2023-02-28, 10:44
Medlem
Känner till en här nere för många år sedan som inte hade hemförsäkrning och faktiskt råkade ut för att någon tuttade eld på hans lägenhet via brevlådan. Han blev av med exakt allt i branden, inklusive personligen ersättningsskyldig för sanneringen av övriga grannars lägenheter.
Citera
2023-02-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
Har ställt mig samam funderare sen jag läste samma tråd som dig.
Om man inte har drulle-tillägg, är de värt de?
Du nämner så mkt saker som du har... ja visst får du inbrott så får du ersättning. Hur ofta får man inbrott om man lever svenne liv?

Just inbrott i lägenhet är inte jättevanligt möjligtvis, men det händer ju ändå. Men försäkringen handlar ju inte endast om inbrott utan täcker en massa andra saker (såklart olika beroende på vilken försäkring och vilket försäkringsbolad du väljer). Du kan exempelvis få ersättning för saker som stulits ur ditt förråd, hotellvistelse och ersättning för omkostnader i samband med brand i din byggnad, ersättning för omkostnader i samband med vattenläckage, rättshjälp och betalda rättegångskostnader i samband med att du utsätts för brott, krishjälp mm.
Citera
2023-02-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag välte min tv när jag städade för en tid sedan. Fick en exakt likadan ny, minus 1200:- i självrisk, men då tv:n hade gått upp 3500 i pris, så var det en ren vinstaffär.
Om du fick en exakt likadan tv och betalade 1200 i självrisk så är det ju inte en vinstaffär. Du har exakt samma tv som tidigare men är 1200kr fattigare.
Citera
2023-02-28, 11:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
fick höra att jag är ”ägd”
... av en användare som i samma mening säger att han "inte förstår", som nämner i en annan tråd att han bor i hus med försäkring, och i en tredje tråd att han hatar allt och alla, så jag skulle inte väga in så mycket i det.
Citera
2023-02-28, 11:17
Medlem
Citat:
Efter att ha läst några inlägg i en annan tråd undrar jag lite hur folk ser på hemförsäkringar? För egen del ser jag det som en självklarhet men fick höra att jag är ”ägd” av allt ”skräp” som ändå kommer hamna på tippen i slutänden. Detta då jag bor i lägenhet. Trygghetsknarkare var ett ord som användes…

Jag vet inte… Men räknar jag ihop värdet på bara lösöret så kommer man med lätthet över ett värde på 500.000kr.

Man har ju mer än man tänker på. Räknar man ihop kläder och skor man samlat på sig, möbler, elektronik, bestick, porslin, speglar, tavlor, gamla vinyler, mattor, taklampor, gitarrer och allt annat så blir det en en del.

Min fundering är om det är vanligt att folk skippar hemförsäkring och isåfall varför? Är man omedveten om värdet man har omkring sig eller lever folk i tomma lägenheter? Är det värt att spara några kronor varje månad och i värsta fall få börja om på nytt, är folk så fattiga? Eller handlar det om ren idioti? Ungdomligt oförstånd?

Läste samma tråd och skakade på huvudet åt hur användaren kan ha så jävla fel och samtidigt vara så jävla dryg i sin okunskap...

Hemförsäkringen är piss viktig om något större skit händer. Mitt lösöre är skitsamma, men om min lägenhet orsakar en vattenskada hos grannen är man jävligt nöjd med sin hemförsäkring.
Citera
2023-02-28, 11:24
Avslutad
Har haft en arbetskamrat som blev av med allt, då ett geni i hans lägenhets hus brände ner sin egna lägenhet och halva huset.
Han fick noll kr.

Så att inte ha hemförsäkring är dumt snålt, då det under en livstid blir små pengar.
Citera
2023-02-28, 11:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Efter att ha läst några inlägg i en annan tråd undrar jag lite hur folk ser på hemförsäkringar? För egen del ser jag det som en självklarhet men fick höra att jag är ”ägd” av allt ”skräp” som ändå kommer hamna på tippen i slutänden. Detta då jag bor i lägenhet.

Studera ditt kontrakt. Med säkerhet kommer du där hitta ett krav på att du har hemförsäkring.

Även omgivande lägenheter kan orsaka skada på din, och det är inte alls säkert att det då är grannen som får stå för din skada. Om det blir skador på lösöre kommer du få processa själv mot grannen vid skada från denne -- har du försäkring kommer ditt försäkringsbolag att stå för den biten.
Citera
2023-02-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadyrov
Om du somnar på fyllan i duschen och översvämmar din egen och dina grannars lägenheter, eller om något av ditt gamla lösöre på grund av elfel fattar eld tror jag du skulle bli mycket ledsen om du inte har hemförsäkring. Åker du aldrig utomlands? Vem tror du betalar din vård om du blir sjuk i ett annat land?
Inom EU gäller ju den vanliga sjukvården men är man utanför EU måste du har typ stor hemförsäkring med resskydd...alltså tillägg
Citera
2023-02-28, 12:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... av en användare som i samma mening säger att han "inte förstår", som nämner i en annan tråd att han bor i hus med försäkring, och i en tredje tråd att han hatar allt och alla, så jag skulle inte väga in så mycket i det.

Tar inte den personen på allt för stort allvar. Men frågan är ändå relevant. Det är ju åtminstone en i den här tråden som sagt sig stått utan försäkring. Tror att många inte tänker på vilka värden de egentligen har (Framförallt yngre), eller ja. Jag vette sjutton.

Minns även en brand för många, många år sedan i Flemingsberg där många lägenheter totalförstördes. Många av de boende saknade hemförsäkringar så det blev en lite debatt då de plötsligt stod med eller mindre tomhänta förutom det de hade på kroppen.
Citera
2023-02-28, 13:10
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag har inte hemförsäkring för mina prylars skull eller värde. Surt om nåt blir stulet eller går sönder men ändå inte dödsstöten. Däremot är jag rätt nojig för brand eller fuktskador. Händer det kan det i ett hyreshus bli ruggigt dyrt eftersom det inte bara är min lägenhet som drabbas utan har man otur kan flera lägenheter bli förstörda rejält. Startar branden/översvämningen hos dig blir det du som betalar även för skador på andras lägenheter. Det motiverar i alla fall mig.

Min hemförsäkring går genom hyresbolaget och jag betalar 58 kr i månaden för den som läggs på hyran. Lätt värt en fika i månaden om det skulle hända nåt. Fick en helt ny laptop i ny modell för 1300 i självrisk när min gamla av en olyckshändelse lades på en varm spisplatta och smälte.
Citera
2023-02-28, 13:20
Medlem
Hade en bostadsrätt för många år sedan. Fick en vattenskada som jag fick åtgärda. Med årsavdrag på den aktuella normalgradens slitage fick jag betala 16000kr i självrisk. På den tiden va det rätt mycket pengar för en liten sketen 25kvm lgh. Och elräkningen som jag fick efter va inte nådig. Den vattenskada som då uppdagades kunde man inte se med blotta ögat utan jag fick silverfiskar som husdjur och dom slutade aldrig försvinna. Om jag inte hade haft hemförsäkring så skulle jag på riktigt gå i personlig konkurs.

Tackar som fan att man har föräldrar som lärde mig om hemförsäkring och dess värde
Citera
2023-02-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Inom EU gäller ju den vanliga sjukvården men är man utanför EU måste du har typ stor hemförsäkring med resskydd...alltså tillägg

Va personlig assistent åt en som skadades i Turkiet utan försäkring. Kostade över 250000kr i sjukhusvård. Förlamad och fattig blev hen. Svårt liv med andra ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in