2023-02-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Prova beskriv vad du kan. Programmering? Datasystem? Arkitekt? Grafiker? Databaser? felsökning? hårdvara?
Allt du sagt är support, men svara på mail och telefon och skriva ärenden kan alla.. skulle inte kalla det IT jobb.
Jag är väldigt bra på felsökning och problemlösning. Vet inte vad du syftar på med datasystem men jag har lång erfarenhet av Windows Xp, 7, 8, 8.1, 10 (sen de kom ut och fram till nu) , iOS (sen ios kom ut och fram till nu) och Mac OS X (samtliga osx). Har 1 års erfarenhet av Windows server 2012, 2016, 2019 och 6 månaders erfarenhet av windows server 2022 (privat) samt några månader av chrome os, linux och android.

Har väl ca 1 år erfarenhet av att hantera saker och ting i AD, typ byta lösenord, låsa upp konton, lägga till/ta bort användare/behörigheter samt skjuta ut mjukvara. Hårdvara är jag bra på och en hel del mjukvara med, av blandade typer. Även mobila enheter. Lite intune med och google asdmin.

kan ingen programmering i dagsläget och är varken arkitekt eller grafiker. Har ej jobbat med databaser.
jag är bra på virtuella maskiner. har satt upp riktantenner. kryptering av datorer och lagring. Ställt in vpn på enheter (dock inte ofta). Det är väl vad jag kommer på i nuläget. kan mer saker och lär mig snabbt. men det verkar inte ha någon betydelse.
Citera
2023-02-28, 17:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Det fetstilta är det enda jag begär. Många verkar dock tycka att man är kräsen och kräver för hög lön, men hur fan ska man klara sig på en lön där man går back pga nedanstående faktorer:

* Svindyr el (min el per MÅNAD kostar mer än vad min hyra gör)

* Svindyr mat (har inte råd med annat än ica basic, knappt det ens. Jag har ätit varma koppen, ica basic makaroner och ica basic köttbullar nu i flera månader. Har inte råd till nåt annat)

* Svindyrt bränsle (kostnaden att pendla till jobb har ju blivit flera tusen dyrare)

* Räkningar & lån som allihopa blivit lite dyrare (många bäckar små)

* Skithögt skattetryck överlag

Sedan på detta:

* Transport till/från jobb
* Eventuellt betala svindyr parkering med.

Med 35k i ingångslön blir det +-0 efter att allt är betalt. inga pengar till buffert, inga nöjen. Bara äta, sova, jobba & pendla. För så blir det med ovanstående.

hade kostnaderna varit 2019-nivå och 35k i län, hade jag haft flera tusen över per månad till buffert.

Det är alltså arbetsgivarens fel att du har kostnaderna? Flytta till en mindre lägenhet med lägre omkostnader, sälj bilen och börja laga storkok.

Har du inte råd att leva som du gör är det ju lyxfällan du ska söka till, inte ett jobb...
Citera
2023-02-28, 17:39
Medlem
Citat:
Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Beror på vart du vill bo och arbeta. Finns jobb uppåt landet om du inte är jävligt kräsen vill säga.
Citera
2023-02-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Svar nej. Men det är förvånande att det finns människor som inte har insikt om att de själva kan vara anledningen till att de inte lyckas med något.

Istället för att be om hjälp hur du bäst formulerar dig börjar du tala om kukstorlekar som anledning till din situation.
Du får gärna citera var jag talat om kukstorlekar.
Citera
2023-02-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Fasen om inte du klarar av dig själv eller har tillräckig IQ att räkna ut hur du ska knyta hop säcken hemma då jag antar att företag inom den har branschen kanske vill ha folk med lite bättre förmåga att se en helhet och tja fasen vet inte vart jag kan börja ens.
Ska ditt företag agera lyxfällan och hålla dig i handen ?

Fasen blir du student så får du för fan klara dig med under åtta (eller vad det är nu) per månad vilket dom flesta gjort i många år innan dom är där dom är. Tror du någon kommer bry sig... Buhuhhu. Ja det är så synd om dig hahaha-
Fattar du inte att du måste flytta närmre och bo lite billigare så är du ju helt rökt. Du är för dum för det här. Sök ågot lagerjobb.

Men tja nu fattar jag att varför Arbetsgivare är jävligt trötta och det lär mig hur jag ska söka jobb. Så bra tråd.

Tack,,, ha ha vilken lirare
Så jag har låg iq för att allt i samhället blivit dyrare?
Citera
2023-02-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratzi
Beror på vart du vill bo och arbeta. Finns jobb uppåt landet om du inte är jävligt kräsen vill säga.
Jag vill bo där jag bor nu, av många anledningar. Kan jobba inom 5 mil förutsatt att lönen är bra nog så att jag har råd att pendla dit och parkera.
Citera
2023-02-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det är alltså arbetsgivarens fel att du har kostnaderna? Flytta till en mindre lägenhet med lägre omkostnader, sälj bilen och börja laga storkok.

