2023-02-28, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Precis. För Ryssland kommer få slut på sina missiler om några dagar.
Försöker du vara ironisk? Vem tror du löper störst risk att få slut på missiler? Ryssland eller Ukraina (som hela världen hjälper och förser med ammo)?
Citera
2023-02-28, 21:00
Medlem
En källa till som anser att Ukraina har gjort en framstöt i
Yagodnoye-området (norr om Bakhmut).

Medan Elon Musk och Bloomberg rapporterar att Bakhmut nästan är omringad och att Ukrainas väpnade styrkor är på väg att lämna honom, säger våra källor i Ryska federationens väpnade styrkor och Ukrainas väpnade styrkor att ukrainska enheter iscensatte en annan helvetesgren för Wagner PMC i Yagodnoye-området (norr om Bakhmut). PMC:er gick för långt fram och försökte bryta igenom till Bakhmut-Konstantinovka-vägen och fick motangrepp. Som ett resultat omringades flera hundra legosoldater och upp till tvåhundra armésoldater. Detta kan förbli en lokal taktisk framgång, som helt enkelt kommer att förlänga striderna om Bakhmut, eller kan leda till en serie motattacker från Ukrainas väpnade styrkor, vilket kommer att undanröja hotet om att omringa staden och eliminera den ryska avsatsen norr om Bakhmut .
@Volyamedia
Citera
2023-02-28, 21:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag känner mig nästan hundra på att det är en lögn eller hägring: Ryssar påstår att de sett en Leopard 2 åka in mot Bakhmut. :-) Så innihelvete korkade kan de absolut inte vara men det vore underbart om det vore sant.

Nej, jag tror inte heller att ryssarna är så korkade att de skulle påstå något sådant.
Skönt att även vi kan vara överens ibland!
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är en intressant frågeställning faktiskt. Jag undrar om det finns någon under-bordet deal/kommunikation där NATO sagt att en attack på Regeringsfunktioner i Ukraina automatiskt genererar stöd med exempelvis stridsflyg. Jag har undrat varför Ryssland inte dragit en Kalibr in i Ukrainska parlamentet bara för att. Samtidigt så tror jag Ukraina också har förmågan att attackera Moskva på ett eller annat sätt men idkar avhållsamhet.

Men vi ser ingenting av attacker mot respektive lands högsta maktcentrum.

Taktiskt och strategiskt är det nog bäst för Ukraina att fortsätta nöta ned Rysslands resurser en bit bakom frontlinjen.

Jag reflekterade helt enkelt över rysk kärnvapendoktrin, deras konstanta hot om kärnvapen gör inget annat än att förstöra deras lilla respekt de har kvar inom den internationella gemenskapen eftersom att Ukraina har inte gjort något för att aktivera någon av punkterna inom rysk kärnvapendoktrin.

Så länge inte Ukraina eller väst uppmuntrar till anfall som direkt slår mot denna doktrin så kan de bomba hur mycket de vill, i min mening
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Finska officeraren i yle. Ett par svenska större tidningar, visserligen på debatt och kultur, men ändå...
Så inga länkar?
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är bara en borskung och ett akademikerfyllo som inte kan skriva Bachmut utan att påpeka att staden är så strategiskt viktig.
Ryzzen verkar ha hängt upp hela kriget på den skitstaden, staden som de bombat sönder och samman, den existerar väl knappt längre.
Citera
2023-02-28, 21:03
Medlem
slutaletas avatar
Fattar inte varför båda sidor grävt ner sig i skyttegravar och fastnat där. Är både ryssar och ukrainare helt inkompetenta eller? Ligga i skyttegrav och sen springa till fots in i döden. Kan man inte använda någon annan taktik?
Citera
2023-02-28, 21:04
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryzzen verkar ha hängt upp hela kriget på den skitstaden, staden som de bombat sönder och samman, den existerar väl knappt längre.

De har gjort ett bra jobb också, mycket snack om Bakhmut från båda sidor, mycket mer snack än staden är värd. Skulle nästan säga att det är en vinst för Ryssland i form av propaganda
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide

Helt sjukt. Bakhmut har blivit något slags Shangri-La för Ryssland. Om bara Bakhmut tas kommer allt vända för skitstormen Ryssland.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jag reflekterade helt enkelt över rysk kärnvapendoktrin, deras konstanta hot om kärnvapen gör inget annat än att förstöra deras lilla respekt de har kvar inom den internationella gemenskapen eftersom att Ukraina har inte gjort något för att aktivera någon av punkterna inom rysk kärnvapendoktrin.

Så länge inte Ukraina eller väst uppmuntrar till anfall som direkt slår mot denna doktrin så kan de bomba hur mycket de vill, i min mening

Håller med. Ryssen ska ut ur Ukraina och det kan få ske med döda rysska oinbjudna gäster i mängder. Flygbaser som används för ryska attacker är legitima mål. Knutpunkter är legitima mål. Men sen ska man inte ge Putin skäl att inte bara skramla med Kärnvapen.
Citera
2023-02-28, 21:05
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Eller så drar de sig tillbaka? Det är också ett alternativ
Gör de inget anfall och låter sig omringas, då kan det bli blodigt ja.
Det finns absolut en fördel i att vänta så länge som möjligt, så länge det finns en konkret plan för hur man ska dra sig ur

Jo, det var den. Den var extremt efterbliven
Inte lika tränade? Sure, men det gör inte så mycket om fienden har ett modern gevär eller en rostig AK-47a när det gäller typen av krigsföring som skedde i Mosul. Det var assymetrisk krigsföring, något som terrorister kan vara överraskande bra på. Staden hade också en befolkning som var mer än HUNDRA gånger större än Bakhmut
Och ryssarna har tagit minst 100 gånger större förluster än USA tog i Mosul, i en stad som är hundra gånger mindre och som pågått i 4 månader. Herregud, var realistisk iallafall

Ja att båda parter sätte sig och förhandlade och att Ryssen drog sig tillbaka vore självfallet det bästa.
Men den idioten som tror att puttler bara kommer backa hem är ju inte mer än lovligt naiv.

Jo det går att jämnföra.
Världens mäktigaste armer mot bergsgetter med tillresta muslimer från Europa är något helt annat än vältränade Ukrainska krigare med den absolut senaste vapen i många fall. Och framför allt i Urban miljö
Citera
2023-02-28, 21:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Well.
Eftersom Ryssland numera säger att stora delar av Ukraina är en del av Ryssland så är det väl inte glasklart längre vad som gäller?
Rent "juridiskt" anser nu Ryssland att Ukraina har invaderat Ryssland. Hur skruvat det än är för "normala" människor. Nu kan jag inte deras doktrin, men de tjatar ju konstant om att Rysslands existens är hotad tack vara Ukrainas motstånd. Lägg därtill att "Ukraina har invaderat Ryssland" (*sic!*).

Sedan är det rätt uppenbart att inte ens Ryssland, i praktiken, ser de annekterade områdena som "riktiga Ryssland". Ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in