2023-02-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300
Jag jobbar som speditör och har nyligen börjat på ett nytt ställe. Jag har 5 års arbetslivserfarenhet inom logistik och administration men fick ändå bara en lön på 30k brutto. Enligt lönestatistik borde en speditör tjäna minst 33k, men med tanke på min erfarenhet borde jag väl egentligen ligga på över 35k?

Jag känner mig överkvalificerad för mitt jobb och har egentligen en annan utbildning, men kan inte få jobb inom det just nu. Jag känner mig som en andra klassens medborgare eftersom mina vänner och bekanta tjänar mycket mer än mig. T.o.m. en kompis som jobbar i kassan på ICA tjänar mer, och jag förstår inte varför just jag hamnat i denna skamliga sits. Det känns som att jag blivit diskriminerad i ett hela mitt liv.

Beror ju på vart i sverige du jobbar. Jobbar du som speditör på landsbygden så har du nog en bra lön
men 30k med 5 års erfarenhet är nog rätt normalt. Tycker inte du ligger lågt.

Din inställning är så typisk för folk som inte får jobb innom sin utbildning.
Vi hade en truckförare på lagret som var Marinbiolog och klagade ständigt på sin lön för han
hade en högskoleutbildning.
Citera
2023-02-27, 15:25
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Helt sjukt att en lastbilchaffis ens har 30k i månaden. Vilken a-lagare som helst kan köra upp och klara lastbilskörkort.
En speditör jobbar inte med att köra lastbil...
Citera
2023-02-27, 17:16
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Jag jobbar som speditör och har nyligen börjat på ett nytt ställe. Jag har 5 års arbetslivserfarenhet inom logistik och administration men fick ändå bara en lön på 30k brutto. Enligt lönestatistik borde en speditör tjäna minst 33k, men med tanke på min erfarenhet borde jag väl egentligen ligga på över 35k?

Jag känner mig överkvalificerad för mitt jobb och har egentligen en annan utbildning, men kan inte få jobb inom det just nu. Jag känner mig som en andra klassens medborgare eftersom mina vänner och bekanta tjänar mycket mer än mig. T.o.m. en kompis som jobbar i kassan på ICA tjänar mer, och jag förstår inte varför just jag hamnat i denna skamliga sits. Det känns som att jag blivit diskriminerad i ett hela mitt liv.

Ska du tjäna pengar inom transportsektorn så är det inte som speditör. Speditör är idag speditionsassistent, dvs man supportar trafikplanerarna som planerar bilarna. Som trafikplanerare är du väldigt eftertraktad - förutsatt att du har bevisat att du är duktig och kan dra in riktigt med pengar till företaget.
Sen spelar det in om du har tidigare erfarenhet inom speditionsbranschen och som speditör. Har du inte det så är det minimumlön som gäller - i bästa fall. Du skriver ju själv att du har utbildning inom något annat.
Idag vill alla bli chefer direkt - världen fungerar inte riktigt på det sättet. Transportbranschen är en lågmarginalbransch och därefter sätts lönen.
Tyvärr får jag känslan att du är en av dom som överskattar sin egen förmåga att bidra positivt till företaget.
Bevisa först att du är värd din lön - sen kan du löneförhandla. I den ordningen - inte tvärtom.
Citera
2023-02-27, 18:12
Medlem
Citat:

Vad gör en speditör? Skickar paket?
Citera
2023-02-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Helt sjukt att en lastbilchaffis ens har 30k i månaden. Vilken a-lagare som helst kan köra upp och klara lastbilskörkort.

tycker du 30k är mycket pengar?
tror du någon kan driva en familj med barn och huslån på 30k ?
Citera
2023-02-28, 03:55
Medlem
Citat:

Pengar är viktigt ja, men haka inte upp dig på det nu. Du ska dokumentera dina bra saker du gör på jobbet så du har ett underlag för nästa lönesamtal.
Citera
2023-02-28, 05:58
Medlem
Citat:

Det finns två typer av arbetare i Sverige:

1. Typen som accepterar den lön personen får, och i efterhand inser att lönen är låg.
2. Typen som omedelbart löneförhandlar och vågar ta plats och därmed får högre lön.

