2023-02-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
För att genuint välstånd är byggt av flera generationer.
Sånt förstår inte de som inte fått rätt uppfostran. Redan från barnsben fostras man att släktens egendom ska förvaltas vidare till kommande generationer.

Finns alltid såna som ska upprepa att jag fick inget utan har skapat allt själv, och jag ska inte lämna nåt till de efter mig heller.
I de allra flesta fall blir det precis som de säger, inget lämnas över till kommande generationer från en sån.
Citera
2023-02-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sånt förstår inte de som inte fått rätt uppfostran. Redan från barnsben fostras man att släktens egendom ska förvaltas vidare till kommande generationer.

Finns alltid såna som ska upprepa att jag fick inget utan har skapat allt själv, och jag ska inte lämna nåt till de efter mig heller.
I de allra flesta fall blir det precis som de säger, inget lämnas över till kommande generationer från en sån.

Din Smurf; dödsbodelägarna får ju fastigheten. Exakt hur girig måste man vara som dödsbodelägare att fnysa åt att en del lån måste lösas? Du måste vara gen z med den attityden.
Citera
2023-02-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
I en hyresrätt? Som går i arv? Lr hur tänker du? Vi är i en bostadstraditionen nu och pratar. Men plotta du gärna ut de olika scenarios som du ser ger ett större arv till arvingar att bråka om.

Du verkar ha sett för många avsnitt av Yellowstone, och läst lite för dåligt med nutida forskning om arv vs miljö. Hint: du påverkar mindre än du tror.
Bara att du pratar om att bråka om arv säger ju allt hur du tänker.
Fastigheter går i arv eller byggs men visst hyreslägenheter är väldigt bra att få i arv från anfäderna som köpt upp eller byggt några hyresfastigheter. Men allt ska inte ligga i samma tillgångar i släktens förmögenhet.
Mark, företag och aktier är fina grejer.
Citera
2023-02-28, 22:39
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Kan inte fatta att inte någon satte stopp för detta projekt i något led.. Skulle man fråga 100 personer om de tycker det ser estetiskt överkomligt ut lär inte så många svara ja.

Man kunde ju byggt dem i färg och utformning av en bajskorv och ändå fått det sålt för några år sen.

Nu kommer det vara slut på den brutalistiska Gert Wingårdh-arkitekturen som haft för avsikt att förfula landet.

Ingen kommer vara så dum att man bygger nå så fult och de som flyttat in i fula skokartonger eller patetiska atefallare kommer få lida mest av alla på den fallande marknaden.
Citera
2023-02-28, 22:54
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Värdelöst läge precis intill ganska väl trafikerad gata. Hade jag aldrig köpt. Hyfsat trevligt invändigt men helkass läge.

Precis, jag tror att det dåliga läget är den största boven i dramat.

Jag tycker inte att dessa radhus ser så ofantligt förskräckliga ut. Radhusen ser ut som budgetvarianter av lägenheterna i Oscar Properties prestigeprojekt Norra tornen.
Citera
2023-02-28, 22:55
Medlem
Citat:
Moody's sänker Balders kreditbetyg till så kallad skräpstatus
https://www.di.se/live/moody-s-sanker-balders-kreditbetyg-till-sa-kallad-skrapstatus/

Känns som många av fastighetsbolagen måste sälja av en del innehav för att sänka sina skulder.
Citera
2023-02-28, 23:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mordor-husen kanske någon minns?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-stockholms-kommun-skondalsvagen-38b-19540380

10% prissänkta, sänkt belåning i BRF och räntegaranti har de fått dra till med. Tror ni att man kan få en möbelcheck på 50k hos Mio också?

