2023-02-26, 10:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Över 90% av de boende i Mariupol var rysktalande före invasionen.
Att det stod ”BARN” på ryska utanför teatern i Mariupol verkar inte ha stoppat ryssarna – tvärt om siktade de in sig på teatern för att döda så många rysktalande barn som möjligt:

https://twitter.com/fellabbotje/status/1629759964636954628
Samma sak överallt, Kharkiv mfl är rysktalande städer.
Citera
2023-02-26, 10:58
Medlem
Vi följer varje dag Förbrytarfederationens förlustsiffror. Idag inrapporteras att ytterligare 660 bögfascister befriats från sina (S)kamliga gärningar....(S)... .... Totalt är vi uppe i 148130 eliminerade förbrytare och vi har en ny framflyttning av när 200.000-gränsen passeras. Igår låg den beräknade tidpunkten på den 14 juni men indikatorn säger nu att 13 juni blir genombrytningsdatum.

De materiella förlusterna är denna gången (M)åttliga....(M).... ...med 6 utslagna stridsvagnar, 6 eliminerade bepansrade stridsfordon men goda 7 st utslagna bögiga artillerisystem.

Hetero-Ukraina behöver slå hårdare mot underhållet, endast 7 st last/tankbilar har förstörts.

Jag räknar med att HBTQ-federationens krigföring kollapsar i oktober/november på grund av att manskapet förbrukas i för hög takt, men förhoppningsvis kan palatskupper i Kreml förändra situationen tidigare.
Citera
2023-02-26, 10:59
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Plötsligt har det slutat postats videor på förstörda ryska pansarfordon från alla Ukrainska källor på facebook och twitter, samtidigt som deras kondoleans poster om enskilda ukrainska soldater istället ökar lavinartat, men inte ett ord om att det ser mörkt ut i Bakmuth kommer från deras läppar

Korkskalle pride
Citera
2023-02-26, 11:00
Medlem
KillPus avatar
En "snäll" ryZZ som räddar en ukrainsk katt fr att dö av svält! Jag vill se fler såna "snälla" ryzzar!

https://twitter.com/666_mancer/status/1629759099578580994
Citera
2023-02-26, 11:05
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Allt annat än seger är omöjligt. Sen kanske man kan kompromissa lite om det finns reellt värde i EU-vågskålen, men hatet mot Ryssland är nästintill unisont. Till och med de tidigare pro-ryska politikerna i Radan har svängt (eller flytt landet).

Fast det är inte bara Ryssland som hatas. Utan också de gamla "ryska" - eller post-sovjetiska - traditionerna inom politik och näringsliv. Korruption, kickbacks, köpta ledamöter på lokal, regional och statlig nivå. Man hatar det numera precis som man hatar Putin eller den ryska flaggan. Just därför att det är så djupt förknippat med just "old days" och Ryssland. Kriget har haft ett fruktansvärt högt pris för de flesta ukrainare. Men det har lyckats med det, enligt min åsikt, varken EU eller annat västland någonsin skulle kunna ha lyckats med: nämligen att börja driva ut korruption och skuggekonomi ur Ukraina.
Jag håller med till 100%. Redan innan invasionen fanns flera generationer nya Ukrainare som växt upp utan ryskt förtryck. Dessa har kunnat handla med EU, varit fria från propaganda och förtryck och velat närma sig EU och väst. Zelenskyj stod/står för detta nya Ukraina och de äldre generationer ukrainare som varit sovjet-romantiker och inte önskat ett närmande mot väst, har nu också svängt.
När Ryssland förlorat, kommer Ukraina rekordsnabbt att vilja närma sig EU och jag tror det kommer finnas ett näst intill hundraprocentigt stöd bland medlemsländerna för att ta med Ukraina i EU.
Citera
2023-02-26, 11:06
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Plötsligt har det slutat postats videor på förstörda ryska pansarfordon från alla Ukrainska källor på facebook och twitter, samtidigt som deras kondoleans poster om enskilda ukrainska soldater istället ökar lavinartat, men inte ett ord om att det ser mörkt ut i Bakmuth kommer från deras läppar