Arbetsgivare har incentiv att börja lågt. Vågar du inte förhandla eller ställa ned foten åker du dit.

Tyvärr är majoriteten i Sverige konflikträdd och därmed faller i kategori 1.
Citera
2023-02-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det finns två typer av arbetare i Sverige:

1. Typen som accepterar den lön personen får, och i efterhand inser att lönen är låg.
2. Typen som omedelbart löneförhandlar och vågar ta plats och därmed får högre lön.

Arbetsgivare har incentiv att börja lågt. Vågar du inte förhandla eller ställa ned foten åker du dit.

Tyvärr är majoriteten i Sverige konflikträdd och därmed faller i kategori 1.

Jo fast jobb växer inte på träd nuförtiden. Ibland får man vara glad att man ens tagit sig till en intervju. Alla har inte ett fett CV och eftertraktad utbildning. Att direkt börja tjafsa om lön kan mycket väl innebära ett par ytterligare månader på existensminimum.
Citera
2023-02-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
tycker du 30k är mycket pengar?
tror du någon kan driva en familj med barn och huslån på 30k ?

Vad blir det efter skatt? 21500?
Citera
2023-02-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amfoms
Ska du tjäna pengar inom transportsektorn så är det inte som speditör. Speditör är idag speditionsassistent, dvs man supportar trafikplanerarna som planerar bilarna. Som trafikplanerare är du väldigt eftertraktad - förutsatt att du har bevisat att du är duktig och kan dra in riktigt med pengar till företaget.
Sen spelar det in om du har tidigare erfarenhet inom speditionsbranschen och som speditör. Har du inte det så är det minimumlön som gäller - i bästa fall. Du skriver ju själv att du har utbildning inom något annat.
Idag vill alla bli chefer direkt - världen fungerar inte riktigt på det sättet. Transportbranschen är en lågmarginalbransch och därefter sätts lönen.
Tyvärr får jag känslan att du är en av dom som överskattar sin egen förmåga att bidra positivt till företaget.
Bevisa först att du är värd din lön - sen kan du löneförhandla. I den ordningen - inte tvärtom.

Jeesus kristus.. Vad snackar du om ? Du kan aldrig sätta en trafikplanerare/trafikledare på ett speditösjobb. Bara på Arlanda och Landvetter jobbar det säkert 1000 speditörer med flyg.
För att inte tala om på sjöfrakt i Göteborg, minst det dubbla.
Stora arbetsgivare är DHL, DSV, Schenker m.m. Massor av speditörer jobbar ute i industrin på
supply chain poster.
Citera
2023-03-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Självklart tjänar du 50k/mån med tillägg på ICA som kassahjon.
Allvarligt, tror du att någon går på det där skitsnacket? Släpp crackpipan nu och kom in i matchen.

Med 320 kr/h på helger blir det en del, inte minst månaderna med 5 "vanliga" helger, utöver extra helgdagar...
Jobbar jag tex. öppning till stängning en söndag tjänar jag 5 000:-.
Räkna gärna på det, så svårt bör det inte vara när du lär ha haft en mattelektion i stort sett varje dag i 12 år...

Sen har jag aldrig knarkat i hela mitt liv, och har inga planer på att börja heller, hur det nu kom in i bilden...
Tror att aktier är en bättre investering.
Citera
2023-03-01, 19:39
Medlem
Vilken härlig klassförakt att se när folk skriver att de som jobbar i kassan på ICA eller kör lastbil inte är värda över 30 i månaden.

Finns många som har "enkla" jobb som tjänar bra för att det är svårt att få tag på folk. Kommer bli ännu svårare att få tag på bra folk i framtiden.

Sen känns det väldigt synd att folk som utbildat sig inte får jobb till det de utbildat sig till, så länge det inte är nån flummutbildning för då får de skylla sig själva att de slösat på sin tid, egna och andras pengar.

Är man missnöjd med sin lön så får man väl byta jobb helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in