Har du inte råd att leva som du gör är det ju lyxfällan du ska söka till, inte ett jobb...
Återigen, citera var jag skrivit att det är arbetsgivarens fel att alla kostnader i samhället gått upp.
Ska jag sälja bilen så kan jag inte jobba. Snarare du som är helt puckad i skallen.

Varför ska jag till lyxfällan när elen kostar 3600kr MER per månad än förra året, och maten är minst dubbelt så dyr om inte mer och bränslet också är jävligt mycket dyrare, samt att alla konstnader på räkningar gått upp som fan?

På vilket vis är detta MITT fel? fattar du inte att alla inte har samma utrymme ju mer allting går upp i kostnader samtidigt som löner och bidrag/övriga inkomster INTE gör det? Fattar du inte att det till slut går åt helvete då? När man inte ens kan leva på 30k före skatt?

jag bor ensam och är singel. Det ÄR svindyrt.
Citera
2023-02-28, 17:56
Medlem
Citat:
Hur ska de veta om man är duktig ifall ingen är villig att ta reda på det?

Om du erbjuder dig att visa hur duktig du är, till en minimal kostnad så gissar jag att 100 av 100 företag skulle nappa på det.

Det finns ju ingen arbetslös som verkar tänka utanför boxen länge.
Varför skulle någon välja just dig av alla som ansöker?

Om du inte sticker ut på något sätt, så är du enbart en nål i en höstack...
Citera
2023-02-28, 17:57
Medlem
frdks avatar
Citat:
Jag är väldigt bra på felsökning och problemlösning. Vet inte vad du syftar på med datasystem men jag har lång erfarenhet av Windows Xp, 7, 8, 8.1, 10 (sen de kom ut och fram till nu) , iOS (sen ios kom ut och fram till nu) och Mac OS X (samtliga osx). Har 1 års erfarenhet av Windows server 2012, 2016, 2019 och 6 månaders erfarenhet av windows server 2022 (privat) samt några månader av chrome os, linux och android.

Har väl ca 1 år erfarenhet av att hantera saker och ting i AD, typ byta lösenord, låsa upp konton, lägga till/ta bort användare/behörigheter samt skjuta ut mjukvara. Hårdvara är jag bra på och en hel del mjukvara med, av blandade typer. Även mobila enheter. Lite intune med och google asdmin.

kan ingen programmering i dagsläget och är varken arkitekt eller grafiker. Har ej jobbat med databaser.
jag är bra på virtuella maskiner. har satt upp riktantenner. kryptering av datorer och lagring. Ställt in vpn på enheter (dock inte ofta). Det är väl vad jag kommer på i nuläget. kan mer saker och lär mig snabbt. men det verkar inte ha någon betydelse.

Prova sök som datatekniker / datasupport, glöm IT
Citera
2023-02-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratzi

Finns det det ? jag är beredd att bo var som helst senare. jag har ingen kompis eller så i branschen så jag har ingen jag kan ställa dumma frågor till.

Jag ska gå nån utbildning som ger 2-3 lincenser. Lite linux, Administrering 360. Säkerhet och penetration. Vill inte spotta det för mycket här.

Utbildningen är bred och ger väl lite grunder att stå på. Egentligen skulle jag kunna fixa det mesta själv men om jag går utbildningen får jag ju tid och några licenser utan att betala ur egen ficka och två månader ute på något företag. Samt kan knyta lite kontakter.

Jag vill gärna satsa på något som behöver folk. men jag tycker ändå det mesta är kul så jag skulle kunna gå hela utbildningen bra för det. men den vuxne i mig säger att jag inte vill hålla på och leka bort tid i onödan.

Tycker väl prylar och sånt är kul i allra största allmänhet, det är mig man vänder sig till i vänkretsen när en dator är sönder. kan även enkel lödning men ingen ellära mer an att jag förstår principen. Men byta några condingar eller löda om dålig lödning är inget problem.

Kan kanske fixa ett lättare problem om det tar lång tid att beställa nytt menar jag.
Citera
2023-02-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du erbjuder dig att visa hur duktig du är, till en minimal kostnad så gissar jag att 100 av 100 företag skulle nappa på det.

Det finns ju ingen arbetslös som verkar tänka utanför boxen länge.
Varför skulle någon välja just dig av alla som ansöker?

Om du inte sticker ut på något sätt, så är du enbart en nål i en höstack...
Har inte råd att pendla eller betala räkningar med minimal kostnad.
Senast redigerad av c0mbiner 2023-02-28 kl. 18:05.
Citera
2023-02-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Prova sök som datatekniker / datasupport, glöm IT
Har jag inte hört talas om. Vad gör en sådan till skillnad från it-tekniker/it-support?

Har inte datatekniker/datasupport med IT att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in