Eländet tar inte slut... nu vill nån köpare från Etapp 1 hoppa av:

https://www.lansfast.se/till-salu/bostad/stockholm/stockholm/skondal/skondalsvagen-34c/cmbolgh5ce4127oqghertu2/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_content= skondalsvagen-34c

Blir lite svårt att få igenom den försäljningen när de just dumpat priset en mille på de 8 osålda i Etapp 2
Citera
2023-02-28, 23:21
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Eländet tar inte slut... nu vill nån köpare från Etapp 1 hoppa av:

https://www.lansfast.se/till-salu/bostad/stockholm/stockholm/skondal/skondalsvagen-34c/cmbolgh5ce4127oqghertu2/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_content= skondalsvagen-34c

Blir lite svårt att få igenom den försäljningen när de just dumpat priset en mille på de 8 osålda i Etapp 2

Total månadsutgift: 42 323 kr
😂😂😂

Det är helt vansinnigt!!
Citera
2023-03-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Pris på adress baseras på preferens. Den är olika för olika personer. (Här i forumet har folk svårt att fatta att andra personer kan ha andra preferenser. I deras värld är det liktydigt med att HA FEL).

Det som driver upp pris på adress i Bromma är bara att de som gillar de adresserna har större betalvilja och förmåga. Inte mer komplicerat än så.
Jag har inget intresse av att bo där. Så min betalvilja är väldigt liten. Men tillräckligt många med stora kontantinsatser har tillräcklig vilja. (Jo, jag kommer ihåg för 20 år sedan folk som med stolthet berättade att dom bodde i Bromma).

Man kan få en uppfattning om preferenserna genom att titta på den T-banekarta som SBAB tar fram
https://www.booli.se/blogg/sa-dyra-ar-lagenheterna-vid-din-tunnelbanestation/

Preferenserna är helt enkelt omvänt proportionellt mot avståndet från centrum. Det som är uppmätt är BR-priser, men det där är en sanning för villor också. Bromma, Danderyd, Djursholm, Lidingö är nära centrum och får höga priser.

Detta får en självförstärkning i att det då också blir status att bo där det är dyrt. Och så betalar folk ännu mer för att bo där.

Sedan finns det folk som rationaliserar detta på olika sätt. Själv ser jag bara gammalt junk som gör att jag absolut inte vill bo i ett gammalkråkslott. Men det är jag det. Dock har jag inga som helst problem med att en del vill betala mer för adress eller takhöjd eller whatever. Tråden handlar mycket om att bubbelpratarna INTE kan acceptera andra preferenser. Utan har i stället fantiserat ihop en bubbla. Och varje dag tar jag sönder bubbelfantasin. Och varje dag bygger bubbelpratarna upp den igen.

Så det finns alltså fallrum för bostäder eftersom priserna inte bara handlar om kostnad för mark/byggarbete/material, som du så gärna tjatar om.

För just ”preferenser” är ju en stor del av en bubbla. Folk har spekulerat i att priserna bara går uppåt och har därmed pröjsat överpris för läget på diverse mediokra lådor/kråkslott.
Citera
2023-03-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
För att genuint välstånd är byggt av flera generationer.

Ja alltså.. Verkar ju som att Barf & Co inte ser något värde i att lämna efter sig obelånade tillgångar till sina barn. Jag lever hellre lite fattigare och lämnar en avbetald kåk till barnen än lever något trött lyxliv med tjockismat och båt på Lidingö för att låta mina barn se sitt föräldrahem gå till banken när man kolar.
Citera
2023-03-01, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Total månadsutgift: 42 323 kr
😂😂😂

Det är helt vansinnigt!!

Trådens troll tror ju fortfarande att var och varannan svensk tjänar 100k+/mån när sanningen är att allt över 40k/mån är en bra lön. Glömmer aldrig när flanders argumenterade för att en boendekostnad på 30k/mån inte är något problem alls för ett ungt par.

Sanningen är att är boendekostnaden över 15k/mån så börjar folk titta åt annat håll för då kan man lika gärna bo i hyresrätt och slippa skuldsätta sig för livet.
Citera
2023-03-01, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vill man slippa araber i pyjamas är varken stockholm eller dubai bra val. Jag rekommenderar Afrika söder om Sahara eller Latinamerika, där finns det få araber enligt mina observationer. Nåt annat ställe där man slipper araber som ni känner till?

OT men lustigt nog så finns det faktiskt fler araber i Latinamerika än i Europa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arabs

Däremot finns det (mycket) fler muslimer i Europa än i Latinamerika.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-01 kl. 05:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in