2023-02-28, 14:26
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Jag kräver den lön som flertal fack säger att jag ska ha som ingångslön, så absolut lägsta enligt dom, samt vad faktiskt flera företag som haft mig på intervju, själva uppgett att de vill betala innan jag ens ställt frågan själv. Dessa två löner överrensstämmer oftast med varandra så jag antar att facken har koll på vad de snackar om.

Supportjobb söker jag för fulla muggar och uppfyller allt de söker, utom möjligen längden på yrkeserfarenhet.

Nej, det är inte lättare att hitta nytt jobb om man redan har. Det har jag testat flertal gånger. Hjälpte inte ett dugg.

Får frågan ibland vad jag gjort sen jag blev arbetslös, sökt jobb är mitt svar, för det är så det är.

Fast någonting verkar det ju vara som de stör sig på då du inte platsar på flertalet ställen trots att du vill ha minimilön.
Citera
2023-02-28, 14:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom kan ju ta hit random indisk eller kinesisk it-tekniker för en tredjedel av din lön förstår du väl.. Den indiske eller kinesiska it teknikern kan ju oxå jobba remote från sitt land för 50kr i timman. Dom har ju en boende ock levnadskostnader som är bråkdelen av vad en dumsvennen har s den lönen är ju guld för dom. Ock ingen fackförenings tjafs heller. Kanon för arbetsgivaren. Men inte för dej kanske..

Frågan är mer komplex än så. En svensk civilingenjör skulle aldrig göra dom skituppgifterna som
Indierna får. Sitta och knacka kod 40 timmar i veckan skulle få vilken systemvetare som helst att
säga upp sig på fläcken. Dom flesta sitter faktiskt hos uppdragsgivaren. Volvo, Ikea m.m. där ja
träffat på dom. Dom tycker 25.000 kr i månaden är toppenbetalt. Hemma i Bangalore skulle dom
få max en tredjedel samt jobba i en tung hierarkist Indisk miljö. Svensk arbetsmiljö ät ett himmelrike
jämfört med Indien, när dom väl kommer över kulturchoken.
Citera
2023-02-28, 14:33
Medlem
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?
Dom duktiga får jobb.
Citera
2023-02-28, 14:54
Medlem
Poppihollas avatar
Om du är säker på din kompetens, erbjud att jobba 6 månader med lägre lön, om de är nöjda med dig kan de sedan betala igen över tid med höjd lön. Annars kan de gå vidare.
Då får du erfarenhet, betalt och slipper muppa på arbetsförmedlingen.
Citera
2023-02-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ska vi vara ärliga så behövs snart inte IT tekniker. Tjänster som IBM Watson och andra leverantörer av datorsystem skapar sina egna AI som kommer sköta det tekniker idag gör. Ett AI löser problemet själv utan en människas hjälp, tanten i receptionen får ett sms som säger att hon ska starta om routern eller accesspointen. Ingenjörer och högt utbildade inom teknik och nätverk kommer sitta säkra då någon kommer behöva ha yttersta ansvaret, men alla it-tekniker som vi ser dom idag är snart helt obsolet.

Hade jag varit tekniskt lagd hade jag skolat om mig till någon som installerar nätverk och systemets hårdvara. Det kommer alltid behövas, men folk som går omkring och rättar till flaskhalsar och problem med nätverk är snart helt borta.

Lena i receptionen kommer kunna ta kabel märkt 113-221 och stoppa in i hål märkt 221-331 precis som AI berättade att hon skulle göra så är allt fixat.
Jahapp. Då får jag väl sparas ihop till ett bra rep och en stege och gå ut i skogen och se om det finns något träd med bra kvalitet att hänga sig i.....
Citera
2023-02-28, 15:13
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Jahapp. Då får jag väl sparas ihop till ett bra rep och en stege och gå ut i skogen och se om det finns något träd med bra kvalitet att hänga sig i.....

Watson kom 2010 och har inte direkt förändrat särskilt mycket. Men visst kan AI göra mycket redan nu, men absolut inte allt.
Citera
2023-02-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Dom lägre jobben kan vem som helst göra ink indier skaffa dig nån kompetens som är värt nått istället så kommer dom jaga dig.
Vilka kompetenser finns det att söka som INTE kräver att man har Ma 2b? Har bara Matte A.
Citera
2023-02-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Dom duktiga får jobb.
Hur ska de veta om man är duktig ifall ingen är villig att ta reda på det?
Citera
2023-02-28, 15:15
Medlem
svampdamps avatar
Alla som är duktiga söker inte jobb utan jobb söker dem. De blir jagade på sociala medier exempelvis LinkedIn. Det är en extrem brist på kompetent IT-personal i Sverige, framför allt inom de mer advancerade kategorierna.

Att rekrytera inom IT är svårt, det är fruktansvärt många nötter där ute och det är tidskrävande samt svårt att sortera.
Citera
2023-02-28, 15:17
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Frågan är mer komplex än så. En svensk civilingenjör skulle aldrig göra dom skituppgifterna som
Indierna får. Sitta och knacka kod 40 timmar i veckan skulle få vilken systemvetare som helst att
säga upp sig på fläcken. Dom flesta sitter faktiskt hos uppdragsgivaren. Volvo, Ikea m.m. där ja
träffat på dom. Dom tycker 25.000 kr i månaden är toppenbetalt. Hemma i Bangalore skulle dom
få max en tredjedel samt jobba i en tung hierarkist Indisk miljö. Svensk arbetsmiljö ät ett himmelrike
jämfört med Indien, när dom väl kommer över kulturchoken.

Jepp. Tyvärr har dom en märkligt tänk och svåra att begripa sej på. Dom anser sej dessutom för fina att göra rent efter sej på toaletten och lämna skitspår efter sej i porslinet. När jag jobbade i sådan indisk miljö fick man se till att göra sina toabesök tidigt på morgonen efter att städerskan varigt där, senare på dagen såg det för jävligt ut. Troligtvis är toalettstädning något som förmodligen utförs av personer från dom lägre kasten och inget en anständig indier befattar sej med.
Citera
2023-02-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Alla som är duktiga söker inte jobb utan jobb söker dem. De blir jagade på sociala medier exempelvis LinkedIn. Det är en extrem brist på kompetent IT-personal i Sverige, framför allt inom de mer advancerade kategorierna.

Att rekrytera inom IT är svårt, det är fruktansvärt många nötter där ute och det är tidskrävande samt svårt att sortera.
jag blir jagad på linkedin, men de vill inte betala ordentliga löner samt att det leder inte till något även i de fallen där de VILL betala ordentliga löner. man blir bara indragen i långa processer som slösar ens tid och ger en falska förhoppningar.
Citera
2023-02-28, 15:24
Medlem
Citat:
Vilka kompetenser finns det att söka som INTE kräver att man har Ma 2b? Har bara Matte A.

Du behöver ingen utbildning. Jag har inte ens fullständigt betyg från gymnasiet. Lär dig saker om du inte kommer in på en bra utbildning. Alla resurser finns gratis på nätet eller för en billig peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in