Korkskalle pride
Att läget i Bakhmut är kritisk håller väl alla med om?
Men vad som är mer komiskt är att den övergivna ruinstaden är allt Ryssland bryr sig om, propagandanummret när staden är tagen kommer vara av bibliska mått.
Citera
2023-02-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att läget i Bakhmut är kritisk håller väl alla med om?
Men vad som är mer komiskt är att den övergivna ruinstaden är allt Ryssland bryr sig om, propagandanummret när staden är tagen kommer vara av bibliska mått.

Har läst att om man tar backmut så kan dom använda området för att bombadera områden med artilleri.
Citera
2023-02-26, 11:15
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Plötsligt har det slutat postats videor på förstörda ryska pansarfordon från alla Ukrainska källor på facebook och twitter
Det stämmer inte. Men inläggen drunknar i alla hyllningar runt om i världen för Ukraina på årsdagen av orc-invasionen.

https://twitter.com/kasienkaberlin/status/1629228002453094402

https://twitter.com/albafella1/status/1627864986751062017

https://twitter.com/war2022ua/status/1629742647584649216

https://twitter.com/flingan67/status/1627811142180700160

Citat:
Korkskalle pride
Vad betyder detta?
Citera
2023-02-26, 11:17
Medlem
Enligt "Ukrainian Front" twitter så har Tyskland levererat ytterligare 6 st pontonbro-system till Ukraina. Man måste ändå vara lite imponerad över denna teknik som tyskarna besitter. Systemet bärs på någon form av bandgående fordon, det ser ut som om hela detta tunga fordonet kan gå på mycket träskliknande mark.

Troligen är själva pontonerna ganska lätta och naturligtvis flytande.

Dessa system blir nyttiga när Ukraina startar sin offensiv i slutet av maj.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Har läst att om man tar backmut så kan dom använda området för att bombadera områden med artilleri.
De både kan och genomför artilleribombardemang från andra håll i Ukraina. Bachmut blir bara en av många platser där de kan skjuta artilleri, så längre de har något sådant kvar.
Citera
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag håller med till 100%. Redan innan invasionen fanns flera generationer nya Ukrainare som växt upp utan ryskt förtryck. Dessa har kunnat handla med EU, varit fria från propaganda och förtryck och velat närma sig EU och väst. Zelenskyj stod/står för detta nya Ukraina och de äldre generationer ukrainare som varit sovjet-romantiker och inte önskat ett närmande mot väst, har nu också svängt.
När Ryssland förlorat, kommer Ukraina rekordsnabbt att vilja närma sig EU och jag tror det kommer finnas ett näst intill hundraprocentigt stöd bland medlemsländerna för att ta med Ukraina i EU.

Jag kan erkänna att jag hade lite fel i början av kriget. Jag trodde att det skulle finnas lite mer pro-ryska vibbar kring Kharkiv, Kherson och Mariupol. Zaporizhia är lite annorlunda, kossackarvet är starkt (oftast mer oberoende mot såväl centralmakten i Kyiv som utländsk påverkan). Tidigare var det oftast en uppdelning "utbildade/unga/stadsbor" för Ukraina och "gruvjobbare/pensionärer/landsort" för Ryssland i Östra och Södra oblasterna.

Men nästan inga välkomnade Ryssland när de anföll. Tvärtom verkade de allra flesta vara starkt emot ryssarna.

Förmodligen - hindsight 20/20 - var låtsasrepublikerna i Donetsk och Luhansk avskräckande. Samtidigt som släktingar som flyttat till Kyiv, Dnipro eller EU vittnade om ett mycket bättre liv.
Citera
2023-02-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad

Men Ukraina behärskar en byhåla väster om Bachmut där dom kan beskjuta med artilleri allt som rör sig utanför västra delarna i Bachmut. Tyvärr har jag glömt vad byn heter men den skall ligga högt. Jag kommer nog på ortsnamnet i kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in