2023-02-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dohaahl
Va personlig assistent åt en som skadades i Turkiet utan försäkring. Kostade över 250000kr i sjukhusvård. Förlamad och fattig blev hen. Svårt liv med andra ord!
Turkiet är väl EU land
Citera
2023-02-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Turkiet är väl EU land

Googla!
Citera
2023-02-28, 14:56
Medlem
Även om du inte har hemförsäkring så får du numera hjälp av soss om det händer något.
Grattis Landskronabor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vi-trodde-att-det-ingick-hemforsakring-i-hyresavtalet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/utan-socialen-hade-vi-fatt-bo-pa-gatan
Citera
2023-02-28, 14:58
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Borde vara lag nästan på hemförsäkring, som att en bil ska ha trafikförsäkring ska en bostad ha hemförsäkring. Fick en redig vattenskada, betalade självrisk på 1500 kr och maximalt åldersavdrag på 10 000. Drog iväg några rediga räkningar till försäkringsbolaget, minst en miljon totalt.
Citera
2023-02-28, 16:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Även om du inte har hemförsäkring så får du numera hjälp av soss om det händer något.
Grattis Landskronabor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vi-trodde-att-det-ingick-hemforsakring-i-hyresavtalet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/utan-socialen-hade-vi-fatt-bo-pa-gatan

Hjälp med akutboende känns kanske inte riktigt som en långsiktig lösning även om det såklart är tacksamt initialt. Kan dock tänka mig att det fungerar olika från kommun till kommun. Frågan är ju även vad för slags akutboende man eventuellt erbjuds, att hamna i en sovsal tillsammans med en massa annat folk är förmodligen ingen drömtillvaro.

Sen är det ju det där med lösöret... Nu sitter jag i vardagsrummet och kollar jag runt bara på det som finns i detta rum springer det iväg ganska duktigt även om man räknar med åldersavdrag hamnar lätt över 100.000kr och då är det ändå ett ganska ordinärt inrett vardagsrum.
Citera
2023-02-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Borde vara lag nästan på hemförsäkring, som att en bil ska ha trafikförsäkring ska en bostad ha hemförsäkring. Fick en redig vattenskada, betalade självrisk på 1500 kr och maximalt åldersavdrag på 10 000. Drog iväg några rediga räkningar till försäkringsbolaget, minst en miljon totalt.
När det gäller lägenheter så kräver väl alla värdar hemförsäkring. I sitt eget hus får man dock skylla sig själv.
Citera
2023-02-28, 18:47
Moderator
Tystnads avatar
Hemförsäkring innehåller ansvarsskydd och rättsskydd.
plus massa annat.

Orsakar du vattenskada eller det brinner i din lägenhet blir det skador på flera hundratusen , en brand med totalskada kostar lätt 500 000 kr att åtgärda.

Som andra sagt har man inte hemförsäkring åker man på betala allt själv , i princip blir man skuldsatt för årtionden framåt.

Oerhört korkat skippa denna relativt låga kostnad.
Många fackförbund om man är medlem erbjuder ju rabatt på hemförsäkringen.
Citera
2023-02-28, 18:49
Medlem
Folk som skiter i hemförsäkring går också miste om rättshjälp
Citera
2023-03-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadyrov
Åker du aldrig utomlands? Vem tror du betalar din vård om du blir sjuk i ett annat land?

Går vård utomlands på hemförsäkringen alltså?
Citera
2023-03-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Folk som skiter i hemförsäkring går också miste om rättshjälp

Vad för typ av rättshjälp menar du?

Rent allmänt. Om man ej har något av värde och är en ansvarig person som inte somnar i duschen så det blir översvämning så klarar man väl sig utan hemförsäkring? För så som jag förstått är man inte själv betalningsskyldig såvida det inte är jag själv som orsakat skadan på något vis?
Citera
2023-03-02, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Vad för typ av rättshjälp menar du?

Rent allmänt. Om man ej har något av värde och är en ansvarig person som inte somnar i duschen så det blir översvämning så klarar man väl sig utan hemförsäkring? För så som jag förstått är man inte själv betalningsskyldig såvida det inte är jag själv som orsakat skadan på något vis?
Det är en vadslagning. Antingen bettar du en asstor summa på att inget händer och då kan du vinna små regelbundna belopp som med tiden blir en hacka. Eller så bettar du mycket småpengar på att det ska gå åt Hägersten och kan då vinna en fet summa. Tänk över oddsen. Bor du på bottenvåningen så kan inte plurr rinna till grannarna, utom de vägg i vägg möjligen. Då får du passa ljusen, bara.
Citera
2023-03-02, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är en vadslagning. Antingen bettar du en asstor summa på att inget händer och då kan du vinna små regelbundna belopp som med tiden blir en hacka. Eller så bettar du mycket småpengar på att det ska gå åt Hägersten och kan då vinna en fet summa. Tänk över oddsen. Bor du på bottenvåningen så kan inte plurr rinna till grannarna, utom de vägg i vägg möjligen. Då får du passa ljusen, bara.

Jag brukar inte riktigt dricka mig så redlös så att jag svämmar över lägenheten, hade man varit en jävligt slarvig person vore det nog än viktigare. Jag tycker inte ens man borde bo bland folk om man är en sådan som glömmer ljus och kranar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in