

JO det hade man klartgjort. Dom tolkar "snippan" som det som är utanpå och inte inuti .
Men med det underlag som finns beskrivet så bör inte frågan om "snippan" vara aktuell.
Senast redigerad av Jens86 2023-03-01 kl. 00:59.
Citera
2023-03-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
JO det hade man klartgjort att det hade han .

Ja så vad är problemet? Vad fan har ordet snippa för betydelse då?
Citera
2023-03-01, 01:00
Bannlyst
Citat:

"snippan" för dom är yttre delarna . inte inre.
Men egentligen en icke fråga eftersom det redan finns beskrivet att det handlar om att han har använd fingrar .
Citera
2023-03-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, anledningen att gärningsbeskrivningen inte kunnat utläsas är pga språkbruket, då det aktuella ordet kollades av mot SAOB efter avslutad huvudförhandling.
Vi rör oss snarare i landet rättegångsfel och/eller domvilla.

Visst kan man inledningsvis samla detta under begreppet bevisvärdering, det köper jag. Men det hoppar så otroligt raskt ur bevisvärderingskategorin, och över till att helt handla om nämndemännens sätt att tolka ordvalet, och sättet dom i sin värld rett ut vad ordet betyder.
Meningen med just detta ordet rör sig ju kraftigt åt att rätten rakt av missuppfattat vad flickan menat.
Bevisvärderingen i detta läget ligger ju snarast i att man kommit fram till att ett finger varit inne i snippan, och därom råder inga oklarheter, trots att visst labbande i domen syns.
Handlingen är konstaterad, men brytet råder ju bara kring vad man kommit fram till att ordet betyder, samt hur man kommit fram till det.

En överklagan till HD om detta, faktiskt både enligt vad du och jag skriver, är inte helt lätt att definiera vad det skall fokuseras på att handla om.

Hållet med om din beskrivning, dock med reservation för att jag inte tror det utgör rättegångsfel eller domvilla,
Senast redigerad av Plastkork 2023-03-01 kl. 01:05.
Citera
2023-03-01, 01:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Idioternas ursäkt till att inte döma är vad vi alla gissar på.
Citera
2023-03-01, 01:04
Medlem
Citat:
Jag fattar inte att under en hel rättegång har man alltså inte klargjort om han hade ett finger inuti flickan eller inte, oavsett vad för ord flickan använt för sitt könsorgan, man ställer inga följdfrågor om man är osäker på att detta gått fram? Man börjar slå i en ordlista istället? Helt obegripligt,

Det var i och för sig polisens videoförhör som spelades upp, så följdfrågor var inte möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in